AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Hei! Jeg og samboer har felles barn og hsr delt hele livet sammen. Vi skal skrove et testament hvor vi tilgodeser hverandre da ingen av oss hat hverken livsforsikring eller gjeldsforsikring. Vi skal arve 1 tredjedel av alle verdier etter hverandre og det som overstiger pliktdelsarven til barna i tillegg. Kan bli snakk om en god del mer enn den ene millionen. ( en av oss har verdier i form av aksjer i et firma). Kan vi bruke et vennepar av oss til å være vitner? Er disse gyldige som det? Eller må det vare noen som kjenner oss mindre godt? Om noen har noen forslag til hvordan vi bør dette opp testamente så er jeg glad for alle råd og tips:) Anonymkode: 0b72b...254
Million Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 (endret) Dette er så viktige papirer at det ville jeg hyret inn en advokat til å gjøre for dere. Ikke belag dere på hva noen hvem-som-helster sitter og lirer av seg på et internettforum. Det finnes advokater som er eksperter på dette området, arv og testamenter. Finn en og betal de kronene det koster. Det er vel anvendte penger. Må man ikke tinglyse slike dokumenter også? Det gjør i så fall advokaten for dere. Les denne: https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Oppbevaring-av-testament/ Endret 7. mars 2018 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg og samboer har felles barn og hsr delt hele livet sammen. Vi skal skrove et testament hvor vi tilgodeser hverandre da ingen av oss hat hverken livsforsikring eller gjeldsforsikring. Vi skal arve 1 tredjedel av alle verdier etter hverandre og det som overstiger pliktdelsarven til barna i tillegg. Kan bli snakk om en god del mer enn den ene millionen. ( en av oss har verdier i form av aksjer i et firma). Kan vi bruke et vennepar av oss til å være vitner? Er disse gyldige som det? Eller må det vare noen som kjenner oss mindre godt? Om noen har noen forslag til hvordan vi bør dette opp testamente så er jeg glad for alle råd og tips:) Anonymkode: 0b72b...254 Du kan ikke utforme noe testament slik du presenterer det her. Om du i tillegg får et vennepar til å signere så har du et totalt ugyldig testament. Kontakt advokat og få satt opp et skikkelig testament i tråd med loven, dersom intensjonen er å opptre ryddig. Det koster deg småpenger. Anonymkode: a3a4d...d98 1
Atrix Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 Se her: https://www.magma.no/testamenter-og-testamentsvitner Men ellers enig i at det nok kan være lurt å bruke noen kroner på advokat, så får dere et gyldig testament. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 Man trenger verken advokat eller tinglyse testament. Eksempler finner du på nett. Anonymkode: 90e02...547 5
Illuminatum Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke utforme noe testament slik du presenterer det her. Om du i tillegg får et vennepar til å signere så har du et totalt ugyldig testament. Kontakt advokat og få satt opp et skikkelig testament i tråd med loven, dersom intensjonen er å opptre ryddig. Det koster deg småpenger. Anonymkode: a3a4d...d98 Det at et vennepar bekrefter signaturene medfører vel ikke at testamentet blir ugyldig? I så fall vil jeg gjerne se begrunnelse for dette, siden venneparet heller ikke er begunstiget i det. Jeg forutsetter at vennene bare er venner og ikke f eks at de er ansatt hos en av samboerne. Ellers er det vel ingen ting i veien for at det som overstiger 1 mill til hvert av barna fritt kan testamenteres til samboer. Dog kan det være lurt å bruke advokat om en ikke er fortrolig med kravene selv. Ellers kan ikke et testament tinglyses, men det er mulig å oppbevare det hos din lokale tingrett. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 Ja, venner kan være testamentsvitner. For å unngå at det stilles spørsmål ved testamentets gyldighet bør imidlertid vitnene ikke ha en nær relasjon til noen som et tilgodesett. Derfor bør du unngå at dine egne nære venner vitner. Anonymkode: 94bcd...913
Testosteron Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 8 timer siden, Illuminatum skrev: Det at et vennepar bekrefter signaturene medfører vel ikke at testamentet blir ugyldig? Nei da. At vitnene er venner av testator gjør dem ikke inhabile som testamentsvitner. Det er nemlig ikke vitnenes relasjon til testator som er relevant, men deres relasjon til dem som blir tilgodesett i testamentet. Arvelova § 61: "Disposisjon i testament til føremon for eit av testamentsvitna er ugyldig. Det same gjeld disposisjon til føremon for ektemaken til eit testamentsvitne, for slektning i rett opp- eller nedstigande linje eller sysken, eller til føremon for ektemaken til ein så nær slektning eller for ein like nær slektning til ektemaken til eit vitne. Adoptivbarn vert rekna for barn til adoptanten, og dei naturlege slektskapstilhøva til barnet skal det berre leggjast vekt på dersom vitnet kjende tilhøvet på testasjonstida. Disposisjon i testament til føremon for nokon som vitnet er i teneste hos på testasjonstida, er ugyldig. Som teneste vert og rekna funksjon som styremedlem og liknande i selskap, lag, stifting eller offentleg institusjon. Disposisjonen er likevel gyldig når tilknytinga er fjern og truleg ikkje har hatt noko å seie for innhaldet i testamentet." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_2-1
Testosteron Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 20 timer siden, Million skrev: Må man ikke tinglyse slike dokumenter også? Nei. Det er ikke noe vilkår at testamentet blir tinglyst. Det er faktisk ikke mulig å tinglyse testamenter. Testamenter er hemmelige.
Million Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 17 timer siden, Testosteron skrev: Nei. Det er ikke noe vilkår at testamentet blir tinglyst. Det er faktisk ikke mulig å tinglyse testamenter. Testamenter er hemmelige. Ja, jeg leste det rett etter at jeg postet innlegget i linken jeg la ved.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå