AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 I fjor så reiste jeg på ferie helt alene, kun meg og atter meg for aller første gang. Det var første gang alene og første gang i landet. Nå har jeg lyst til å gjøre dette igjen da det var ganske så deilig. Denne gang så tenker jeg mer på en sydenferie og ikke en opplevelsesferie. Destinasjonen jeg tenker er Bulgaria, der har jeg vært før for mange år siden, men kan ikke huske om det var et sted jeg kunne reist alene. Er Bulgaria et safe land å reise på ferie alene for en ukes tid? Tar gjerne i mot andre forslag også, gjerne et feriested som en kan få for en grei penge.. (Ikke Tyrkia, Spania, eller Gran C).. Anonymkode: e026a...510
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 Tenker også all inclusive.. Anonymkode: e026a...510
Melissasolstråle Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 Synes at du er tøff som våger å reise alene på ferie. Jeg er ikke så tøff enda. Men det kan sikkert være fint å nyte varmen og kose seg i utlandet. Jeg kjenner en som dro til Bulgaria i fjor, og det var en kjempefin tur. Jeg kan anbefale Italia. Er kjempefint i Italia. Flotte sandstrender osv. Der er det tryggt og godt synes jeg
isw Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 All inclusive er stort sett trygt uansett hvor du reiser. Litt kjedelig, men trygt. Som jeg var innom i en annen tråd, kan man gå litt lei av den samme selvbetjeningen med fritert fisk og kjøtt og fluffy kaker dag ut og dag inn. Men for å slappe av i sola er det en relativt bekymringsløs tilværelse. Og kostnadene er relativt definert på forhånd. Et tips til all inclusive er noe så rart som Kapp Verde. Du er nokså garantert sol, du kan dra på spennende arrangerte turer til små rare steder. Minuset er en helvetes flytur. 8 timer på kortdistansefly med mellomlanding for drivstoff. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 2 timer siden, Melissasolstråle skrev: Synes at du er tøff som våger å reise alene på ferie. Jeg er ikke så tøff enda. Men det kan sikkert være fint å nyte varmen og kose seg i utlandet. Jeg kjenner en som dro til Bulgaria i fjor, og det var en kjempefin tur. Jeg kan anbefale Italia. Er kjempefint i Italia. Flotte sandstrender osv. Der er det tryggt og godt synes jeg Er Roma jeg var på ferie i i fjord, da var det opplevelsestur, så tenkte meg ikke dit i år Anonymkode: e026a...510
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 Jeg har lyst til å dra på ferie alene, det virker som det er helt umulig å finne en å dra sammen med blant venner, så hvis jeg skal få dratt noe sted så blir det nok alene. Så jeg lurer på hvordan det er å dra alene? Blir det ikke kjedelig å bare gå for seg selv og rusle og se på ting, sitte alene på restaurant å spise, ingen å snakke med, ingen å ta en drink sammen med? Blir det til at man går ut for å se på livet, ta seg en drink, spise en god middag osv osv? Anonymkode: 8eedb...a13
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 All-inclusive er nok ganske trygt. Ellers ville jeg sett på steder hvor barnefamilier reiser. Anonymkode: 7ac1a...bef
Alvario Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 Om jeg ikke hadde hatt mann og fire barn kunne jeg glatt reist på ferie alene. All inclusive er jo safe uansett og Bulgaria kan i så måte være ett fint alternativ. Selv hadde jeg nok gått for Hellas i litt mer sjarmerede byer, hvor det å sette seg på en lokal cafe med en bok er superkoselig. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 Jeg var alene på Kreta, Rethymnon. På all inclusive, var veldig bra. Anonymkode: 2292a...97c
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #10 Skrevet 7. mars 2018 Jeg reiser alltid på ferie alene. Bulgaria er kjempetrygt. Litt mellom ørene må du jo ha, men det gjelder over alt i verden. Norge også. Anonymkode: 8c670...48f
Duckie Skrevet 7. mars 2018 #11 Skrevet 7. mars 2018 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har lyst til å dra på ferie alene, det virker som det er helt umulig å finne en å dra sammen med blant venner, så hvis jeg skal få dratt noe sted så blir det nok alene. Så jeg lurer på hvordan det er å dra alene? Blir det ikke kjedelig å bare gå for seg selv og rusle og se på ting, sitte alene på restaurant å spise, ingen å snakke med, ingen å ta en drink sammen med? Blir det til at man går ut for å se på livet, ta seg en drink, spise en god middag osv osv? Anonymkode: 8eedb...a13 Jeg tror nok man burde like å være i sitt eget selskap om man reiser alene. Ta med en bok, sett deg på en cafe og se på livet. Ikke noe problem å spise på restauranter, dra på teater, guidede turer, osv alene. Man kan møte folk i baren eller på organiserte utflukter om man trenger litt selskap.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #12 Skrevet 7. mars 2018 1 minutt siden, Duckie skrev: Jeg tror nok man burde like å være i sitt eget selskap om man reiser alene. Ta med en bok, sett deg på en cafe og se på livet. Ikke noe problem å spise på restauranter, dra på teater, guidede turer, osv alene. Man kan møte folk i baren eller på organiserte utflukter om man trenger litt selskap. Jeg trives veldig godt i eget selskap så den biten er ikke noe problem. Man blir ikke "sett rart på" om man sitter alene og går alene osv? (Broren min var alene på ferie for et par-tre år siden alene og satt alene på restaurant på Valentines, han sa at det var rimelig spesielt, og at han under oppholdet opplevde for første gang å være litt utenfor. Ellers hadde han ikke noe problem med å være på ferie alene, selv om det ble litt kjedelig etterhvert å oppleve alt alene. Selv om han ble kjent med folk på turen så ble de ikke omgangsvenner i ferien, så han var mye alene) Anonymkode: 8eedb...a13
Gjest Overrasket Skrevet 7. mars 2018 #13 Skrevet 7. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har lyst til å dra på ferie alene, det virker som det er helt umulig å finne en å dra sammen med blant venner, så hvis jeg skal få dratt noe sted så blir det nok alene. Så jeg lurer på hvordan det er å dra alene? Blir det ikke kjedelig å bare gå for seg selv og rusle og se på ting, sitte alene på restaurant å spise, ingen å snakke med, ingen å ta en drink sammen med? Blir det til at man går ut for å se på livet, ta seg en drink, spise en god middag osv osv? Anonymkode: 8eedb...a13 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg trives veldig godt i eget selskap så den biten er ikke noe problem. Man blir ikke "sett rart på" om man sitter alene og går alene osv? (Broren min var alene på ferie for et par-tre år siden alene og satt alene på restaurant på Valentines, han sa at det var rimelig spesielt, og at han under oppholdet opplevde for første gang å være litt utenfor. Ellers hadde han ikke noe problem med å være på ferie alene, selv om det ble litt kjedelig etterhvert å oppleve alt alene. Selv om han ble kjent med folk på turen så ble de ikke omgangsvenner i ferien, så han var mye alene) Anonymkode: 8eedb...a13 Det er ikke noe problem å reise alene. De som ser rarest på en er kollegaer og naboer hjemme. Man tar meg seg en bok/masse bøker, et godt fotokamera og grundig eventyrlyst. Som regler møter man folk langs veien, eller glir inn i mengden (avhengig av reisested). F.eks. London er så hjertekaldt at ingen bryr seg om deg. Der kan man bare forsvinne i folkehavet og ingen merker at du spiser alene f.eks. I Irland utenfor Dublin rekker man ikke engang å bestille seg en øl før lokalbefolkningen har omfavnet deg. Det er en hel verden der ute, og den kan oppleves til det fulle også på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #14 Skrevet 7. mars 2018 9 minutter siden, Overrasket skrev: Det er ikke noe problem å reise alene. De som ser rarest på en er kollegaer og naboer hjemme. Man tar meg seg en bok/masse bøker, et godt fotokamera og grundig eventyrlyst. Som regler møter man folk langs veien, eller glir inn i mengden (avhengig av reisested). F.eks. London er så hjertekaldt at ingen bryr seg om deg. Der kan man bare forsvinne i folkehavet og ingen merker at du spiser alene f.eks. I Irland utenfor Dublin rekker man ikke engang å bestille seg en øl før lokalbefolkningen har omfavnet deg. Det er en hel verden der ute, og den kan oppleves til det fulle også på egenhånd. Takk for svar og unnskyld til TS at jeg kuppet tråden hennes. Kunne tenkt meg å dra til Dublin. Eller til Skottland. Har lyst til å oppleve og se de skotske slott og ruiner og gjerne huset etter Crowley - det skal visst være litt creepy. Har også lyst til å dra til New Orleans. Jazz. French Quarter osv... Hadde vært morsomt å reise rundt og se steder som har blitt kjent gjennom film og serier. Anonymkode: 8eedb...a13 1
isw Skrevet 7. mars 2018 #15 Skrevet 7. mars 2018 (endret) 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også lyst til å dra til New Orleans. Jazz. French Quarter osv... Hadde vært morsomt å reise rundt og se steder som har blitt kjent gjennom film og serier. Anonymkode: 8eedb...a13 En liten kommentar: New Orleans er fantastisk, men egentlig har du kun lyst til å se French Quarter (og kanskje en båttur på elva og en guidet tur i Louis Armstrong-parken og gravstedene). Foruten dette er New Orleans både en utrygg og ganske fæl by. Kriminaliteten og fattigdommen er skyhøy, og mange steder utenfor French Quarter må du ikke finne på å gå, selv ikke på dagtid. Paradoksalt nok er ett av de verste stedene rett nord for French Quarter (rett over gaten). Det er også ganske klønete å komme seg dit. Du kan fly til Houston eller Orlando og kjøre derfra, eller prøve å finne et innenriksfly i USA som går dit. Det er ikke så mange avganger men jeg vet at Southwest har ruter. Noe direktefly fra Europa er nærmest umulig (tror BA har en rute fra London til tider men mener billettene kostet 40.000 kr). Endret 7. mars 2018 av isw 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #16 Skrevet 7. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst til å dra på ferie alene, det virker som det er helt umulig å finne en å dra sammen med blant venner, så hvis jeg skal få dratt noe sted så blir det nok alene. Så jeg lurer på hvordan det er å dra alene? Blir det ikke kjedelig å bare gå for seg selv og rusle og se på ting, sitte alene på restaurant å spise, ingen å snakke med, ingen å ta en drink sammen med? Blir det til at man går ut for å se på livet, ta seg en drink, spise en god middag osv osv? Anonymkode: 8eedb...a13 I fjor var første gang jeg reiste på ferie alene. Det var veldig deilig, du kan jo gjøre akkurat hva du vil og når du vil uten å måtte konferere med reisepartner. Du kan se og snakke med hvem du vil uten at reisepartner krever noe oppmerksomhet. Jeg var i Roma og bestilte meg flere guidede turer til de kjente stedene. Gikk på forskjellige restauranter å spiste lunsj, middag og for å bare sette meg ned å ta et glass brus i varmen. Jeg er ganske snakkesalig av meg og syns det er veldig hyggelig å snakke med folk, så jeg kom ofte i snakk med folk, enten om det var de som jobbet på restaurant, hotellet eller i en butikk. Anbefales å reise alene, da slipper du reisefølge som du må ta hensyn til selvom dere kanskje har like mål for ferien! Anonymkode: e026a...510
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #17 Skrevet 7. mars 2018 jeg Reiser en del alene til Storbritannia. Opplever ofte at jeg ikke får sitte i fred på pub etc når jeg har lyst til det. Det kommer som regel en fyr eller flere - halvalkoholiserte middelaldrende fotballfans som slår seg ned og vil ha kontakt. Synes det er litt plagsomt, så det blir til at jeg nærmest styrter ølen og sier takk for meg. (Nå er jeg også nesten middelaldrende, og ikke en som folk snur seg på gata etter, så det er ikke det) Selv om jeg har med bok og setter meg for meg selv, og passer på å ikke få øyenkontakt med folk. Pleier derfor å være en del på hotellrommet om kvelden. Eller gå på konsert/kino el.l, der man ikke er så synlig i mengden. Syden alene høres deilig ut! Ville valgt All inclusive, tatt med mange bøker, og drukket vin på balkongen om kvelden! Kjenner andre som har gjort dette, men da i sør-Europa, Spania spesielt. Anonymkode: b3546...84c
Duckie Skrevet 8. mars 2018 #18 Skrevet 8. mars 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg trives veldig godt i eget selskap så den biten er ikke noe problem. Man blir ikke "sett rart på" om man sitter alene og går alene osv? (Broren min var alene på ferie for et par-tre år siden alene og satt alene på restaurant på Valentines, han sa at det var rimelig spesielt, og at han under oppholdet opplevde for første gang å være litt utenfor. Ellers hadde han ikke noe problem med å være på ferie alene, selv om det ble litt kjedelig etterhvert å oppleve alt alene. Selv om han ble kjent med folk på turen så ble de ikke omgangsvenner i ferien, så han var mye alene) Anonymkode: 8eedb...a13 Neida, ingen som ser rart på deg. Når man drar ut på ting alene så legger man faktisk merke til alle de andre som er der alene også, men som man ikke ser når man er ute med andre. Akkurat Valentines dag kan jeg tenke meg blir litt annerledes. Bare tenk på alle som er ute på jobbreiser på egenhånd, de må jo også ha seg mat og underholdning når de er på tur. Jeg har møtt på mange sånne på mine aleneturer. Og så er gjerne folk i andre land mer imøtekommende og inkluderende enn nordmenn, så det er lettere å bli kjent med folk andre steder synes jeg.
Melissasolstråle Skrevet 8. mars 2018 #19 Skrevet 8. mars 2018 Det å reise alene er jo slik at istedet for å sitte hjemme i sin egen leilighet om sommeren, så er det deilig å bare pakke kofferten og reise bort for en ukestid til varmen istedet. Herlig faktisk. Jeg er så heldig at mine voksne barn vil reise med meg fortsatt. Men en dag så vil de gjerne ikke mer. Og da må jeg kanskje reise alene om jeg skal reise noen plass. Men tenk så herlig å bare reise en uke til et varmere land, og sitte der istedet for i kalde Norge
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #20 Skrevet 8. mars 2018 Takk for svar. Fortsetter trådkuppet, jeg, TS. Om jeg drar til New Orleans vet jeg jo ikke, men om jeg gjør det så skal jeg holde meg til de trygge stedene @isw Ble litt mer gira på å bare dra selv om jeg må dra alene. Kanskje til og med cruise, det tror jeg hadde passet for meg. Anonymkode: 8eedb...a13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå