Gå til innhold

Pusse opp murvegger

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lille_persille

Hei! Driver og pusser opp stua mi, og det går ikke like fort som jeg hadde håpet, men men.. Etter å ha revet av utallige forskjellige typer tapet har jeg kommet ned til at de fleste veggene er murvegger og en er gipsvegg. Jeg lurer på hva som er lurt å gjøre med murveggene?? De er tydeligvis støpte og har noen groper i seg, men er ellers rette og glatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ~Bridezillah-killah~

Murveggene må pusses dersom de er ujevne, dvs har groper. Puss vekk evt saltutslag og løs puss først.

Mur vil sjelden være helt glatt, så murstrukturen er det nok enklest å leve med. Du kan sparkle, men det vil være tidkrevende å få veggen helt glatt. Alternativt kan du sette opp plater.

Sjekk om veggen er tørr ved å teipe fast plast, f.eks en bærepose på et felt slik at det blir helt tett. Om veggen ikke er mørkere bak plasten etter 24 timer er det bare å male.

Om veggen er fuktig og ubehandlet kan den behandles med Betongtett eller lignende og deretter males.

Om veggen ikke er malt fra før bør du bruke vannbasert maling. Den lar veggen puste, og sprekker ikke så lett som oljebasert maling. Er veggen derimot malt fra før bør du bruke samme type maling ble brukt som sist gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...