AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Jeg jobber i butikk som ekstrahjelp, uten faste timer i kontrakten. Problemet mitt er at jeg får ikke fri! Sa ifra at jeg skulle besøke familie i julen, men fikk ikke fri. Spurte om å få fri i vinterferien, men nei. Nå er det snart påske og jeg har sagt at jeg ønsker å besøke foreldrene mine da mamma har bursdag i påsken. Får ikke fri. Grunnen er fordi resten av de ansatte har barn i skolealder, og vil derfor være hjemme med dem i feriene. Har sjefen lov til dette? Jeg har ingen faste timer, så de kan vell egentlig ikke tvinge meg til å jobbe? Anonymkode: 76ca7...044
Lillekråka Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 Du kan jo bare si at du ikke ønsker vakter de gangene du ikke vil/kan egentlig , så si at du ikke ønsker vakter de/den uka/dagene. Hvartfall sånn det er hos oss :o Tror ikke sjefen din kan tvinge deg til det eller nekte deg fri? 2
Lillekråka Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 Hvartfall ikke når du ikke har noen faste timer!! Her er det sjefen din som er på bærtur tror jeg altså. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Skrevet 6. mars 2018 Hva står det i arbeidskontrakten din? Som ekstrahjelp uten faste timer er det jo du som bestemmer.... Anonymkode: a480d...28e 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #5 Skrevet 6. mars 2018 Les kontrakten din, det er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Der jeg jobber har man feks ikke lov til å søke ferie i høytider som jul, påsken, 17.mai osv, rett og slett fordi da trenger vi alle ansatte og derfor er dette presisert i kontrakten. Dette gjelder både faste ansatte, ekstrahjelper og oss sjefer. Anonymkode: 3459e...934
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #6 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva står det i arbeidskontrakten din? Som ekstrahjelp uten faste timer er det jo du som bestemmer.... Anonymkode: a480d...28e Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Les kontrakten din, det er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Der jeg jobber har man feks ikke lov til å søke ferie i høytider som jul, påsken, 17.mai osv, rett og slett fordi da trenger vi alle ansatte og derfor er dette presisert i kontrakten. Dette gjelder både faste ansatte, ekstrahjelper og oss sjefer. Anonymkode: 3459e...934 Har ingen faste timer i kontrakten, står ingenting om at man ikke kan søke fri i spesifikke perioder. Er en butikk hvor det Max er to personer på jobb samtidig. Anonymkode: 76ca7...044 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 Som arbeidsgiver ville jeg ikke ønsket en ekstrahjelp som ikke kunne jobbe i perioder hvor det var viktig. Som feks da de faste ansatte ønsker fri. Samtidig bør man som arbeidsgiver være fleksibel, men en ekstrahjelp som ønsket mye fri da det var viktig at den var til stede, ville jeg ikke hatt lenge i arbeid. Så spørs det hva slags ekstrahjelp du er, siden du ikke har noen faste timer, så er det sikkert fordi det er ønskelig at du nettopp jobber i ferier som jul og påske. Vet ikke, jeg ser det bare fra andre siden. Anonymkode: 26196...754 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ingen faste timer i kontrakten, står ingenting om at man ikke kan søke fri i spesifikke perioder. Er en butikk hvor det Max er to personer på jobb samtidig. Anonymkode: 76ca7...044 Men da er det bare å si nei til de vaktene du får tilbud om? Anonymkode: 7c8f0...625 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som arbeidsgiver ville jeg ikke ønsket en ekstrahjelp som ikke kunne jobbe i perioder hvor det var viktig. Som feks da de faste ansatte ønsker fri. Samtidig bør man som arbeidsgiver være fleksibel, men en ekstrahjelp som ønsket mye fri da det var viktig at den var til stede, ville jeg ikke hatt lenge i arbeid. Så spørs det hva slags ekstrahjelp du er, siden du ikke har noen faste timer, så er det sikkert fordi det er ønskelig at du nettopp jobber i ferier som jul og påske. Vet ikke, jeg ser det bare fra andre siden. Anonymkode: 26196...754 Som student er jeg svært lite interessert i å sitte alene på en liten hybel 200 mil fra familien min i de periodene. Da ville jeg nok ikke klart å studere. Derfor tørr jeg heller ikke å skaffe meg en jobb. Anonymkode: 7c8f0...625 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #10 Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les kontrakten din, det er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Der jeg jobber har man feks ikke lov til å søke ferie i høytider som jul, påsken, 17.mai osv, rett og slett fordi da trenger vi alle ansatte og derfor er dette presisert i kontrakten. Dette gjelder både faste ansatte, ekstrahjelper og oss sjefer. Anonymkode: 3459e...934 Vi har også det på jobben, umulig å få fri i perioder, som sjefen sier, skal du ha fri, så må det være til din egen begravelse Til gjengjeld har vi også verdens beste jobb, sjef og kolleger, man må gi og ta. Anonymkode: 26196...754
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #11 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som student er jeg svært lite interessert i å sitte alene på en liten hybel 200 mil fra familien min i de periodene. Da ville jeg nok ikke klart å studere. Derfor tørr jeg heller ikke å skaffe meg en jobb. Anonymkode: 7c8f0...625 Det blir jo din prioritering, selv synes jeg det er litt skummelt at halvvoksne mennesker ikke klarer å være borte fra familien sin for å studere en liten periode av livet. Da tar jeg det for gitt at du er over 18 år og frisk. Anonymkode: 26196...754 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #12 Skrevet 6. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som arbeidsgiver ville jeg ikke ønsket en ekstrahjelp som ikke kunne jobbe i perioder hvor det var viktig. Som feks da de faste ansatte ønsker fri. Samtidig bør man som arbeidsgiver være fleksibel, men en ekstrahjelp som ønsket mye fri da det var viktig at den var til stede, ville jeg ikke hatt lenge i arbeid. Så spørs det hva slags ekstrahjelp du er, siden du ikke har noen faste timer, så er det sikkert fordi det er ønskelig at du nettopp jobber i ferier som jul og påske. Vet ikke, jeg ser det bare fra andre siden. Anonymkode: 26196...754 Den ser jeg, men jeg spesifiserte på intervjuet at jeg er student og ønsker å dra hjem i ferier, noe som ikke skulle være noe problem da de skulle ansette flere ekstrahjelper. Anonymkode: 76ca7...044
Amantheia Skrevet 6. mars 2018 #13 Skrevet 6. mars 2018 Trudde du som ekstrahjelp fekk spørsmål om vakter, og kan seie nei om det ikkje passer? "Kan du jobbe i påska?" "Nei, eg er vekkreist då"
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #14 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, Amantheia skrev: Trudde du som ekstrahjelp fekk spørsmål om vakter, og kan seie nei om det ikkje passer? "Kan du jobbe i påska?" "Nei, eg er vekkreist då" Trodde jeg også. Dessverre så blir jeg bare satt opp på vaktplanen og det forventes at jeg møter opp. Fikk ikke fri på eksamensdagene mine en gang... Da hadde jeg gitt beskjed flere ganger. Anonymkode: 76ca7...044
Nuttery Skrevet 6. mars 2018 #15 Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo din prioritering, selv synes jeg det er litt skummelt at halvvoksne mennesker ikke klarer å være borte fra familien sin for å studere en liten periode av livet. Da tar jeg det for gitt at du er over 18 år og frisk. Anonymkode: 26196...754 Som ekstravakt har man ingen vakter fast, og kan derfor ikke pålegges noen vakter heller. Det er da helt forståelig at man som student vil hjem til høytiden, særlig når man ikke har noe fast arbeid man MÅ ta. Det er jo ikke sånn at man som student har fri utenom høytidene og bare slapper av. 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #16 Skrevet 6. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo din prioritering, selv synes jeg det er litt skummelt at halvvoksne mennesker ikke klarer å være borte fra familien sin for å studere en liten periode av livet. Da tar jeg det for gitt at du er over 18 år og frisk. Anonymkode: 26196...754 Skummelt? Det er jo absolutt unormalt å ikke kunne se familien på over ett år som student når man ikke har noen annen familie i nærheten. Anonymkode: 8abac...033 9
Nuttery Skrevet 6. mars 2018 #17 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trodde jeg også. Dessverre så blir jeg bare satt opp på vaktplanen og det forventes at jeg møter opp. Fikk ikke fri på eksamensdagene mine en gang... Da hadde jeg gitt beskjed flere ganger. Anonymkode: 76ca7...044 Jeg hadde en slik arbeidsgiver en gang. Til slutt sa jeg fra klart «Jeg ser du har satt meg opp 6 Mars, selv om jeg har gitt beskjed at jeg er bortreist/har eksamen/annen grunn. Jeg er fortsatt ikke tilgjengelig den dagen, da jeg som sagt er bortreist i tidsrommet x til x, noe jeg har sagt fra om ved to anledninger tidligere (feks). Håper du finner noen andre som har mulighet til å jobbe den vakten». Sjefen min ble litt gretten, men ble bedre etter det. 4
Frostrose Skrevet 6. mars 2018 #18 Skrevet 6. mars 2018 Du har retten på din side iallefall! Men det er ikke sikkert du får så mange vakter fremover dersom du ikke lan jobbe når de virkelig trenger deg. https://www.ung.no/oss/arbeid/70142.html
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #19 Skrevet 6. mars 2018 Et av selve hovedpoengene med å ha ekstravakter er at de jobber når de fast ansatte har fri. En ekstravakt som vil ha fri i de periodene hadde ikke vært aktuelt for meg å ansette iallefall. Anonymkode: ab274...3e2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #20 Skrevet 6. mars 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo din prioritering, selv synes jeg det er litt skummelt at halvvoksne mennesker ikke klarer å være borte fra familien sin for å studere en liten periode av livet. Da tar jeg det for gitt at du er over 18 år og frisk. Anonymkode: 26196...754 Vet du hva, mange studerer i både seks og sju år i strekk langt borte fra familien. Mener du seriøst at de aldri i løpet av disse årene skal få se familien sin? So what om søsken gifter seg, bestefar dør, mor har fått MS og tantungen er seks første gangen du møter ham? Eller kan du være enig i at til og med voksne mennesker kan ha behov for kontakt med familien sin en gang i blant, eller kanskje at familien kan ha behov for denne kontakten? Eller så kan jeg jo også se for meg en og annen student som kunne ha behov for noen fridager en gang innimellom også, jeg... Anonymkode: 7d5e2...212 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå