AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Jeg lurer på om forskningen har stoppet litt på et område. Har ikke klart å finne noe svar på om noen blir psykotiske av alkohol. Det ville vært litt revolusjonerende. Jeg tror at det er enkelte og svært få som blir det. Det er bare mine tanker. Grunnen er den nyheten nå om drapet på hun på 21 år. Historien minnet om et tilfelle ikke så ulikt. Det var riktignok "bare" forsøk på drap og skyldtes også alkohol. Min eks ble aldri voldelig, men han ble en helt annen når han drakk. Det skjedde brått et personlighetsskifte hvis han drakk og var på ca.3 glasset med brennevin. Han snakket om absurde ting og hadde paranoia, viftet agressivt med armene, harket og så mannevond ut. De fleste blir bare drita, men noen får plutselig en djevel til å komme frem og blir "psykotiske" Kan jo være en underliggende personlighetsforstyrrelse er tanken som slår meg. Noen som har opplevd at enkelte blir skremmende og truende hver gang de drikker? Anonymkode: 61f64...8d7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Jeg har gjort utrolig mye dumt på «fylla» som jeg aldri ville gjort ellers. Har vært i «fyllearresten» 3-4 ganger og listen er lang. Kunne skrevet en bok. Men jeg har aldri angrepet noen eller skadet andre enn vålerenga hooligans. Men kanskje hos noen som egentlig har en sinnslidelse eller som har det liggende latent? Håper den fyren aldri noensinne blir satt fri igjen. Kan ikke engang forestille meg hvor jævlig familiene har det, spesielt hennes. Grøss Anonymkode: e5f4a...d1a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 Det er allmennkunnskap (trodde jeg) at alkohol kan fremkalle psykoser. Visste du virkelig ikke dette, TS? Anonymkode: 616e9...af7 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om forskningen har stoppet litt på et område. Har ikke klart å finne noe svar på om noen blir psykotiske av alkohol. Det ville vært litt revolusjonerende. Jeg tror at det er enkelte og svært få som blir det. Det er bare mine tanker. Grunnen er den nyheten nå om drapet på hun på 21 år. Historien minnet om et tilfelle ikke så ulikt. Det var riktignok "bare" forsøk på drap og skyldtes også alkohol. Min eks ble aldri voldelig, men han ble en helt annen når han drakk. Det skjedde brått et personlighetsskifte hvis han drakk og var på ca.3 glasset med brennevin. Han snakket om absurde ting og hadde paranoia, viftet agressivt med armene, harket og så mannevond ut. De fleste blir bare drita, men noen får plutselig en djevel til å komme frem og blir "psykotiske" Kan jo være en underliggende personlighetsforstyrrelse er tanken som slår meg. Noen som har opplevd at enkelte blir skremmende og truende hver gang de drikker? Anonymkode: 61f64...8d7 Alle former for selvpåført rus kan gjøre mennesker psykotiske. Selv medisiner utskrevet av leger kan gi psykose som bivirkninger. Et gammel antihistamin som Polleramin kan faktisk før til psykose. Dette finnes det rikelig med forskning på og kunnskap om. Tror Kari Lossius en av de fremste på alkoholens skadevirkninger har skrevet om også dette. Anonymkode: 7462f...5c3 3
Duff Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle former for selvpåført rus kan gjøre mennesker psykotiske. Selv medisiner utskrevet av leger kan gi psykose som bivirkninger. Et gammel antihistamin som Polleramin kan faktisk før til psykose. Dette finnes det rikelig med forskning på og kunnskap om. Tror Kari Lossius en av de fremste på alkoholens skadevirkninger har skrevet om også dette. Anonymkode: 7462f...5c3 Tenker du på polaramin? Har aldri hørt at de kunne gi psykoser. Jeg brukte de i nesten 20 år uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 1 minutt siden, Duff said: Tenker du på polaramin? Har aldri hørt at de kunne gi psykoser. Jeg brukte de i nesten 20 år uten problemer. På samme måte som noen kan drikke alkohol i tjue år uten problemer ... At noe kan gi en effekt betyr ikke at absolutt alle opplever den. Anonymkode: 616e9...af7 2
Djungelvrål Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gjort utrolig mye dumt på «fylla» som jeg aldri ville gjort ellers. Har vært i «fyllearresten» 3-4 ganger og listen er lang. Kunne skrevet en bok. Men jeg har aldri angrepet noen eller skadet andre enn vålerenga hooligans. Men kanskje hos noen som egentlig har en sinnslidelse eller som har det liggende latent? Håper den fyren aldri noensinne blir satt fri igjen. Kan ikke engang forestille meg hvor jævlig familiene har det, spesielt hennes. Grøss Anonymkode: e5f4a...d1a Hvis du har skadet fotballsupportere i fylla har du et problem. 4
Duff Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: På samme måte som noen kan drikke alkohol i tjue år uten problemer ... At noe kan gi en effekt betyr ikke at absolutt alle opplever den. Anonymkode: 616e9...af7 Det er sant. Jeg spiste såpass mye av de for å få bukt med pollen. Jeg er nok ikke disponert for slikt.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #10 Skrevet 7. mars 2018 Man KAN bli psykotisk, men for de fleste skal det litt til. Med alkohol som andre rusmidler (og medisiner), så vet man ikke hvordan man reagerer. Hvis jeg drikker jevnlig over en periode som på festival, så blir jeg faktisk lett deprimert. Anonymkode: c1382...855
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #11 Skrevet 25. mars 2018 Alkohol er et rusmiddel på lik linje med andre rusmidler, så ja man kan bli psykotisk. Nå skal det sies at det er ikke ALLE mennesker som har et anlegg for å bli psykotiske, men noen kan få symptomer på det. Jeg har blitt nær-psykotisk ved inntak av alkohol en gang, men nå skal det sies at på den tiden misbrukte jeg også amfetamin hver eneste dag, og jeg har anlegg for å bli psykotisk ved rusmiddelbruk. Anonymkode: 6fbbe...9c4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #12 Skrevet 25. mars 2018 Ja ikke alle tåler alkohol. Anonymkode: c7adc...742
ajarRun Skrevet 25. mars 2018 #13 Skrevet 25. mars 2018 Jeg har sett mennesker deliriske selv etter små doser alkohol.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #14 Skrevet 25. mars 2018 På 7.3.2018 den 2.52, Peonjenta skrev: Hvis du har skadet fotballsupportere i fylla har du et problem. Kun såkalte selverklærte hooligans, casuals etc. Med andre ord slike som ønsker å slåss. Er jo igrunn en fin måte å avreagere på samtidig som en setter vålerenga-tøysekopper på plass. alt i alt en terningkast fire opplevelse. Anonymkode: e5f4a...d1a
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #15 Skrevet 25. mars 2018 Har vært kraftig nedstemt i perioder, på grensa til deprimert, så dette har jeg annlegg for ja. Har snakket med masse folk som harnprøvd forskjellig. Jeg har bare prøvd hasj ellers, og det har aldri funket på meg, mens andre nesten blir hektet. Ei dame sa til meg at hun har prøvd diverse narkotika, og hun sa at kokain og ecstasy burde man virkelig ligge unna om man sliter med depresjoner. Men hennes beskrivelse av kokain, var veldig lik min reaksjon på alkohol. Så jeg vet ikke... jeg får så masse energi av alkohol og er så nedstemt dagen etter at jegnikke har ord omtrent, Anonymkode: eb516...ca5
Gjest N-Nøff Skrevet 25. mars 2018 #16 Skrevet 25. mars 2018 Noen mennesker har en mutasjon i et gen som gjør at de blir aggressive og dårlige hvis de drikker alkohol. Relativt utbredt hos bla.a finner. SITAT Det er forskere ved Universitetet i Helsinki som har undersøkt saken. De har sammenlignet gener og personlighet hos 14 bærere av mutasjonen med 156 finner uten feilen. Ingen av deltagerne hadde voldelig bakgrunn. Resultatene viste altså at bærerne av den spesielle feilen endret seg spesielt når de drakk. De ble impulsive og kunne få aggressive utbrudd, havne i håndgemeng eller kjøre i fylla. Og trekket så ut til å være permanent: Det gikk like ille neste gang disse personene drakk. Det så dessuten ut til at mutasjonen hang sammen med tendenser til depressive symptomer, humørsvingninger og vanskeligheter med å håndtere følelser, skriver forsker Roope Tikkanen i en epost til forskning.no. Han forteller dessuten at mutasjonen var fire ganger vanligere blant mennesker som har begått voldsforbrytelser, som i den vanlige befolkningen. Ikke i Norge Mutasjonen fører til at kroppen mangler én av de 14 kjente reseptorene som oppfatter signalstoffet serotonin. Foreløpig ser det ut til at feilen bare finnes i den finske befolkningen. - Jeg tror ikke at den finnes i den opprinnelige befolkningen i Norge. Men finske folk har jo giftet seg med nordmenn, så antagelig finnes det et fåtall bærere innenfor Norges grenser, skriver Tikkanen. Det er heller ikke alle finner som er rammet av mutasjonen. Bare litt over to prosent av den finske befolkningen har den. Men det betyr likevel at mer enn 100 000 finner er rammet. Alle disse trenger imidlertid ikke ha problemer med alkohol, påpeker Tikkanen. De har en risiko for impulsivitet i fylla. Om den utløses eller ikke, er antagelig avhengig av ulike faktorer i miljøet. Forskerne mener det er viktig å kartlegge slike sammenhenger mellom gener og oppførsel. Det kan igjen gi oss nye redskaper for å takle problemer som vold. Medisin mot fyllegalskap - Vi vet ikke hvor stor del av voldelig oppførsel som kan forklares med biologi, men det er klart at noen mennesker er mer tilbøyelig til å begå impulsive voldsforbrytelser på grunn av måten de er skapt biologisk, skriver Tikkanen. Han mener oppdagelsen av mutasjonen åpner for utvikling av nye medisiner, som kan hjelpe menneskene som har en tendens til å ende opp i klammeri i fylla. - De som bærer mutasjonen og faktisk har problemer med alkohol og oppførsel kunne ha spesiell nytte av en slik medisin, skriver Tikkanen. Han antyder også at det kan dukke opp flere biologiske risikofaktorer som kanskje kan behandles av nye medisiner. Liten studie Det hører likevel med til historien at det per i dag ikke finnes noen slike medikamenter. Og at ett enkelt gen sjelden er forklaringa på kompleks adferd. Funnet fra Finland må bekreftes av flere studier, før vi kan være sikre på hva mutasjonen faktisk betyr. Undersøkelsen har også en del svakheter. Antallet deltagere er relativt lavt, noe som øker risikoen for at tilfeldigheter forstyrrer resultatene. Og forskerne har heller ikke full oversikt over hva miljøet – for eksempel oppveksten – hadde å si for oppførselen. I tillegg var ikke utvalget av deltagere med mutasjon representativt for befolkningen generelt. Mange av dem var kvinnelige slektninger av voldsforbrytere. De kan både ha annerledes gener og ulike livserfaringer, sammenlignet med kontrollgruppa. Referanse: R. Tikkanen, m.fl, Impulsive alcohol-related risk-behavior and emotional dysregulation among individuals with a serotonin 2B receptor stop codon, Translational Psychiatry, november 2015, doi:10.1038/tp.2015.170 KILDE https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-dna-psykologi/2015/11/gaerning-fylla-i-finland-kan-skyldes-feil-i-et-gen
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #17 Skrevet 25. mars 2018 På 7.3.2018 den 2.52, Peonjenta skrev: Hvis du har skadet fotballsupportere i fylla har du et problem. Ikke bare fordi vedkommede har vært voldelig, men fyllearresten flere ganger osv gir en god pekepinn på dette. Spiller ingen rolle hvem man er voldelig mot. Anonymkode: 3735a...d83 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #18 Skrevet 25. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare fordi vedkommede har vært voldelig, men fyllearresten flere ganger osv gir en god pekepinn på dette. Spiller ingen rolle hvem man er voldelig mot. Anonymkode: 3735a...d83 Hvem har liksom levd livet til det fulleste uten å ha vært innom der liksom? Hva gjør du en fredag? Ludo og mariekjeks i bedehuset? Haha, litt action må vi jo ha. Hva skal det ellers snakkes om? Anonymkode: e5f4a...d1a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå