Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Jeg har et spørsmål som jeg håper at kanskje noen har nyttige erfaringer med.

Har slitt med akne gjennom ungdomsårene, har gått en runde på isotretinoin(?) for et par år siden, som på mange vis fungerte for meg. Bortsett fra den utrolige tørre huden som til slutt ble så tørr at jeg valgte å avslutte kuren. Problemet mitt med akne er at jeg får vedvarende røde merker i huden etter at selve kvisen har forsvunnet. Dette utgjør da mange røde, kall det gjerne "flekker" i huden, som tar år og dag før forsvinner. Jeg var innom en hudpleieklinikk for å spørre hvilke behandlinger de anbefalte ifht dette, og damen bak disken hadde trolig ikke så mye erfaring med denne typen "arr". Er det noen av dere som har erfaring med gode måter å bli kvitt disse røde merkene? Laser? Syre? Del gjerne. (Jeg er inneforstått med at disse arrene naturlig vil bli mindre synlig med *ÅRENE, men ønsker å booste prosessen). :)

Anonymkode: 69fe4...520

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så sant de røde merkene ikke er sprengte blodkar (fjernes med laser) vil de forsvinne over tid. Jeg ville først og fremst fokusert på å hindre nye utbrudd av kviser, og for å fremskynde prosessen kan man benytte feks produkter med glykolsyre. Tretinoin kan også fungere, men det må du ta opp med legen din :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår st du enten begynner på Airol som har tretinoin som virkestoff ( a-vitaminsyre ) eller pigmanorm. Disse fåes på resept og er effektivit på arr. Kan hende du får kjøpt disse hos enkelte salonger med kosmetisk sykepleier. Hvor i landet bor du? Bor du i nærheten her så vet jeg om et sted hvor du får kjøpt disse:)

Anonymkode: 56ce5...b41

Skrevet

Det er ikke arr, men "fotspor" i huden som følge av at huden har blitt litt tynnere der du hadde kvisen, og dermed mer "gjennomskinnelig". Dette forsvinner med tiden, som du vet. Tror ikke det finnes mange produkter som kan booste dette.... det er i tilfelle å hive penger ut av vinduet. 

Arr etter kviser er groper og søkk i huden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem, men jeg sliter fortsatt med kviseutbrudd, langt oppi 20-årene. Jeg bruker rett og slett dekkstift ute blant folk. Tar den av så fort jeg er hjemme for å la huden puste. Får ikke noe mer kviser av det. På sommeren gjør brunfargen jobben.

Anonymkode: 1b8d6...590

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, Gravity said:

Det er ikke arr, men "fotspor" i huden som følge av at huden har blitt litt tynnere der du hadde kvisen, og dermed mer "gjennomskinnelig". Dette forsvinner med tiden, som du vet. Tror ikke det finnes mange produkter som kan booste dette.... det er i tilfelle å hive penger ut av vinduet. 

Arr etter kviser er groper og søkk i huden. 

Mine fotspor er enda synlige etter flere år, og har skrevet med flere på forum som har de synlige i ca 5 år. Verken Airol eller 15 kurer med glycolpeeling har bleket mine forresten, så ingen råd herfra annet enn å sminke de vekk med ukomedogen sminke. Ca 40 flate, lyserosa dotter i hvert kinn som har samlet seg i løpet av årene. 

Anonymkode: 30710...f9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kalles postinflammatorisk hyperpigmentering og kommer av at huden og kvisene blir utsatt for sol. Dette forsvinner med syrer og kremer som bleker.

Anonymkode: 91fd4...b70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det kalles postinflammatorisk hyperpigmentering og kommer av at huden og kvisene blir utsatt for sol. Dette forsvinner med syrer og kremer som bleker.

Navnet på arrene stemmer, men at de er forårsaket av sol stemmer ikke. Vanlig pigmentflekker blir forverret av og kan komme av sol. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Navnet på arrene stemmer, men at de er forårsaket av sol stemmer ikke. Vanlig pigmentflekker blir forverret av og kan komme av sol. 

De kommer jo av kviserarr, men de bruker langt mer tid på å forsvinne ved eksponering i sol. Bruk derfor solkrem med faktor 50 året rundt. 

Ellers: Hydrokinon og retinol!

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

De kommer jo av kviserarr, men de bruker langt mer tid på å forsvinne ved eksponering i sol. Bruk derfor solkrem med faktor 50 året rundt. 

Ellers: Hydrokinon og retinol!

Jeg stemmer ja til retinoider (gjerne tretinoin istedenfor retinol), men bruk for guds skyld ikke hydrokinon.

Anonymkode: 57879...3a3

Skrevet

Det tar ca 2 år før den røde fargen blir borte. Ikke noe å gjøre med dette. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Vitamin C serum og produkter med niacinamide gjør at slike arr forsvinner raskere, anbefales på det sterkeste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...