Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg tenkte jeg skulle starte med å tempe for å se når jeg har EL. Bestilt termometer nå, så starter etter neste TR :) 

Noen med erfaring og tips? Er det viktig at det er akkurat samme tidspunkt hver dag? Og noen som har tips til en app for å føre inn temperaturene slik at man får sett grafer etc? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tidspunktet bør være det samme hver morgen, men +/- 30 min er innafor. Jeg valgte å gjøre det da samboer stod opp, selv om jeg egentlig kunne sovet en halvtime lenger. Du bør ha sovet sammenhengende i 3 timer før tempingen, og ikke ha stått opp før du gjør det. Om du ikke får tempet til riktig tidspunkt eller har vært mye våken i forkant, er det best å ikke legge inn temperaturen. Jeg brukte appene Fertility Friend og Flo. Synes det var greit å kunne sammenligne med to apper. 

Lykke til med tempingen! Det er spennende å bli så godt kjent med syklusen sin som det gjør :) 

Anonymkode: 34766...b29

AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til: start gjerne første dag med mensen! Det er syklusdag 1. Og sjekk hvor lang lutealfasen din er når du har hatt EL. Jeg tror den må være minst 10 dager for å bli gravid. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde litt med termometer en stund, brukte Ovia! Jeg synes det var stress å få det gjort til samme tid hver morgen så jeg investerte heller i en OvuSense :) Dings som ligger i vagina over natten også synkroniserer du med mobilen når du står opp. Veldig lettvint, men koster litt. Finnes andre løsninger også, f.eks armbånd som TempDrop.

Anonymkode: cdd2f...01b

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg vurdere å begynne å tempe også. Tar dere temperaturen i øre, skalle, munn eller vaginalt/analt? Går det greit med øret, så lenge det er to desimaler? 

Anonymkode: 116ca...c56

AnonymBruker
Skrevet

Målte under tunga. Da vil den måle en litt kaldere kroppstemp enn f eks vaginalt, men stigningen etter EL vil likevel synes godt (hvis egget ble sluppet). 

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg vurdere å begynne å tempe også. Tar dere temperaturen i øre, skalle, munn eller vaginalt/analt? Går det greit med øret, så lenge det er to desimaler? 

Anonymkode: 116ca...c56

Du bør helst måle vaginalt/analt. Øret er det minst nøyaktige/veldig vanskelig å få til. Under tunga er heller ikke like nøyaktig som analt/vaginalt, men du vil nok få en bra nok kurve allikevel. Jeg har forsøkt å begynne med temping men glemmer det hver morgen, er helt i ørske før jeg står opp, og etter er det for sent! :fnise: De gangene jeg har målt har jeg gjort det vaginalt og spritet av termometeret etterpå. Om ikke spiren sitter denne pp skal jeg prøve å ta meg sammen og måle hver morgen. Først og fremst for å sjekke lutealfasen min.... 

Jeg bruker FLO appen, synes den er super! Her kan du velge hvilke parametre du vil registrere og temperatur en én av de. Synes den er brukervennlig og gir gode rapporter. I tillegg kan du endre til graviditetsmodus når du blir gravid. :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar og tips :) 

Skrevet

Jeg tempa og en syklus! Tok ikke vaginalt da,faktisk i øret. Funka for meg:)  syns det var gøy å se så tydelig at el hadde vært og det var mye tydeligere enn de eltestene som aldri ble positive!

Gjest Sisti
Skrevet

Jeg tempet under tunga, har god erfaring med det. Men helt håpløst å gjøre hvis man har barn som våkner ofte på natta, jeg sover aldri sammenhengende nok til å kunne gjøre en god måling lenger. 

Jeg hadde alarm på samme klokkeslett hver dag, også i helgene (i sekstiden). Ble raskt så vant med det at det ikke forstyrret søvnen min noe særlig, sov gjerne videre med termometeret under tunga. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...