Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

God kveld. Etter godt over et års prøving på å få oss en liten uten hell, var jeg i dag hos gynekolog for videre utredning. Fikk påvist PCOS. Er det noen her med erfaringer rundt dette og graviditet?

Anonymkode: 03f6b...a1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv PCOS, fikk påvist det etter 3 mnd med prøving. Går på Metformin og letrozol, dette er første prøveperiode med dette. Letrozol for å få eggløsning, metformin for dette er visstnok gunstig for de med PCOS som er prøvere.

Anbefaler deg å følges opp med UL hvis du skal i gang med hormonstimulering, mange med PCOS sliter med tynn livmorslimhinne. Fikk selv sjekket med UL på syklusdag 11 (går privat) og hadde to modne egg men tynn livmorslimhinne, selv om denne var tykk og fin på UL som påviste PCOS. 

Du bør også sjekkes for insulinresistens.

Gynekologen min sa at for de som stimuleres korrekt er det like stor sjanse å bli gravid som for de som ikke har PCOS :) Men det er viktig å følge opp at ting fungerer og at kroppen responderer på hormonene.

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig hvor alvorlig PCOS man har og hvor påvirket man blir av det. Jeg hadde ett barn fra før som var laget på et par måneders prøvetid så da tenkte vi selvsagt aldri tanken på at noe kunne være galt. Etter å ha brukt ett år på å lage et søsken gikk jeg til gynekolog og fikk påvist PCOS. Prøvde Pergotime noen sykluser uten resultat. Ble henvist til sykehus hvor jeg fikk med hjem noe medisiner + eggløsningssprøyte og henvisning til sædprøve for mannen min. Dagen etter timen på sykehuset testet jeg positivt. Da vi skulle lage tredjemann ble jeg gravid på første forsøk. Alle mine tre barn er altså laget uten hjelp, så det er fullt mulig. Jeg har eggløsning av meg selv og det er selvsagt helt avgjørende for å bli gravid på egen hånd, men om du ikke har det finnes det gode medisiner. De fleste med PCOS blir gravide til slutt. :) Det er en sammenheng mellom overvekt og PCOS og går man ned i vekt vil mange oppleve at PCOS forsvinner og man blir gravid av seg selv, så om du har noen kilo for mye ville jeg begynt der. 

Anonymkode: 77a50...5a5

Skrevet

Jeg har og PCOS, ble gravid innenfor 9 måneder.  Trengte ikke noe hjelp for å bli gravid og hadde ingen komplikasjoner. Veide et par kilo for mye når jeg ble gravid, og er enda større nå. :P Hvis dere har holdt på i et år uten resultat så regner jeg med dere nå får skikkelig hjelp?

AnonymBruker
Skrevet

Som folk over sier er det veldig mange ulike grader av pcos. Jeg fikk påvist det veldig ung, da jeg ikke fikk mensen. Hadde ikke eggløsning.

Da jeg ville ha barn fikk jeg dermed hjelp med en gang. Metformin fungerte ikke for meg. Etter det prøvde jeg først en dobbel kur med pergo, og deretter en trippel kur. Fikk heller ikke eggløsning av det.

Neste steg var da en laproskopi med ovarian drilling; de laget 12 hull i egglederne mine. Dette fungerte helt topp, og jeg ble gravid i første pp. Skal nå prøve å få nr 2. Ble denne gang gravid i pp 2, men hadde dessverre en MA.

Sørg for å få god oppfølging fra en gynekolog. Min erfaring er at leger kan lite om pcos.

Anonymkode: b1e31...a42

AnonymBruker
Skrevet

PCOS trenger ikke være verdens ende :) 

Noen med PCOS har eggløsning av seg selv, men problemet oppstår vel ofte hos dem som ikke har det. Vanskelig å bli gravid da!

Jeg hadde ikke eggløsning (hvis jeg hadde det, var det i alle fall veldig, veldig lenge mellom hver gang) og gikk til en privatklinikk da jeg bare hadde hatt noen få menstruasjoner/ blødninger på ett år. Der fikk jeg Letrozol (også kalt Femar), og fikk komme inn til ultralyd etter en kur med tablettene for å se om det hadde utviklet seg noen egg. Det gjorde det hver gang, og jeg fikk en sprøyte (Ovitrelle) som gjorde at egget løsnet. Vet at ikke alle får disse sprøytene, men venter på at egget løsner av seg selv. Jeg vet ikke hvorfor jeg fikk denne sprøyta, men er glad jeg fikk den.

Det fungerte for meg, og på fjerde syklusen ble jeg gravid! Er nå straks 11 uker på vei og krysser fingrene for en frisk baby i begynnelsen av oktober <3

Det finnes masse hjelp å få!

Anonymkode: 1f5ad...af1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å lese bloggen: lavkarbotips

Hun har PCOS og hadde prøvd i 8 år på å bli gravid. Endret kosthold slik at hormonbalansen også ble endret. De lyktes til slutt! :) 

Anonymkode: 0e464...97e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...