Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo oppfordret til å heller bruke sånne tøyposer og sånn når man handler for å spare miljøet for plasten, men hva skal man da bruke til å kaste restavfallet sitt i? 

Anonymkode: e9c33...d07

AnonymBruker
Skrevet

Papirposer?

Anonymkode: b29b1...30b

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes egnede poser til restavfall som er nedbrytbare. 

Anonymkode: 79c6c...c5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Papirposer?

Anonymkode: b29b1...30b

Det godtar ikke de som henter søpla. Ifølge de må det være en hvit (ev snudd) plastpose. 

Papirposer er vel heller ikke særlig praktisk til det bruket.. 

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 79c6c...c5c

Hvor får man tak i de da? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke til restavfall, vel? Du mener nok til matavfall, slike som Biltema fører. De er altfor skjøre til restavfall.
Til restavfall kan du kjøpe plastposer en og en, eller en hel rull.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, GauteS skrev:

Ikke til restavfall, vel? Du mener nok til matavfall, slike som Biltema fører. De er altfor skjøre til restavfall.
Til restavfall kan du kjøpe plastposer en og en, eller en hel rull.

Men da kan jeg jo like godt bare bruke poser fra butikken. 

Skrevet

Du får kjøpe noen plastposer og bruke til restavfall, da? Ikke verre enn det. Enten du kjøper noen vanlige bæreposer i kassa, eller kjøper en rull med avfallsposer som selges i butikkene. Ligger der hvor brødposer etc ligger i hyllene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brenner alt bosset i hagen så slipper jeg å forurense miljøet med plastposer.

Anonymkode: aa933...ec4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Du får kjøpe noen plastposer og bruke til restavfall, da? Ikke verre enn det. Enten du kjøper noen vanlige bæreposer i kassa, eller kjøper en rull med avfallsposer som selges i butikkene. Ligger der hvor brødposer etc ligger i hyllene.

Ja, men da er det altså ikke noe poeng i å spare miljøet ved å bruke tøypose i butikken.. 

Og hvordan gjør egentlig de som ikke kjøper plastposer det? Har de ikke restavfall? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brenner alt bosset i hagen så slipper jeg å forurense miljøet med plastposer.

Jeg har ikke hage. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da er det altså ikke noe poeng i å spare miljøet ved å bruke tøypose i butikken.. 

Og hvordan gjør egentlig de som ikke kjøper plastposer det? Har de ikke restavfall? 

Joda, det er et stort poeng. Du kjøper jo ikke plastposer hver dag, hele uken til restavfall, som du ville gjort om du handlet og bar varene hjem i plastposer. Du bruker tøynettet, så du sparer miljøet for mange poser. Noen FÅ plastposer trenger du imidlertid til restavfall, og det er de du må kjøpe. Hvor mange sånne plastposer bruker du til restavfall i løpet av en uke eller en måned? Jeg kildesorterer selv, og jeg tviler på at jeg bruker mer enn EN plastpose til restavfall i uken, knapt det. 3-4 poser i måneden kanskje. Det er betraktelig mindre forbruk enn om du hadde brukt bæreposer til varene dine hver gang du har handlet, så du sparer miljøet for en del poser ved å bruke tøynettet ditt, ja.

Jeg bruker trillebag når jeg handler, og får derfor svært lite poser i hus. Men når jeg ser at skuffen er nesten tom, kjøper jeg noen få neste gang jeg er i butikken for å ha til restavfallet. Det er ikke ofte jeg må det.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Joda, det er et stort poeng. Du kjøper jo ikke plastposer hver dag, hele uken til restavfall, som du ville gjort om du handlet og bar varene hjem i plastposer. Du bruker tøynettet, så du sparer miljøet for mange poser. Noen FÅ plastposer trenger du imidlertid til restavfall, og det er de du må kjøpe. Hvor mange sånne plastposer bruker du til restavfall i løpet av en uke eller en måned? Jeg kildesorterer selv, og jeg tviler på at jeg bruker mer enn EN plastpose til restavfall i uken, knapt det. 3-4 poser i måneden kanskje. Det er betraktelig mindre forbruk enn om du hadde brukt bæreposer til varene dine hver gang du har handlet, så du sparer miljøet for en del poser ved å bruke tøynettet ditt, ja.

Jeg bruker vel 4-5 poser i mnd vil jeg tro, kommer an på størrelsen. Og det er vel ca så ofte jeg handler også. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men da kan jeg jo like godt bare bruke poser fra butikken. 

Ja, det var jo dem jeg mente du kunne bruke to ganger: til transport og til restavfall. Men det blir jo bare en sjelden gang, da. Jeg bærer ut en pose med restavfall toppen hver 14. dag.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hage. 

Ikke jeg heller, gjør det i naboen sin. Skulle sett når jeg tok adjø med sommerdekkene... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller, gjør det i naboen sin. Skulle sett når jeg tok adjø med sommerdekkene... 

Det var nok et syn ja... 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker vel 4-5 poser i mnd vil jeg tro, kommer an på størrelsen. Og det er vel ca så ofte jeg handler også. 

Hvor mange bæreposer fyller du hver gang du handler, da? For du vil vel ikke innbille meg at du får like mange liter restavfall som du kjøper varer? Husk, restavfall er det som blir igjen når du har fjernet all mat, all plast, alt papir og kartonger, alt av glass og hermetikkbokser, samt spesialavfall. Veldig lite blir igjen til restavfall-fraksjonen, faktisk.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, GauteS skrev:

Hvor mange bæreposer fyller du hver gang du handler, da? For du vil vel ikke innbille meg at du får like mange liter restavfall som du kjøper varer? Husk, restavfall er det som blir igjen når du har fjernet all mat, all plast, alt papir og kartonger, alt av glass og hermetikkbokser, samt spesialavfall. Veldig lite blir igjen til restavfall-fraksjonen, faktisk.

Det er jo ikke bare fra dagligvaren som fører til restavfall da. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke bare fra dagligvaren som fører til restavfall da. 

Mulig det – du får nesten nevne noen av de mange artiklene i fleng, da. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo oppfordret til å heller bruke sånne tøyposer og sånn når man handler for å spare miljøet for plasten, men hva skal man da bruke til å kaste restavfallet sitt i? 

Enten må du kjøpe egnede plastposer til søppel eller så må du gjøre som vi gjør, bruker litt plast og litt gjenbrukshandlenett. 

Anonymkode: 3709d...bb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...