Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #1 Skrevet 15. februar 2005 Her er en undersøkelse fra 2004 i midt-norge: 57 prosent av midt-norske kvinner som oppgir at de er konservative i religionsspørsmål, mener kvinner skal ha rett til selvbestemt abort. Totalt mener 74 prosent av kvinner i Midt-Norge det samme. Det viser undersøkelsen som Norfakta har gjennomført for Adresseavisen. Hver femte religiøse kvinne har benyttet seg av muligheten til å ta abort, ifølge undersøkelsen. I går skrev Adresseavisen at 25 prosent av kvinnene mellom 18 og 80 år i Midt-Norge har avbrutt et eller flere svangerskap. Blant kvinnene som oppgir å være liberale i religionsspørsmål, har 32 prosent tatt abort, mens altså 22 prosent av de konservative har gjort det. http://www.adressa.no/tema/kvinner/article23713.ece over 1/5 av kristenkonservatige kvinner i Midt-Norge har altså tatt abort
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. februar 2005 #2 Skrevet 15. februar 2005 Litt off-topic, men det var høye tall :o , vi har en jobb å gjøre for å få ned de tallene. On-topic. Uansett om man er for eller i mot, synes jeg det er mer fornuftig å ha selvbestemt abort. Bedre at slike ting gjøres ordentlig av en lege, i stede for at noen utfører "strikkepinne-abort". Jeg synes det er et vanskelig spørsmål, men jeg er prinsipielt i mot abort. Synes man bør ha en veldig god grunn, slik som voldtekt eller fare for morens liv.
Gjest Valhalla Skrevet 15. februar 2005 #3 Skrevet 15. februar 2005 Trist lesning, jeg leste en annen undersøkelse som viste noe slikt som at menn mellom 18-24 år var mest for abort.
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #4 Skrevet 15. februar 2005 Her er en undersøkelse fra 2004 i midt-norge: http://www.adressa.no/tema/kvinner/article23713.ece over 1/5 av kristenkonservatige kvinner i Midt-Norge har altså tatt abort Jeg tror kanskje vi skal avdramatisere dette litt. 22 % er det samme som 2 av 9. Det finnes sannsynligvis ikke mer enn 9 konservative kristne kvinner i Midt-Norge, og av dem er det altså 2 som har tatt abort. Små dimensjoner, store prosenter. Hos oss på Sørlandet, derimot...
Gjest vienna Skrevet 15. februar 2005 #5 Skrevet 15. februar 2005 jeg synes det er positivt at det også innenfor denne leiren er solid flertall for fri abort
nallemaja Skrevet 15. februar 2005 #6 Skrevet 15. februar 2005 de jentene(kvinnene) jeg kjenner som er konservative kristne(det er en god del) er imot abort, og enkelte er til og med imot prevensjon :o :o :o Selv er jeg ikke noen konservativ kristen, men jeg er sterkt imot abort, men vil likevel foretrekke at vi har rett til selvbestemt abort enn at unge jenter skal bli ødelagt for livet pga ulovlige og farlige abortmetoder. Syns vi heller burde arbeide for å få ned tallene, og få opp bruk av prevensjon(både pga uønskede graviditeter og smittsomme sykdommer).
Gjest gjest1 Skrevet 17. februar 2005 #7 Skrevet 17. februar 2005 Nå skal jeg innrømme at jeg ikke kjenner så fryktelig mange konservativt kristne kvinner, så dette blir i grunnen ganske rå generalisering: De jeg kjenner av konstervative kristne kvinner er sterkt mot abort og synes det er forkastelig.Allikevel har jeg opplevd at kvinner med et "aggresivt" syn på abort selv går til det skrittet å ta abort når de blir uønsket gravid. Er det slik at det kanskje ikke er så enkelt å forene tro og praksis når det er ens eget liv og ens egen situasjon det dreier seg om ?
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #8 Skrevet 18. februar 2005 Allikevel har jeg opplevd at kvinner med et "aggresivt" syn på abort selv går til det skrittet å ta abort når de blir uønsket gravid. Er det slik at det kanskje ikke er så enkelt å forene tro og praksis når det er ens eget liv og ens egen situasjon det dreier seg om ? tror nok du er inne på noe der ja. Jeg tror at det er langt flere kvinner i kristne miljøer som har tatt abort enn det vi har inntrykk av.
Gjest lillill Skrevet 21. februar 2005 #9 Skrevet 21. februar 2005 Dette viser at også i kristne miljøer er dette langt mer utbredt enn det folk flest har antatt
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2005 #10 Skrevet 21. februar 2005 Uttrykket "kristen" har ikke den samme betydning som det hadde for 30-40 år siden. Den gang kunne man regne med at en kristen hadde et bevisst forhold til både bibelske bud og personen Jesus. Faktisk er det slik nå at folk gjerne kaller seg "kristne", uten nødvendigvis å vite stort om bibelske normer overhodet. Da er det ikke så merkelig at synet på sentrale spørsmål som abort, seksualmoral, materialisme, okkultisme o.l. spriker like mye i "kristne" miljøer som i resten av samfunnet. Den eneste konklusjonen man egentlig kan trekke av at noen kaller seg "kristen", er at vedkommende neppe er ateist.
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2005 #11 Skrevet 22. februar 2005 Her er en undersøkelse fra 2004 i midt-norge: Skuddpremie neste? Hvilken journalist har skrevet dette da? vega http://www.adressa.no/tema/kvinner/article23713.ece over 1/5 av kristenkonservatige kvinner i Midt-Norge har altså tatt abort
Caramba Skrevet 22. februar 2005 #12 Skrevet 22. februar 2005 Jeg synes heller ikke det er rart at konservative kristne kvinner er godt representert på abort- statistikkene. Det er nettop i disse miljøene man møter minst aksept for et barn født utenfor ekteskap. Kvinner risikerer fordømmelse av både dem selv og familien, ved utfrysning og ryktespreding. Man kan jo tenke seg selv hvor sterk man må være for å takle dette i et lite lokalsamfunn med sterke kristne tradisjoner. Det er som andre sier over i tråden. Det er lett å si at man er mot abort, men når det gjelder sitt eget liv og anseelse, så er det kanskje lettere å ta en abort i det stille, en å stå imot et fordømmende samfunn. Synd at miljøer som hevder nestekjærlighet og kristne verdier er de som er mest fordømmende mot alle som havner utenfor A4- begrepet.
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2005 #13 Skrevet 22. februar 2005 Uttrykket "kristen" har ikke den samme betydning som det hadde for 30-40 år siden. Den gang kunne man regne med at en kristen hadde et bevisst forhold til både bibelske bud og personen Jesus. Faktisk er det slik nå at folk gjerne kaller seg "kristne", uten nødvendigvis å vite stort om bibelske normer overhodet. Da er det ikke så merkelig at synet på sentrale spørsmål som abort, seksualmoral, materialisme, okkultisme o.l. spriker like mye i "kristne" miljøer som i resten av samfunnet. Den eneste konklusjonen man egentlig kan trekke av at noen kaller seg "kristen", er at vedkommende neppe er ateist. det var i denne undersøkelsen snakk om kristenkonservative
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2005 #14 Skrevet 22. februar 2005 Hva så? Er kristne/kristenkonservative kvinnerer alibi for hva som er etisk riktig og galt her i verden? Når jeg tar standpunkt til f.eks. abort, er det ikke akkurat kristen-folket jeg ser til som en retttesnor eller referanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå