AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #21 Skrevet 7. mars 2018 Vi kjøper avfallsposer. De har tynnere og mindre plast i hver pose enn reklameposer fra butikken. Vi kjøper enten de avfallsposene fra coop eller first price. De posen eromemr mye og hvis det ikke er skarpe ting i søplet tåler de mye. Anonymkode: 82070...cfe
Marikken Skrevet 7. mars 2018 #22 Skrevet 7. mars 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøper avfallsposer. De har tynnere og mindre plast i hver pose enn reklameposer fra butikken. Vi kjøper enten de avfallsposene fra coop eller first price. De posen eromemr mye og hvis det ikke er skarpe ting i søplet tåler de mye. Anonymkode: 82070...cfe Akkurat det samme gjør vi. I tillegg er det billigere å kjøpe poser på rull til plastavfall sammenlignet med hva man nå normalt betaler for poser fra butikken når man handler... 😊 2
Million Skrevet 7. mars 2018 #23 Skrevet 7. mars 2018 4 timer siden, Marikken skrev: Akkurat det samme gjør vi. I tillegg er det billigere å kjøpe poser på rull til plastavfall sammenlignet med hva man nå normalt betaler for poser fra butikken når man handler... 😊 Det koster meg kanskje 3-4 kroner pr måned å kjøpe bæreposer til restavfallet mitt.... ikke akkurat noe man merker om man kjøper det. Hvor mye sparer man på restavfallsposer om man kjøper dem på rull? Hele 2 kr i måneden kanskje? Det er andre plasser i matbudsjettet og månedsbudsjettet jeg heller ville prøvd å spare inn :-) 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #24 Skrevet 7. mars 2018 Jeg bruker fruktposer til restavfallet. Bæreposer er alt for store, så enten begynner det å stinke død og fordervelse, eller så må jeg kaste den før bunnen er dekt. Dette ga mer balanse i fruktpose-gjenbruk-systemet mitt, som tidligere gikk litt i overskudd. Anonymkode: 01b8e...ab7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #25 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker fruktposer til restavfallet. Bæreposer er alt for store, så enten begynner det å stinke død og fordervelse, eller så må jeg kaste den før bunnen er dekt. Dette ga mer balanse i fruktpose-gjenbruk-systemet mitt, som tidligere gikk litt i overskudd. Anonymkode: 01b8e...ab7 Fruktpose? Anonymkode: e9c33...d07
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #26 Skrevet 8. mars 2018 På 6.3.2018 den 17.55, GauteS skrev: Mulig det – du får nesten nevne noen av de mange artiklene i fleng, da. Bind, tamponger, truseinnlegg og bleier. Latexhansker. Emballasje som ikke kan rengjøres og/eller deles opp i de ulike matrialene. Tablettbrett. Servietter. Døde planterester. Gavepapir. Oppbrukte tannbørster, oppvaskbørster, skuresvamper etc. En del ødelagte leker, pyntegjenstander og lignende som ikke opplagt hører hjemme noe annet sted. Strikker, hårstrikker, blyantstumper, stearinlysstumper, hyssingrester, plaster/bandasjer, ispinner, vinkorker... For å nevne noe. Anonymkode: c2ad1...fce 3
GauteS Skrevet 8. mars 2018 #27 Skrevet 8. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Bind, tamponger, truseinnlegg og bleier. Latexhansker. Emballasje som ikke kan rengjøres og/eller deles opp i de ulike matrialene. Tablettbrett. Servietter. Døde planterester. Gavepapir. Oppbrukte tannbørster, oppvaskbørster, skuresvamper etc. En del ødelagte leker, pyntegjenstander og lignende som ikke opplagt hører hjemme noe annet sted. Strikker, hårstrikker, blyantstumper, stearinlysstumper, hyssingrester, plaster/bandasjer, ispinner, vinkorker... For å nevne noe. Anonymkode: c2ad1...fce Har du glemt hva du skulle svare på? Du skulle nevne alle de varene som havnet i restavfallet, men IKKE var kjøpt i dagligvarebutikk. Utgangspunktet var din påstand at du brukte 4-5 poser til restavfallet i måneden, og like mange ganger handlet du også. Jeg bemerket at det umulig kunne stemme, du bruker jo opp det meste av det du kjøper, hvortil du repliserte at det er ikke bare varer fra dagligvaren som fører til restavfall. Det meste av det du nevner er ting du nettopp finner i dagligvarebutikkene. Mens tablettbrett er plastavfall og døde plantedeler er matavfall. Gavepapir og vinkorker brenner de fleste i ovnen (sammen med en rekke ting som stammer fra dagligvaren). Hårstrikker er jeg usikker på hvor kjøpes, men det er vel ingen STOR artikkel, for å si det forsiktig, og de brenner godt, vil jeg tro. Så da sitter vi igjen med bare ødelagte leker og pyntegjenstander fra din liste. For å hjelpe deg vil jeg tilføye kassable klær og sko, samt aske. Noe blir det jo, men ikke sammenlignbart i det hele tatt med alle de bæreposene med dagligvarer vi drar med oss hjem.
Million Skrevet 8. mars 2018 #28 Skrevet 8. mars 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Fruktpose? Anonymkode: e9c33...d07 Liten gjennomsiktig bærepose du pakker frukten i når du plukker deg ut f.eks. 5 epler i fruktavdelingen. Du lar jo ikke frukten trille rundt løs i handlekurven, du legger den i en liten pose med håndtak og knyter igjen. De posene får man fra rullen som ligger i fruktavdelingen.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #29 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, Million skrev: Liten gjennomsiktig bærepose du pakker frukten i når du plukker deg ut f.eks. 5 epler i fruktavdelingen. Du lar jo ikke frukten trille rundt løs i handlekurven, du legger den i en liten pose med håndtak og knyter igjen. De posene får man fra rullen som ligger i fruktavdelingen. Ahh, sånne poser bruker ikke jeg. Jo, jeg lar frukten ligge løst i kurven. Anonymkode: e9c33...d07 1
Million Skrevet 8. mars 2018 #30 Skrevet 8. mars 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ahh, sånne poser bruker ikke jeg. Jo, jeg lar frukten ligge løst i kurven. Anonymkode: e9c33...d07 Er det ikke ekkelt å legge f.eks.løse tomater og annet du skal spise på kassebåndet? Riktignok skyller man før man spiser, men likevel...? Og har du sett hvor skitne kurvene er nedi? For litt siden så jeg en dame som satte bikkja si i en sånn stor handlekurv, og trillet den med seg rundt i matbutikken. ÆSJ! Der satt bikkja med rumpa si gnidd nedi der hvor folk legger matvarene sine. Endret 8. mars 2018 av Million
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #31 Skrevet 8. mars 2018 1 time siden, GauteS skrev: Har du glemt hva du skulle svare på? Du skulle nevne alle de varene som havnet i restavfallet, men IKKE var kjøpt i dagligvarebutikk. Utgangspunktet var din påstand at du brukte 4-5 poser til restavfallet i måneden, og like mange ganger handlet du også. Jeg bemerket at det umulig kunne stemme, du bruker jo opp det meste av det du kjøper, hvortil du repliserte at det er ikke bare varer fra dagligvaren som fører til restavfall. Det meste av det du nevner er ting du nettopp finner i dagligvarebutikkene. Mens tablettbrett er plastavfall og døde plantedeler er matavfall. Gavepapir og vinkorker brenner de fleste i ovnen (sammen med en rekke ting som stammer fra dagligvaren). Hårstrikker er jeg usikker på hvor kjøpes, men det er vel ingen STOR artikkel, for å si det forsiktig, og de brenner godt, vil jeg tro. Så da sitter vi igjen med bare ødelagte leker og pyntegjenstander fra din liste. For å hjelpe deg vil jeg tilføye kassable klær og sko, samt aske. Noe blir det jo, men ikke sammenlignbart i det hele tatt med alle de bæreposene med dagligvarer vi drar med oss hjem. Jeg kjøper ingenting av dette i matbutikken. Jeg har ikke ovn. En relativt stor andel av norges befolkning har ikke det. Forøvrig anbefales man å ikke brenne slike ting i ovnen på grunn av fare for pipebrann. Tablettbrett er ikke ren plast og sorteres ikke som det. Døde plantedeler skal ikke sorteres som matavfall her jeg bor i hvert fall. Det er spesifisert fra avfallsselskapet. Forøvrig er det spesielt å holde meg ansvarlig for hva noen andre har skrevet tidligere i tråden. Anonymkode: c2ad1...fce
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #32 Skrevet 8. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bind, tamponger, truseinnlegg og bleier. Latexhansker. Emballasje som ikke kan rengjøres og/eller deles opp i de ulike matrialene. Tablettbrett. Servietter. Døde planterester. Gavepapir. Oppbrukte tannbørster, oppvaskbørster, skuresvamper etc. En del ødelagte leker, pyntegjenstander og lignende som ikke opplagt hører hjemme noe annet sted. Strikker, hårstrikker, blyantstumper, stearinlysstumper, hyssingrester, plaster/bandasjer, ispinner, vinkorker... For å nevne noe. Anonymkode: c2ad1...fce Er du sikker på at bleier skal i restavfall? Hos oss går de i matavfallet. Servietter og døde planter skal også i matavfall. Anonymkode: 67cc4...95e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #33 Skrevet 8. mars 2018 1 time siden, Million skrev: Er det ikke ekkelt å legge f.eks.løse tomater og annet du skal spise på kassebåndet? Riktignok skyller man før man spiser, men likevel...? Og har du sett hvor skitne kurvene er nedi? For litt siden så jeg en dame som satte bikkja si i en sånn stor handlekurv, og trillet den med seg rundt i matbutikken. ÆSJ! Der satt bikkja med rumpa si gnidd nedi der hvor folk legger matvarene sine. Jeg vasker jo epler og sånt før jeg spiser det, men for det meste kjøper jeg frukt med skall. Appelsin, banan, mango. Ellers har feks druer, agurker, gulrøtter og paprika er jo allerede pakket inn i plast. Grønnsaker som brokkoli, blomkål kjøper jeg for det meste i fryst form. Du aner jo ikke hvem som har tatt på det du kjøper uansett, og hva de ev kan ha tatt borti eller hatt på fingrene.. Anonymkode: e9c33...d07
Million Skrevet 8. mars 2018 #34 Skrevet 8. mars 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at bleier skal i restavfall? Hos oss går de i matavfallet. Servietter og døde planter skal også i matavfall. Anonymkode: 67cc4...95e Bleier skal 100% sikkert ikke i matavfallet! Hvor har du fått den ideen fra? Jeg leste nylig et intervju med en eller annen renovasjonssjef i Oslo, og der forklarte hun at dersom man sorterte avfallet sitt riktig, var det stort sett kun BLEIER som skulle i restavfallet. Altså, i restavfallet, ikke matavfallet! Du ødelegger mye når du kaster bleier med plast i matavfallet! 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #35 Skrevet 8. mars 2018 6 minutter siden, Million skrev: Bleier skal 100% sikkert ikke i matavfallet! Hvor har du fått den ideen fra? Jeg leste nylig et intervju med en eller annen renovasjonssjef i Oslo, og der forklarte hun at dersom man sorterte avfallet sitt riktig, var det stort sett kun BLEIER som skulle i restavfallet. Altså, i restavfallet, ikke matavfallet! Du ødelegger mye når du kaster bleier med plast i matavfallet! Det står på avfallskalenderen min at bleier skal i matavfallet. Våtorganisk avfall: -matavfall -papir tilgrisa av matavfall, papirbrødposar -teposar, kaffifilter/grut -mindre mengder hageavfall -barnebleier -eggekartong, serviettar, tørkepapir og aviser Anonymkode: 67cc4...95e
GauteS Skrevet 8. mars 2018 #36 Skrevet 8. mars 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjøper ingenting av dette i matbutikken. Jeg har ikke ovn. En relativt stor andel av Norges befolkning har ikke det. Forøvrig anbefales man å ikke brenne slike ting i ovnen på grunn av fare for pipebrann. Tablettbrett er ikke ren plast og sorteres ikke som det. Døde plantedeler skal ikke sorteres som matavfall her jeg bor i hvert fall. Det er spesifisert fra avfallsselskapet. Forøvrig er det spesielt å holde meg ansvarlig for hva noen andre har skrevet tidligere i tråden. Anonymkode: c2ad1...fce Når du siterer meg, forventes svaret ditt å være i forlengelsen av mitt innlegg, altså i dette tilfellet et svar på mitt spørsmål. Vil du heller bidra med betraktninger som ikke er rettet til noen spesiell debattant, siterer du ikke. Pipebrann kan du få om du har urein pipe og fyrer for hardt, men HVA du fyrer med, betyr lite. I plastfraksjonen går ikke bare ren plast, men også f. eks. peanøttposer av plast med metallag på innsida. Derimot har du rett i at tablettbrett har for mye metall og skal i restavfallet. Takk skal du ha, da skal jeg gjøre det riktig heretter. Døde plantedeler tror jeg du må ha misforstått. Selvfølgelig skal potetskrell i matavfallet, og det er ingen grunn til at ikke en visnet blomsterbukett skal gå samme veg. Men døde plantedeler som kalles hageavfall, er ikke med i renovasjonsordninga.
Million Skrevet 8. mars 2018 #37 Skrevet 8. mars 2018 (endret) Litt googling forklarer saken. Det varierer fra kommune til kommune hvor bleiene skal kastes. Les denne f.eks.https://www.dinside.no/bolig/skal-bleier-kastes-i-restavfall-eller-matavfall/63358948 Siterer: "Når det gjelder kildesortering av barnebleier, er det nemlig helt ulik praksis i flere kommuner. I de aller fleste kommuner skal barnebleier kastes i restavfall. Men mange steder skal barnebleier faktisk kastes i matavfall, det som også kalles våtorganisk avfall og biosøppel - ikke i restavfall. Ikke rart vi blir forvirret." Lenger nede i artikkelen kan man lese at bleier skal i utgangspunktet sorteres i restavfall, men at noen kommuner har åpnet for at man kan kaste det i matavfallet av kapasitetshensyn, siden matavfallet hentes oftere. Det står: " – Under behandling av matavfallet skilles bleier ut av prosessen og deretter vil dette sammen med andre utskilte fraksjoner gå til forbrenning, forklarer han. " Dette siste sitatet viser at det bare er tull å kaste bleier i matavfallet, fordi de likevel sorteres vekk igjen og går til forbrenning, akkurat som de gjør når de legges i restavfallet. Endret 8. mars 2018 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå