AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Del Skrevet 7. mars 2018 Som sagt - dette er så ille at jeg aldri hadde turt å si det til noen, og det er på grensa til at jeg tør å skrive det her (selv som anonym). For jeg vet godt hvordan det høres ut. Likevel må jeg bare ta sjansen, for dette er et problem jeg begynner å bli ganske lei av. Jeg er i en situasjon hvor jeg egentlig har behov for å skaffe meg flere venninner i klassen, men jeg sliter litt med meg selv i de situasjonene.. Først av alt; jeg er en jente. Når jeg ser helt jævlig ut, usminket, og har på meg stygge klær blir jeg veldig åpen rundt andre jenter. Jeg er komfortabel rundt dem, klarer å være meg selv osv. Men med en gang jeg sminker meg, føler jeg meg plutselig pen. Da blir jeg tilbakeholden rundt andre jenter? Jeg blir rett og slett mer ukomfortabel ift. hva jeg gjør uten sminke. Jeg blir med en gang usikker på om de liker meg. Usikker på om de egentlig vil jeg bare skal gå. Tenker mye på hva de tenker om meg, og jeg overanalyserer ting jeg selv sier og gjør. Det er rett og slett en stor usikkerhet som kommer frem i meg da jeg føler meg bra utseendemessig (og dette problemet gjelder ikke når jeg møter gutter). Jeg tror problemet er at jeg selv blir ganske "ukomfortabel" rundt pene jenter. Men med mindre pene jenter klarer jeg liksom å være meg selv 100 %, jeg kan dumme meg ut, være teit, og slå av masse elendige vitser. Slik er det som sagt ikke alltid. Det er rart. Men det er jo sånn jeg selv har det med andre, derfor tolker jeg så klart ting ut i fra "min virkelighet". Jeg tror jeg føler at når jeg selv føler meg bra utseendemessig, kan andre jenter bli skremt av meg, og at de ikke klarer å slappe av rundt meg. Og det stresser meg, jeg vil jo at folk skal være komfortabel rundt meg. Jeg vet dette høres utrolig overfladisk ut, og fælt ikke minst, men det er jo sånn jeg føler det - og jeg må nesten fortelle alt for at jeg (forhåpentligvis) kan få hjelp fra noen av dere - kanskje det er noe som har like erfaringer som meg og har funnet en løsning på det? Løsningen er jo å gå rundt og føle meg som et dass hele dagen.. Men det skulle jeg helst unngått! Anonymkode: 662f6...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Del Skrevet 7. mars 2018 ^ Jeg må bare få frem hovedpoenget mitt: Jeg er redd jeg skremmer andre jenter når jeg føler meg bra utseendemessig, fordi jeg da er pen (fælt og overfladisk, jeg vet). Jeg føler at de blir ukomfortable rundt meg, og jeg klarer derfor ikke å slappe av selv. Jeg blir usikker og føler egentlig at de ikke liker meg i det hele tatt. Dette problemet har jeg ikke da jeg går rundt som en dvask! -TS Anonymkode: 662f6...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 7. mars 2018 #3 Del Skrevet 7. mars 2018 Slik det høres ut på meg høres det ut som om du sminker deg helt glam eller er helt usminket. Hva med å gå for en mellomting? Du er ikke SÅ forandret med sminke som du tror og du skal gjøre en ganske bra jobb fra å gå til mindre pen til dritvakker sånn på daglig basis med sminke, det krever jo 2 timer foran speilet og 100 produkter. Så jeg skjønner vel ikke helt hvorfor andre jenter skulle bli ukomfortable av at du blir penere med sminke? Blir du brydd av at andre jenter sminker seg? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harleqin Skrevet 7. mars 2018 #4 Del Skrevet 7. mars 2018 Jeg tror du overanalyserer, og gjør det hele til et større problem enn det er. Hvis du forventer en reaksjon eller holdning fra de rundt deg, vil hjernen din vri og vrenge på alt som blir sagt og gjort for å innfri forventningene dine. Spesielt hvis det er negativt ladet, for det er slik mange av oss er laget. Vet du hva? Smink deg som du vil, se pen ut og gi blaffen i hva du tror at andre måtte mene eller synse om deg. Andres utseende er ikke ditt problem, og ditt utseende bør ingen andre henge seg opp i. Våg å vær deg selv, og be hjernen din passe sine egne saker når den prøver å påvirke deg til å tenke slike destruktive tanker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Del Skrevet 7. mars 2018 Hva er eller var moren din sitt forhold til utseende? Hadde du en vennegjeng på barneskolen eller ungdomsskolen som var fokusert på utseende? Har du noengang blitt mobbet? Jeg tenker at noe skjedde på et visst punkt i livet ditt som påvirket hvordan du oppfatter og tenker om skjønnhet, og at disse tankene henger igjen selv om du ikke lever blant de menneskene eller i det miljøet lenger. Skal sies at jeg selv kan bli ukomfortabel rundt kvinner som har sminket seg og gjerne går med dyp utrningning. Ikke fordi jeg er truet av dem, men jeg føler at det kan oppfattes som om jeg stirrer på dem eller puppene deres. For min del handler det om at jeg assosierer kvinner som kler seg velig opp og ut med kvinner sex og seksualitet, og det føles alt for intimt å være veldig nær kvinner som kler seg sånn. (Er selv kvinne for øvrig). Jeg blir veldig bevisst på utseende deres fordi jeg assosierer det med type seksualisert kvinne man ser i blad, filmer og reklamer. Det føles som om jeg er rundt en kvinne som går med gjennomsiktig nattkjole, og det gjør meg ukomfortabel. Anonymkode: b2081...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinyBean Skrevet 7. mars 2018 #6 Del Skrevet 7. mars 2018 Vet ikke med andre, men jeg bryr meg katta om venninner og andre kvinner bruker sminke eller ikke. Utseendet deres forandrer ikke mitt forhold til dem eller deres personlighet. Jeg oppfører meg like tullete uansett hvordan en venninne har stelt seg en dag. Og jeg oppfører meg like teit uansett om jeg ser ut som en dass eller ikke en dag. Det sitter nok i hodet ditt. Sminke er ikke en hindring for å oppføre seg tullete eller være mer åpen. Ikke for meg hvertfall. Jeg sminker og pynter meg fordi det er gøy. Føler meg ikke videre truet av at noen har dollet seg opp heller, det er samme person, bare i annerledes innpakning. Innpakning er ikke skadelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Del Skrevet 7. mars 2018 Det virker jo ganske innbilsk å tro at andre jenter skal bli misunnelig på deg fordi du synes du er så pen med sminke. Kom over deg selv. Anonymkode: 28a40...aa4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camliiaa Skrevet 7. mars 2018 #8 Del Skrevet 7. mars 2018 Jeg føler akkuratt det samme som deg TS!! Akkuratt som om jeg kunne skrevet det selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #9 Del Skrevet 9. mars 2018 På 7.3.2018 den 20.53, AnonymBruker skrev: Det virker jo ganske innbilsk å tro at andre jenter skal bli misunnelig på deg fordi du synes du er så pen med sminke. Kom over deg selv. Anonymkode: 28a40...aa4 Det virker jo ganske teit å skrive meningsløse anglisismer. Anonymkode: e4a1a...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 9. mars 2018 #10 Del Skrevet 9. mars 2018 Jeg forstår det at du på en måte føler deg fin og komfortabel med deg selv med sminke. Kanskje du da føler deg mer flott på en måte. Jeg tror det er mange som føler det på den måten. Det er vel derfor mange kvinner/jenter bruker sminke. Det er fint og en god ting å føle seg fresh. Samtidig synes jeg at man burde kunne føle seg fresh uten sminke også. Det er jo det som er deg og det naturlige. Jeg synes det er mer tiltalende, trygt og fint med de som ikke bruker sminke, men at de er velpleide, rene og med våkne blikk som viser at de "ser" meg, at de viser at de er komfortable med seg selv og viser at de kan rette oppmerksomhet mot andre. Det at de ikke viser seg så selvopptatte om hvordan de selv ser ut. Noen med mye sminke og kunstige vipper mm uttrykker ofte, synes jeg, at de er selvopptatte (for de viser jo at de er opptatte og bruker tid med utseende sitt, hvordan de ser ut). Det er klart dette "skremmer" mer enn et utseende der uttrykker mer (utadvendthet) at de "ser" andre. Og er det ikke det som virkelig teller? Å sette fokuset på andre. Enten synes jeg du skal sminke deg mindre, en mellomting, som en svarte deg lenger oppe. Eller så synes jeg at du ikke skal sminke deg i det hele tatt. Personlig heller jeg til det siste. Jeg synes det er flott at man bryr seg om å pynte seg ved å være stelt, ren, naturlig frisk og fin. Det viser også at man ordner seg/bryr seg om (gjør seg bryet om å være fin) overfor andre. Men sminke, særlig overdreven mye sminke og kunstig farge osv viser en slags selvopptatthet og at man er mer opptatt av at man skal være like fin/finere enn andre. Hvorfor ikke heller vise at andre er fine og ikke tenke på å få seg selv frem/bli sett. Se andre i stedet for å bli sett. Jeg tenker at du sikkert klarer å vise oppmerksomhet, vise øyekontakt og se andre mer når du er naturlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #11 Del Skrevet 10. mars 2018 Jeg kjenner meg igjen TS. Er mer komfortabel med meg selv, kan være mer meg selv uten sminke. Så fort jeg har sminket meg, og tatt på penere klær så blir jeg skrekkelig beskjeden og får nesten ikke beveget meg. Føler meg nesten fanget. Uten sminke og meg hverdagsklær føler jeg meg fri på et vis. Jeg har også undret meg over hvorfor det er sånn, men har aldri tenkt de samme grunnene som deg. Har alltdi trodd at det har med meg å gøre, ikke hvordna det påvirker andre at jeg har sminket og pyntet meg. Anonymkode: 907fc...7db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå