Gå til innhold

Sykepleiestudiet: Skjermet avdeling på sykehjem i psykiatripraksis

Gjest blondiie

Anbefalte innlegg

Gjest blondiie

Hei! :) Noen sykepleierstudenter/tidligere studenter her som har vært på skjermet avdeling på sykehjem i psykiatrisk praksis, som kan dele sine erfaringer? Er litt usikker på hvor mye det er å gjøre, og hvordan jeg skal klare å lære noe nytt hver uke når jeg skal være der i hele 8 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i praksis i alderspsykiatri på et sykehus (kan fint sammenlignes med skjermet avd på sykehjem) i psykiatripraksis. Det var egentlig lite å gjøre for min del. Litt stell på morgen, ellers lite gjennom dagen. Disse var oppegående, men demente som var på utredning el. medisin endring. Samtaler i stua, rolige dager, mindre stimuli sammenlignet med andre plasser, alt var tilrettelagt ift pasientgruppen. 

Du lærer likevel noe. Du lærer først og fremst om pasientgruppen. Hvordan demens utarter seg for forskjellige mennesker, du lærer pårørendes erfaring. Jeg la merke til hvordan demens hos en mann, sleit ut kona hjemme, og som nå var på utredning, men der barna overhodet ikke ville høre snakk om demens. De var muligens redde for å "miste" pappa, at barndomshjemmet ikke ville være det det en gang har vært. Dette var voksne barn, men de klarte ikke se moren sin i dette her....uansett det var fin praksis for min del. Spesielt denne saken gjorde at jeg endte med å skrive hovedoppgave om pårørende til demente som bor hjemme. 

Jeg var også på skjermet enhet i min første praksis i 1.året. Hadde èn pasient som var kontakt pasienten min, og gjorde alt med og for henne. Stell, på aktiviteter på huset osv.   

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet på skjermet avd for demente. Du vil lære masse om demens. Mange helsepersonell tror de kan mye om demens, men det er dessverre ikke tilfelle. Som med de fleste pasientgrupper så må man jobbe med dem før man virkelig forstår sykdommen og alt rundt. 

Demente er en veldig utsatt gruppe, siden de ikke kan si i fra selv om det er noe. De er mer utsatt for det meste. 

Vil tro du også vil lære mye om pårørende til denne gruppen. Det er pårørende som ofte har slitt seg helt ut før de endelig ber om hjelp. 

Det er mye psykiatri på demens avd. Mye av jobben er å holde pasientene rolig, uten medikamenter. Men de skal samtidig få gjøre aktiviteter som er rettet til deres nivå. Ikke alltid like lett. 

Noen pasienter steller seg selv med tilrettelegging, andre må ha fysisk hjelp til stellet. 

Anonymkode: 2c1ff...100

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var på et sted der halve avdelingen var skjerming og den andre halve var vanlig (som i planlagte opphold eller ikke behov for skjerming), og jeg synes det var veldig greit. Var lite dødtid egentlig, men jeg hadde med strikketøy og skolebøker til når det ble dødtid. Jeg utviklet meg noe helt enormt i psykiatripraksis. 

Anonymkode: d7987...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er demens en psykisk lidelse? Hvis ikke, hvordan kan det da være psykiatripraksis? 

Jeg verken er eller skal bli sykepleier eller noe annet innen helsevesenet, spør av ren nysgjerrighet. 

Anonymkode: 5e6eb...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min søster var på skjermet avdeling. Jun elsket det, og sa at hun sjeldent har lært  så mye. Hun var der i flere mnd., men jeg er usikker på nøyaktig hvor lenge. I ettertid søkte hun jobb på samme avdeling, og trives svært  godt.

Anonymkode: fcfba...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er demens en psykisk lidelse? Hvis ikke, hvordan kan det da være psykiatripraksis? 

Jeg verken er eller skal bli sykepleier eller noe annet innen helsevesenet, spør av ren nysgjerrighet. 

For min del så hadde jeg praksis der for 15 år siden. 

Det jeg husker (kanskje ikke alt jeg husker) er at man får ikke en diagnose kun på symptomer. I en hvilke som helst somatisk og psykiatrisk sykdom så skal man utredes før diagnose-setting. Det er det som skjer på sykehuset, i tillegg til at man trenger i noen tilfeller å endre medisiner, 

Jeg har ingen erfaring med skjermet enhet Ifm psykiatri praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange «skjulte» psykiatriske lidelser som kan følge med feks demens. Forskjellige angstlidelser, depresjoner, spisevegring, fobier osv. Det er dessverre lite fokus på psykiske lidelser og demens, da dette ofte er en gruppe som ikke er «hipp» innen psykiatrifeltet. Anbefaler alle å se dokumentarer om demens! Utrolig vanskelig og hjerteskjærende sykdom, som burde komme på dagsplanen. Virker som mange tror at det bare er gamle som rammes av sykdommen. 

Anonymkode: bc85f...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet noen år på skjermet avdeling mens jeg studerte noe helt annet. Jeg elsket det. Pasientene var så utrolig forskjellige, og de hadde flere forskjellige typer demens. Jeg ble veldig glad i gamle mennesker etter å ha jobbet der. Hadde liksom ikke noe forhold til dem fra før, da besteforeldrene mine var minst én generasjon under dem, og oldeforeldrene mine var døde. Det var også veldig emosjonelt sterkt å se pasienter gå fra å være en klar og fantastisk snill og god person, til å på kort tid forvandles til et sint og voldelig monster. Det er viktig å være der for pasienten i begge tilfellene. Jeg lærte noe nytt hele tiden gjennom flere år, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for at du ikke lærer noe nytt.

Anonymkode: cc30e...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

da hadde jeg søkt om å endre praksisplassen. Må være skikkelig kjedelig på skjermet sykehjem når man egentlig skal på psyk. 

Er sol selv, jobber på skjermet, og var i skikkelig syk praksis, så et er stor forskjell på læringsutbytte. Høres sikkert barnslig og teit og ufaglært ut, men dette mener jeg oppriktig. 

Anonymkode: 4259b...396

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oh nei og nei. Skjermet enhet for demente jeg tror nok alt det er mangel på praksis plasser hvis de har valgt dette. For det første demens er en organisk sykdom jo mange sliter med vrangforestillinger, angst og depresjon men du vil ikke ha så mye utbytte av det. Jeg var selv i praksis på en alderspsykiatrsk avdeling stor trivdes det kan ikke sammenlignes med en sykehjemsavd langt i fra. En skjermet enhet som jeg har sett der har du de langtkommende demente som er ganske krevende personallet er ofte utslitt pga fysisk utagering og utskjelling fra pasienter. Ulempen er alt ja mange har andre psykiske diagnoser i tillegg til hovedsykdommen men det blir stor sett tatt dårlig hensyn til det pga dårlig kompetanse ofte de venter altfor lenge med å behandle disse tilleggssymptomene og dersom det vurderes å sende dem til et alderspsykiatrisk opphold blir det ofte avslått pga langtkommende demens. Jeg synes psykiatri var en kjekk praksis plass men dette er fordi jeg ikke kan finne på å jobbe på en medisinsk eller kirurgisk avdeling.  

Anonymkode: 975a1...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...