AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Del Skrevet 6. mars 2018 Går på AAP nå, og alt av behandling gjør meg ikke bedre. Jeg er så sliten av alt det her, og lurer på om hvem jeg skal snakke med om å søke uføretrygd? Hvordan gjorde dere det? Snakket dere først med legen og sa at dere ville ha uføretrygd pga dere ikke så noen hensikt med mer behandling pga du ikke ble bedre? Eller tok du det opp med saksbehandler på NAV først? Takknemlig for var. Anonymkode: d9567...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2 Del Skrevet 6. mars 2018 Jeg søkte råd på KG og innen 3 min hadde jeg uføren i innboksen min:-). I tillegg til 10000 rasende mailer om at jeg var en snylter:-) Anonymkode: e6748...9b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 6. mars 2018 #3 Del Skrevet 6. mars 2018 Etter hva jeg har skjønt må du først høre med legen. Er han uenig kommer du ingen vei for han må gi deg en legeerklæring. Du bør ha vært nøye utredet hos spesialist, og aller helst flere. Det må forklares hvorfor behandling ikke fungerer og ikke kommer til å fungere i fremtiden. Medikamentell behandling må være forsøkt, ikke bare en men flere. Det må nøye begrunnes hvorfor ikke dette virker. Diagnoser som ikke er utredet av spesialist er ofte verdiløse. Diagnosen må være alvorlig nok. Så kan du be om møte på nav. Så må saksbehandler gå igjennom papirene. Deretter nav legen. Om de er enige om at dette er rette for deg så kan du få lov å søke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Del Skrevet 6. mars 2018 Vent til SBen din gir deg beskjed om å søke. Anonymkode: 8f62d...228 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #5 Del Skrevet 6. mars 2018 45 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Etter hva jeg har skjønt må du først høre med legen. Er han uenig kommer du ingen vei for han må gi deg en legeerklæring. Du bør ha vært nøye utredet hos spesialist, og aller helst flere. Det må forklares hvorfor behandling ikke fungerer og ikke kommer til å fungere i fremtiden. Medikamentell behandling må være forsøkt, ikke bare en men flere. Det må nøye begrunnes hvorfor ikke dette virker. Diagnoser som ikke er utredet av spesialist er ofte verdiløse. Diagnosen må være alvorlig nok. Så kan du be om møte på nav. Så må saksbehandler gå igjennom papirene. Deretter nav legen. Om de er enige om at dette er rette for deg så kan du få lov å søke. Jeg er ferdig utredet, er på rehabilitering nå og går hos fysioterapeut. Ikke noe av dette har fungert tilfredstillende på min helse. Kommer til å fullføre dette og gi noen mnd til hos fysioterapeut , men finner det ikke hensiktsmessig å holde på i det uendelige. Har vært hos arbeidsutprøving og der klarte jeg nesten ikke noe. Er bare så sliten av alt dette og føler jeg blir verre av behandlingen istedet for bedre. Takk for svar Anonymkode: d9567...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #6 Del Skrevet 6. mars 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vent til SBen din gir deg beskjed om å søke. Anonymkode: 8f62d...228 Så de kan plutselig bare gi meg beskjed uten at jeg har kontaktet og spurt etter uføre hos min lege? Anonymkode: d9567...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Del Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Går på AAP nå, og alt av behandling gjør meg ikke bedre. Jeg er så sliten av alt det her, og lurer på om hvem jeg skal snakke med om å søke uføretrygd? Hvordan gjorde dere det? Snakket dere først med legen og sa at dere ville ha uføretrygd pga dere ikke så noen hensikt med mer behandling pga du ikke ble bedre? Eller tok du det opp med saksbehandler på NAV først? Takknemlig for var. Anonymkode: d9567...6fc Man kan ikke si til legen at man vil ha uføretrygd. Det er masse kriterier. Hvor lenge har du fått AAP? Etter masse møter med Nav og behandling fikk jeg melding av Nav om og søke. Da hadde de innhentet nødvendig dokumentasjon. Men det tok nesten 5 år før jeg fikk det. Hvis Nav mener du kan bli bedre av din sykdom så kan de sette det i arbeidsrettet tiltak som du må prøve først. Anonymkode: be475...fbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Del Skrevet 6. mars 2018 Hvilke tiltak går du i nå? Har du regelmessig kontakt med saksbehandler? Du må nesten ta opp med saksbehandler at ditt nåværende tiltak ikke fungerer og at du merker du blir utslitt av det. Da kan dere diskutere et annet tiltak der du for eks jobber enda mindre. Om du ikke klarer det heller, så vil nok saksbehandler etterhvert lufte ideen om ufør. Men man må ofte gjennom lange utplasseringer for å "bevise" at man ikke klarer møte opp og jobbe osv 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg søkte råd på KG og innen 3 min hadde jeg uføren i innboksen min:-). I tillegg til 10000 rasende mailer om at jeg var en snylter:-) Anonymkode: e6748...9b9 Eh, med tanke på at en uførsøknad tar opp til 8mnd, så tror jeg ikke det, nei.... Om du fikk råd på kg er nok uføresøknaden din fortsatt til vurdering, si fra om 6mnd når du har fått svar Anonymkode: f41b5...d45 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 6. mars 2018 #9 Del Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte råd på KG og innen 3 min hadde jeg uføren i innboksen min:-). I tillegg til 10000 rasende mailer om at jeg var en snylter:-) Anonymkode: e6748...9b9 Ja den dag nav tar sitater fra kg for god fisk så blir de lagt ned.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #10 Del Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke si til legen at man vil ha uføretrygd. Det er masse kriterier. Hvor lenge har du fått AAP? Etter masse møter med Nav og behandling fikk jeg melding av Nav om og søke. Da hadde de innhentet nødvendig dokumentasjon. Men det tok nesten 5 år før jeg fikk det. Hvis Nav mener du kan bli bedre av din sykdom så kan de sette det i arbeidsrettet tiltak som du må prøve først. Anonymkode: be475...fbf Jeg har hatt det i to år. Åja så det er saksbehandler som må foreslå det? Men NAV , mener du saksbehandler? Så er jo ikke denne medisinsk utdannet og kan si noe om min bedring? Er ikke dette noe jeg må ta opp med min lege? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvilke tiltak går du i nå? Har du regelmessig kontakt med saksbehandler? Du må nesten ta opp med saksbehandler at ditt nåværende tiltak ikke fungerer og at du merker du blir utslitt av det. Da kan dere diskutere et annet tiltak der du for eks jobber enda mindre. Om du ikke klarer det heller, så vil nok saksbehandler etterhvert lufte ideen om ufør. Men man må ofte gjennom lange utplasseringer for å "bevise" at man ikke klarer møte opp og jobbe osv Eh, med tanke på at en uførsøknad tar opp til 8mnd, så tror jeg ikke det, nei.... Om du fikk råd på kg er nok uføresøknaden din fortsatt til vurdering, si fra om 6mnd når du har fått svar Anonymkode: f41b5...d45 Jeg har vært i tiltak hos en tiltaksbedrift, der konkluderte de med ingen arbeidsevne etter utprøving på kun 4 uker. Nå har jeg i ettertid vært hos behandlere og ingenting har fungert, jeg er jo blitt verre. Så da er det vel ikke hensiktsmessig med ny utprøving? Sorry for mange spm men er helt ny på dette. Men takk for at dere tar dere tid til å svare. Anonymkode: d9567...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #11 Del Skrevet 6. mars 2018 Bestill deg en time hos NAV, og snakk med veilederen din. Det er masse som må ordnes fra NAV sin side til søknaden din også, du får ikke innvilga uten at NAV-kontoret ditt sier at du er ferdig avklart for eksempel. Jeg jobber i NAV selv, og det er mange som undervurderer dette med viktigheten av å være i kontakt med NAV frem mot søknadstidspunktet så alt er i orden Anonymkode: 7a1fa...3f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #12 Del Skrevet 6. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestill deg en time hos NAV, og snakk med veilederen din. Det er masse som må ordnes fra NAV sin side til søknaden din også, du får ikke innvilga uten at NAV-kontoret ditt sier at du er ferdig avklart for eksempel. Jeg jobber i NAV selv, og det er mange som undervurderer dette med viktigheten av å være i kontakt med NAV frem mot søknadstidspunktet så alt er i orden Anonymkode: 7a1fa...3f6 Ok da skal jeg bestille time etter denne behandlingsperioden og snakke med saksbehandler først før jeg tar kontakt med legen . Takk for svar Anonymkode: d9567...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #13 Del Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok da skal jeg bestille time etter denne behandlingsperioden og snakke med saksbehandler først før jeg tar kontakt med legen . Takk for svar Anonymkode: d9567...6fc Lurt å huske at du beholder din AAP i ventetida på behandling av søknaden din. MEN. Og dette må du huske. Om du søker uføretrygd så har du på en måte erklært deg ferdig avklart. Derfor vil du ikke få AAP på nytt dersom uføresøknaden din blir avslått. Du må søke på nytt, og vurderes for AAP på nytt. Fordi arbeidsavklaringspenger er for folk som ikke er ferdig avklart. Og nå er det jo vanskeligere enn før å få AAP også. Og det er en karensperiode også, før du kan få AAP på nytt. Dette er det flere som har brent seg på, som jeg vet om, og nok et argument for å ikke søke om ufør før det er avtalt med NAV. Du kan ikke søke gjenopptak. Anonymkode: 7a1fa...3f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #14 Del Skrevet 6. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurt å huske at du beholder din AAP i ventetida på behandling av søknaden din. MEN. Og dette må du huske. Om du søker uføretrygd så har du på en måte erklært deg ferdig avklart. Derfor vil du ikke få AAP på nytt dersom uføresøknaden din blir avslått. Du må søke på nytt, og vurderes for AAP på nytt. Fordi arbeidsavklaringspenger er for folk som ikke er ferdig avklart. Og nå er det jo vanskeligere enn før å få AAP også. Og det er en karensperiode også, før du kan få AAP på nytt. Dette er det flere som har brent seg på, som jeg vet om, og nok et argument for å ikke søke om ufør før det er avtalt med NAV. Du kan ikke søke gjenopptak. Anonymkode: 7a1fa...3f6 Er det ikke NAV som må erklære meg ferdig avklart før jeg får søke? Og om jeg får avslag på bakgrunn av at jeg ikke er ferdig avklart, så må jeg jo ha god nok sak til å få tilbake AAP ? Ellers blir det jo motsigelse? Anonymkode: d9567...6fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 7. mars 2018 #15 Del Skrevet 7. mars 2018 Du må nok uansett bli ferdig med den behandlingen du er i og noen ganger må man i nytt tiltak for å vurdere arbeidsevnen fordi en slik rapport ikke kan være eldre en seks mnd når du søker ufør. For å få vite hva du må gjøre videre ber du saksbehandler snakke med navlegen. Navlegen forklarer hva du må/ikke må gjøre før en evt uføresøknad. Som oftest går man i tiltak og behandling frem til navlegen mener du er ferdig avklart. Det er viktig at nav får info fra de som har behandlet deg, hva du har vært igjennom av behandling og hvordan det har fungert og hva de mener du bør gjøre videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #16 Del Skrevet 7. mars 2018 Det er saksbehandleren din som avgjør dette. Og du skal gjerne være utredet i hue og ræva, gjennom utrolig mye behandling, de kan kreve at du skal starte hos psykolog og. Og gjerne flere tiltak, for å se om du har noe rest arbeidsevne. Jeg har holdt på siden 2004. Og siste nå, var at de krevde at jeg skulle gå til psykolog, da skal jeg visst bli frisk av mine fysiske sykdommer. Legen min, og spesialister bare rister på hodet, de mener jo jeg skulle vært ufør for mange år siden. Og i mine 3 siste tiltak, har alle kommet fram til at jeg ikke kan jobbe noe. Anonymkode: da9ff...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. mars 2018 #17 Del Skrevet 7. mars 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt det i to år. Åja så det er saksbehandler som må foreslå det? Men NAV , mener du saksbehandler? Så er jo ikke denne medisinsk utdannet og kan si noe om min bedring? Er ikke dette noe jeg må ta opp med min lege? Jeg har vært i tiltak hos en tiltaksbedrift, der konkluderte de med ingen arbeidsevne etter utprøving på kun 4 uker. Nå har jeg i ettertid vært hos behandlere og ingenting har fungert, jeg er jo blitt verre. Så da er det vel ikke hensiktsmessig med ny utprøving? Sorry for mange spm men er helt ny på dette. Men takk for at dere tar dere tid til å svare. Anonymkode: d9567...6fc Jeg foreslo aldri uføretrygd selv, men ble sterkt rådet til det av flere leger. Inkl fastlege, men også spesialister, som jeg hadde vært hos i årenes løp. Mener å huske det var fastlegen og bedriftslegen som tok opp temaet og foreslo at tiden nok var inne for meg å søke uføretryd. Husker ikke da hvor lenge jeg hadde gått på det som het "Midlertidig uføretrygd" og så overført til AAP, før det til slutt ble uføretrygd. Ikke så veldig mange år. 2-3 kanskje. Men før det hadde jeg vært ekstremt mye sykemeldt i jobben min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 7. mars 2018 #18 Del Skrevet 7. mars 2018 4 minutter siden, Million skrev: Jeg foreslo aldri uføretrygd selv, men ble sterkt rådet til det av flere leger. Inkl fastlege, men også spesialister, som jeg hadde vært hos i årenes løp. Mener å huske det var fastlegen og bedriftslegen som tok opp temaet og foreslo at tiden nok var inne for meg å søke uføretryd. Husker ikke da hvor lenge jeg hadde gått på det som het "Midlertidig uføretrygd" og så overført til AAP, før det til slutt ble uføretrygd. Ikke så veldig mange år. 2-3 kanskje. Men før det hadde jeg vært ekstremt mye sykemeldt i jobben min. Det er navlegen som beslutter at man er ferdig avklart å skal søke ufør. Leger og spesialister kan anbefale det, men det er navlegen som har siste ordet. Når nav har bestemt seg for at man er ferdig avklart og har fått et varig bistandsbehov "må man søke ufør for å beholde inntekt/som oftest AAP Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #19 Del Skrevet 7. mars 2018 Det er sin saksbeh. hos nav som avgjør når du kan søke. De fleste som blir uføre nå har mellom 6-8 år bak seg på AAP med kurs, utredninger mm. Det er bare uvitende tullinger som tror at å bli ufør er en rask prosess. For meg tok det 8 år. Anonymkode: 1d5c7...9ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #20 Del Skrevet 7. mars 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hatt det i to år. Åja så det er saksbehandler som må foreslå det? Men NAV , mener du saksbehandler? Så er jo ikke denne medisinsk utdannet og kan si noe om min bedring? Er ikke dette noe jeg må ta opp med min lege? Jeg har vært i tiltak hos en tiltaksbedrift, der konkluderte de med ingen arbeidsevne etter utprøving på kun 4 uker. Nå har jeg i ettertid vært hos behandlere og ingenting har fungert, jeg er jo blitt verre. Så da er det vel ikke hensiktsmessig med ny utprøving? Sorry for mange spm men er helt ny på dette. Men takk for at dere tar dere tid til å svare. Anonymkode: d9567...6fc Snakk med behandlerene dine om hvordan behandlingen går. Vær ærlig og si at du har blitt verre og hvordan og hvorfor du har blitt verre. I noen tilfeller kan det være lurt å holde litt tilbake om at du er utslitt og ønsker ufør, i verste fall kan de mistenke deg for å lure deg til ufør. Ok, kanskje et kynisk syn på andre mennesker, men jeg har dessverre litt for mange dårlige erfaringer med andre menneskers dømmekraft til at jeg selv noengang tok sjanser på slike ting Si heller at du begynner å bli frustrert og fortvilet fordi du føler deg fanget i et behandlingsopplegg som ikke fungerer/ gjør deg verre. Når du har snakket med behandlere kan du evt forsøke få et møte med saksbehandler i nav og fortelle om fremgangen, og kanskje be saksbehandler snakke med behandlerne dine om hvordan det går, og om dette virker som om dette har en hensikt 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er sin saksbeh. hos nav som avgjør når du kan søke. De fleste som blir uføre nå har mellom 6-8 år bak seg på AAP med kurs, utredninger mm. Det er bare uvitende tullinger som tror at å bli ufør er en rask prosess. For meg tok det 8 år. Anonymkode: 1d5c7...9ba Det kommer an på veldig mange faktorer. Sykdommen/e i seg selv har mye å si. Historien før du havnet på AAP har også mye å si. Selv gikk jeg syk i flere år hjemme og levde på mannen før jeg havnet på AAP (ironisk nok var jeg "for syk til å gå til lege"), og løpet der gjorde meg ikke bedre. Så etter ca 3,5 år ble det søkt om ufør. Anonymkode: f41b5...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå