Gå til innhold

Er det noen som kan dette? 50% jobb 50% sykemeldt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har fast jobb i 50% . Legen min har rådet meg til å ikke jobbe så mye mer da jeg har hatt kreft og sliter med en del senskader. Kan jeg få aap 50% da? Jeg er avhengig av en hel månedslønn for å få det til å gå rundt. Har aldri gått på aap så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Har hørt at det er veldig strenge regler for det.

Anonymkode: 25890...a87

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med Nav eller legen. Hvis du i utgangspunktet har 50% stilling så får du nok ikke 100% AAP

Anonymkode: f4ce9...dbe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fast 50% stilling ,men jobbet ekstra ca 80% ,Da jeg fikk kreft ,Da det nærmet seg 1 års sykemelding sa Nav og personal at jeg måtte søke Aap,fikk det innvilget ganske snart ,men det er 66% av bruttolønnen du hadde før du ble syk,Begynnte å jobbe forsiktig og er nå etter 5 måneder kommet opp i 40% stilling ,krysser av på meldekort de timene jeg går ,Er redd jeg ikke kommer til å klare å jobbe så mye som før ,men får se det ann,Jeg vet ikke om du kan søke Aap nå .eller må søke ufør. Søknad om Aap gjør du selv inne på Nav sine sider_ 

Anonymkode: 07beb...ec3

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har fast jobb i 50% . Legen min har rådet meg til å ikke jobbe så mye mer da jeg har hatt kreft og sliter med en del senskader. Kan jeg få aap 50% da? Jeg er avhengig av en hel månedslønn for å få det til å gå rundt. Har aldri gått på aap så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Har hørt at det er veldig strenge regler for det.

Når hadde du en hel månedslønn .? Før du fikk kreft? 

Anonymkode: 07beb...ec3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber 50% og har 50% AAP får du ikke en hel månedslønn da AAP er 66% (av de 50% du har). Tilsammen vil det altså være 83%. [50+(50*0,66)]

Anonymkode: c875f...6b6

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir du av legen 50 % sykemeldt så får du sykepenger i ett år. Deretter går du over på aap, inntil du eventuelt får uføretrygd 50 %. 

Du får ikke full lønn når sykepengeperioden er over. Det er fullt mulig å jobbe 50 % og å ha stønad på den andre 50 % når du ikke klarer å jobbe 100 %. Med en kreftdiagnose i bunn så vil jeg tro prosessen hos Nav blir enkel. 

Anonymkode: 9c4ad...96b

AnonymBruker
Skrevet

Men hva hadde du før du ble syk? Dersom du i utgangspunktet hadde en 50% stilling er det ikke sånn at du da vil få ekstra 50% i aap hvis du nå kommer deg opp igjen i 50%. Stønadene skal jo erstatte ditt faktiske inntektstap som følge av sykdom. 

Hvis du jobbet ekstra jevnt og kan dokumentere dette, kan nav ta hensyn til det i utregningene, men det skal de ha gjort allerede med sykepengene.

Anonymkode: ff769...96c

Skrevet

Her må du også undersøke med bedriftens pensjonsordning. Kan kompensere for noe av inntektstapet du får ved å ikke lengre klare full stilling. Gjelder iallefall Statens pensjonskasse og KLP og sikkert flere. 

For den delen av stillingen du ikke kan jobbe, men er på AAP, kan du få et beløp som gjør at du kommer litt over bare 66%lønn for AAP-delen. Hvor mye over, avhenger bla av om du har barn under 18 år. Råder deg til å søke permisjon for del av stilling du ikke klarer pr nå, for å holde den åpen i tilfelle helsa di etterhvert tillater at du jobber mer. 

Stillingen kan holdes åpen i ett år etter utløp av maksdato sykepenger. Offentlige bedrifter (og kanskje andre, sjekk for din bedrift) åpner også for ytterligere ett års permisjon hvis det følger med ei legeerklæring som bekrefter at det er sannsynlig du vil klare å komme tilbake til en større del av stillingen din. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...