Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Mamma til 2 små gutter trenger en forandring.

Jeg fikk laget et 5 ukers joggeprogrogram av en bekjent jeg skulle følge. Og jeg blir ordentlig andpusten og sliten. Jeg er på dag 5, og merker bedring allerede. Som sagt veldig lett program. Trener ikkenoe styrke.  Går alt fra 10.000 pr dag til 15.000. 

Mammakroppen veier 107 kg og er 170 cm. Og jeg sliter med å få tatt mål(rumpe,lår, midje, arm) fordi jeg vet ikke hvordan jeg vet hvor nøyaktig det skal måles, og at det blir målt samme plass neste gang. Så hvis jeg tar mål i dag. Hvordan vet jeg at jeg måler samme plass neste uke?

Kostholdstips til kcalfattig mat? Skal ikke sulte meg. Men er en boost. Så 1000-1250 kcal pr dag.

Fitbiten min sier: at jeg bruker ca 3000 kcal dagen. Sover 5 1/2 time ila et døgn og går i gjennomsnitt 12000 skitt pr dag.

Tidligere: samme mat-inntak, 3-7k skritt om dagen og uten jogginga. Her bør det jo være fullt mulig å gå ned i cm og vekt??

Trenger innspill.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo si med en gang at 1000kcal per dag er alt for lite. Du burde satse på 500kcal i underskudd, for en nedgang på 0,5 kg i uken. Noe mindre enn det og du vil fort føle deg sulten, mangle energi, og i verste fall vil kroppen tviholde på fettlagrene fordi den tror den ikke får nok næring (og det gjør den jo faktisk ikke heller).

Anonymkode: 89d59...661

• Liker 2
Skrevet

Nei, du skal ikke ha noe boost, derimot skal du spise mindre hver eneste dag i mange, mange måneder - resten av livet, hvis du ikke vil opp i vekt igjen - derfor skal du ikke sulte deg. Du kan ta sikte på et kaloriunderskudd som i teorien skal få deg til å miste opp mot 1% av kroppsvekten din per uke, og siden en kilo fettvev tilsvarer sånn cirka 7000 kalorier og det er sju dager i en uke, er det kjapt å regne ut at du kan gå ned bortimot en kilo per uke nå i starten, ved å ha et kaloriunderskudd på 1000 per dag. Men alle disse tallene er meningsløse hvis du ikke beregner kaloriforbruket ditt og logger kaloriinntaket ditt skikkelig og holder deg til et fornuftig kaloriinntak. Bruk http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ for å beregne hva du forbruker av energi per dag, plott det tallet (minus 1000) inn i en matdagbok av eget valg, feks Myfitnesspal, kjøp og bruk og en elektronisk matvekt og matvaretabellen.no, og logg matinntaket ditt. Beregn kalorimål på nytt og på samme måte (1% av kroppsvekten per uke) for hver tiende kilo du går ned.

Siden du skal holde deg til et fornuftig kaloriinntak, trenger du ikke tenke på kalorifattig mat, du kan spise normal mat, og siden du må gjøre det veldig lenge, er det rett og slett lurt å spise mat du liker.

Det er enklest å veie seg. Men hvis du vil følge med på mål, kan du kanskje markere målepunkter med tusj?

Skrevet
28 minutter siden, Pringle skrev:

Nei, du skal ikke ha noe boost, derimot skal du spise mindre hver eneste dag i mange, mange måneder - resten av livet, hvis du ikke vil opp i vekt igjen - derfor skal du ikke sulte deg. Du kan ta sikte på et kaloriunderskudd som i teorien skal få deg til å miste opp mot 1% av kroppsvekten din per uke, og siden en kilo fettvev tilsvarer sånn cirka 7000 kalorier og det er sju dager i en uke, er det kjapt å regne ut at du kan gå ned bortimot en kilo per uke nå i starten, ved å ha et kaloriunderskudd på 1000 per dag. Men alle disse tallene er meningsløse hvis du ikke beregner kaloriforbruket ditt og logger kaloriinntaket ditt skikkelig og holder deg til et fornuftig kaloriinntak. Bruk http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ for å beregne hva du forbruker av energi per dag, plott det tallet (minus 1000) inn i en matdagbok av eget valg, feks Myfitnesspal, kjøp og bruk og en elektronisk matvekt og matvaretabellen.no, og logg matinntaket ditt. Beregn kalorimål på nytt og på samme måte (1% av kroppsvekten per uke) for hver tiende kilo du går ned.

Siden du skal holde deg til et fornuftig kaloriinntak, trenger du ikke tenke på kalorifattig mat, du kan spise normal mat, og siden du må gjøre det veldig lenge, er det rett og slett lurt å spise mat du liker.

Det er enklest å veie seg. Men hvis du vil følge med på mål, kan du kanskje markere målepunkter med tusj?

Tusen takk for innspill. Det er nok ikke noe hemmelighet at jeg er for glad i mat.. gjennomsnitt 12k pr dag. Fitbit sier ca 3k kcal i forbuk pr dag. 

Lurer litt på om jeg begynner for lett? 

Screenshot_20180307-003828.png

Screenshot_20180307-003757.png

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Minimum said:

Tusen takk for innspill. Det er nok ikke noe hemmelighet at jeg er for glad i mat.. gjennomsnitt 12k pr dag. Fitbit sier ca 3k kcal i forbuk pr dag. 

Hvis du her tenker på jogginga, så vet jeg ikke hvordan programmet du følger ser ut, men vil på generelt grunnlag si at hvis du lurer på om du begnner for lett, så begynner du akkurat passe. Grunnen til det er at jogging ikke kun handler om utholdenhet, når du begnner handler det også i stor grad om at muskler, sener og ledd skal ha tid til å tilpasse seg aktiviteten. Jogging er en tung aktivitet for hele kroppen, og det er viktig å gi den tid til å tilpasse seg for å ikke bli skadet. 

Jeg har også lenge vært "for glad i mat", men når det endelig gikk opp for meg at jeg kan spise masse mat, bare ikke i enorme mengder slik jeg gjorde før, gikk det mye bedre. Og jeg har klart å holde vekta. Men det er lurt å ha en plan, og det er lurt å ha et verktøy for å registrere kalorier. Det er ekstremt lett å lure seg selv når det gjelder mat. Og husk, trening er bra for kroppen, men vekta di er det maten som styrer. 

Anonymkode: 87035...23c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du her tenker på jogginga, så vet jeg ikke hvordan programmet du følger ser ut, men vil på generelt grunnlag si at hvis du lurer på om du begnner for lett, så begynner du akkurat passe. Grunnen til det er at jogging ikke kun handler om utholdenhet, når du begnner handler det også i stor grad om at muskler, sener og ledd skal ha tid til å tilpasse seg aktiviteten. Jogging er en tung aktivitet for hele kroppen, og det er viktig å gi den tid til å tilpasse seg for å ikke bli skadet. 

Jeg har også lenge vært "for glad i mat", men når det endelig gikk opp for meg at jeg kan spise masse mat, bare ikke i enorme mengder slik jeg gjorde før, gikk det mye bedre. Og jeg har klart å holde vekta. Men det er lurt å ha en plan, og det er lurt å ha et verktøy for å registrere kalorier. Det er ekstremt lett å lure seg selv når det gjelder mat. Og husk, trening er bra for kroppen, men vekta di er det maten som styrer. 

Anonymkode: 87035...23c

Denne var hjelpsom tusen takk😎

Skrevet
7 timer siden, Minimum skrev:

Når man skal ned i vekt, er det lurt å legge følelsene litt til side. Alle liker å spise. Alle blir også tjukke om de spiser for mye. "For mye" betyr ikke annet enn "mer enn du trenger for å holde en normal vekt". Det er ingen som bryr seg om, eller burde bry seg om, hva eller hvor mye du spiser. For din egen del, er det bra å komme fram til en måte å spise på som både er bra for helsa over tid, og som du trives med fra dag til dag.

Om du begynner for lett? Med å kutte ned på maten? Det høres sannsynlig ut at du trenger ca 3000 kcal per dag for å opprettholde din nåværende vekt. På dette stadiet har du stort slingringsmonn og kan gå ned mye per uke. Senere blir marginene mindre, og du må være mye mer nøyaktig, og likevel få mindre nedgang per uke. Akkurat nå er helsegevinsten av å gå ned stor, etterhvert vil den flate ut. Men du har også et sett med vaner som er enkle for deg, og som du som trives med, og som det krever stor innsats og innsatsvilje til å endre. Jo større endring, jo hardere. Jo hardere det føles, jo lettere for å sprekke. For enhver pris bør du unngå et opplegg som gjentatte ganger får deg til å sprekke. Akkurat hva du kan klare, vet bare du, og kanskje bare etter å ha prøvd det. Og derfor må du gjøre det selv, og du bør bruke sunn fornuft. Det eneste andre kan gjøre for deg, er å forklare mekanismene. Å vite hva som skjer, og hvorfor, er gull verdt, etter min mening. 

Jeg anbefaler at du starter med å spise rundt 2000 kcal per dag, og hvis du er ærlig og konsekvent når du logger, kommer du til å gå kjapt ned, som antydet, omtrent en kilo per uke nå i begynnelsen. 

Men jeg anbefaler også at du tenker igjennom om du spiser for mye bare fordi du er glad i mat, eller om du bruker mat for å regulere følelser. Hvis du har problemer som du trenger profesjonell hjelp med, prioriter å skaffe den hjelpen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Pringle skrev:

Jeg anbefaler at du starter med å spise rundt 2000 kcal per dag, og hvis du er ærlig og konsekvent når du logger, kommer du til å gå kjapt ned, som antydet, omtrent en kilo per uke nå i begynnelsen. 

Men jeg anbefaler også at du tenker igjennom om du spiser for mye bare fordi du er glad i mat, eller om du bruker mat for å regulere følelser. Hvis du har problemer som du trenger profesjonell hjelp med, prioriter å skaffe den hjelpen.

Veldig enig i dette. TS-du sier du ikke skal sulte deg, men jeg lover deg at 1000 kcal per dag vil føles som en sultekur, og lettere bidra til at du sprekker.

Når du veier det du gjør går du ned på 2000 kcal per dag. Eller kanskje det passer deg bedre å ligge på 1700-1800 per dag og ha en dag i uken hvor du spiser litt mer. Fortsett med den aktiviteten du gjør - supert! Det er bra å fokusere på trening og bevegelse som en del av livsstilsendring. Men da må du ha nok energi, og det daglige inntaket du skisserer er alt for lite. 

Anonymkode: eacd2...940

• Liker 2
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Sitat

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Kragebein, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...