AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Det har jo vært veldig kaldt i det siste. Jeg har pleid å ha en varmeovn på gulvet, men så en dag at parketten hadde begynt å krympe slik at skjøtene mellom hver plankerad ble synlig. Ikke sånn kritisk mye. Så jeg tenkte at kanskje dette var pga. ovnen og jeg fikk satt den litt opp i høyden på en krakk. Men nå etter den siste kuldebølgen når jeg ser på gulvet nå så er det ikke bare der ovnen har stått, men hele gulvet begynner å bli slik! Jeg er veldig fortvilet for gulvet er nesten helt nytt, bare kanskje litt over et og et halvt år! Da det ble lagt så var det så kompakt og fint med veldig jevne overganger mellom plankene uten synlig sprekk. Det er 3 staver per planke og man kunne nesten ikke se forskjellen på hvor skillet mellom de 3 stavene på samme planke, og stavene i neste planke. Jeg vet at luften er tørrere om vinteren og spesielt ved minusgrader. Og at det sies at parketten er levende materiale og vil bevege seg med miljøet. Men vil de svelle seg ut igjen om våren og sommeren og ordne seg selv? Noe jeg kan gjøre for å redde gulvet mitt? Anonymkode: 29308...159
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 https://www.siste.no/bolig/innenriks/nyheter/na-krymper-tregulvet-ditt/s/5-47-52740 Anonymkode: 0c897...9c3
Kalevala Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 Kjøp deg et hygrometer for å måle luftfuktigheten inne hos deg. Hvis den er veldig lav, kan du kjøpe deg en luftfukter.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 Dette er grunnen til at jeg liker å hellige parketten min. Da tas krymp og ekspansjon under gulvlistene. Anonymkode: 1442f...8bb 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er grunnen til at jeg liker å hellime parketten min. Da tas krymp og ekspansjon under gulvlistene. Anonymkode: 1442f...8bb Og der kom autokorrekt på banen ja Beklager dette. Anonymkode: 1442f...8bb 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 Jeg kjøpte en sånn. Den sier 20%. Og det er sikkert høyere i dag enn det har pleid å være pga det nå er plussgrader igjen og litt sludd ute. Anonymkode: 29308...159
Frida Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og der kom autokorrekt på banen ja Beklager dette. Anonymkode: 1442f...8bb Jojo, men jeg fikk meg en veldig god latter. Prøvde å se for meg en som helliget parkettgulvet sitt 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Dette er grunnen til at jeg liker å hellige parketten min. Da tas krymp og ekspansjon under gulvlistene. Anonymkode: 1442f...8bb Helliget vorde din parkett Anonymkode: d1f28...97b 5
Mis(s)Understood Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helliget vorde din parkett Anonymkode: d1f28...97b 1 time siden, Frida skrev: Jojo, men jeg fikk meg en veldig god latter. Prøvde å se for meg en som helliget parkettgulvet sitt Kanskje vievann vil gjøre susen? 2
Frida Skrevet 7. mars 2018 #10 Skrevet 7. mars 2018 56 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Kanskje vievann vil gjøre susen? Jepp, her daler det ned gode råd fra oven! ps. håper Ts har fått hjelp også! Vi kjøpte luftfukter ifjor, og håper det berger parketten som har bittelitt sprekker. 20 % luftfuktighet er for lite stod det i artikkelen som ble linket til, her var det 21 før vi skaffet luftfukter, nå klarer vi å holde den på litt over 30%.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå