Gå til innhold

Det blir ikke rent i oppvaskmaskinen - hva kan være årsaken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en måned siden streika vaskemaskinen, og jeg måtte kjøpe ny. Nå er jeg redd for at oppvaskmaskinen har bestemt seg for å gjøre det samme!

De siste gangene har maskinen gjort en dårlig jobb, så jeg trodde at det var vaskepulveret. Så jeg kjøpte Yes, men det blir forstatt ikke rent. Selv kaffekoppene er like mørke etter fem runder i maskinen som da de ble satt inn!

Jeg har prøvd å åpne maskinen midt i programmet for å se om den henter vann, og det er vann i den. Vaskebrikken er borte når programmet er ferdig, men ingenting er rent.

Siden jeg ikke har samlet så mange voksenpoeng ennå, håper jeg at løsningen på problemet mitt er åpenlyst for noen her inne. Jeg er student og kan ikke ta meg råd til enda en ny maskin.

Noen som har mistanker om hva problemet mitt kan være? :)

Anonymkode: 1e943...a53

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

På meg kan det virke som maskinen ikke gjør vannet varmt nok. På min maskin har jeg tre eller fire forskjellige "program" med forskjellig temperatur på vannet. Jeg hadde noe av det samme problemet som deg men da jeg satte på programmet med maks varme løste det seg.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, padawan skrev:

På meg kan det virke som maskinen ikke gjør vannet varmt nok. På min maskin har jeg tre eller fire forskjellige "program" med forskjellig temperatur på vannet. Jeg hadde noe av det samme problemet som deg men da jeg satte på programmet med maks varme løste det seg.

Takk for svar :)

Det kan godt hende. Jeg har alltid vasket på det varmeste, men har nå prøvd alle programmene og alt er like skittent :(

Gjest Bortbyting
Skrevet

Ta å skru ut spylearmene og vask de. Det kan være at det er noe som har satt seg fast der. 

Skrevet

Stans maskina når du hører den er i full gang, se om alt som skal rotere, faktisk kan gjøre det, mål temperaturen, skru opp alt som ser ut til å kunne skrues opp og rens alt. Enten er det vel noe galt slik at vaskevannet ikke blir sprøyta på kopper og kar, eller så er det vel noe med temperaturen?

AnonymBruker
Skrevet

Dumt spørsmål, men har du brukt maskinrens og vasket filteret? 

Viss jeg er sløv med å rense maskina så merker jeg det ved at ting ikke blir rent. 

Anonymkode: 10859...fb9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Bortbyting skrev:

Ta å skru ut spylearmene og vask de. Det kan være at det er noe som har satt seg fast der. 

Tusen takk for tips! Det skal jeg gjøre! Hva er spylearmene, forresten? Haha

Akkurat nå, GauteS skrev:

Stans maskina når du hører den er i full gang, se om alt som skal rotere, faktisk kan gjøre det, mål temperaturen, skru opp alt som ser ut til å kunne skrues opp og rens alt. Enten er det vel noe galt slik at vaskevannet ikke blir sprøyta på kopper og kar, eller så er det vel noe med temperaturen?

Så lurt av meg å komme hit med problemet! Jeg skal teste ut dette :D 

AnonymBruker
Skrevet

Har du renset filteret i bunnen i det siste? Se i bruksanvisningen hvordan du skrur det ut. Hvis du aldri har rengjort det før kan jeg love deg en «delikat» opplevelse (sluken i dusjen er ingenting i forhold...).

Anonymkode: 541cb...841

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at løst oppvaskpulver er det som fungerer absolutt best, ikke oppvasktabletter eller flytende -såpe. Så det er jo verdt å gi en sjanse. 

Et annet problem kan være at du har en maskin som trenger salt og at du har glemt å fylle/etterfylle. 

Et tredje problem kan være solsikkefrø eller andre harde ting av samme størrelse. Sniker det seg noen med inn i maskina tetter de dysene fortere enn svint. 

Anonymkode: 31baf...e50

Gjest Bortbyting
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips! Det skal jeg gjøre! Hva er spylearmene, forresten? Haha

Så lurt av meg å komme hit med problemet! Jeg skal teste ut dette :D 

Spylearmene er der vannet kommer ut...😂😂😂😂 det sitter en oppe og en nede.

husk å rense filteret nederst i bunnen med jevne mellomrom om du ikke pleier å gjøre det

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en måned siden streika vaskemaskinen, og jeg måtte kjøpe ny. Nå er jeg redd for at oppvaskmaskinen har bestemt seg for å gjøre det samme!

De siste gangene har maskinen gjort en dårlig jobb, så jeg trodde at det var vaskepulveret. Så jeg kjøpte Yes, men det blir forstatt ikke rent. Selv kaffekoppene er like mørke etter fem runder i maskinen som da de ble satt inn!

Jeg har prøvd å åpne maskinen midt i programmet for å se om den henter vann, og det er vann i den. Vaskebrikken er borte når programmet er ferdig, men ingenting er rent.

Siden jeg ikke har samlet så mange voksenpoeng ennå, håper jeg at løsningen på problemet mitt er åpenlyst for noen her inne. Jeg er student og kan ikke ta meg råd til enda en ny maskin.

Vanligvis så må oppvasken skylles grundig før den settes i maskinen. Du får kjenne etter om rotorene under kurvene går rundt og om maskinen blir varm og om det er varmt når maskinen er ferdig. Ellers er Sun pulver det som kommer best ut i alle tester.

Anonymkode: 56587...65c

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vanligvis så må oppvasken skylles grundig før den settes i maskinen.

Det er ikke riktig, det har jeg aldri gjort i de nesten 40 år jeg har hatt oppvaskmaskin. Derimot er det nok riktig at om en vasker oppvasken halvvegs ferdig for hånd, kan en stable tettere. For min del vil jeg heller kjøre maskina litt oftere; å slippe oppvask for hånd er nå liksom vitsen med å ha maskin, da.
Uansett: trådstarters problem ligger neppe her, for maskina vasket jo rent tidligere.

Anonymkode: 766fa...ff4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig, det har jeg aldri gjort i de nesten 40 år jeg har hatt oppvaskmaskin. Derimot er det nok riktig at om en vasker oppvasken halvvegs ferdig for hånd, kan en stable tettere. For min del vil jeg heller kjøre maskina litt oftere; å slippe oppvask for hånd er nå liksom vitsen med å ha maskin, da.
Uansett: trådstarters problem ligger neppe her, for maskina vasket jo rent tidligere.

Ta deg en titt på tester både fbi på nrk og tv2 hjelper deg har gjort. Der er beskjeden klar, vil du ha ren oppvask så skyller du rent før du putter i maskinen uansett hvilken maskin de har brukt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg en titt på tester både fbi på nrk og tv2 hjelper deg har gjort. Der er beskjeden klar, vil du ha ren oppvask så skyller du rent før du putter i maskinen uansett hvilken maskin de har brukt.

Stemmer. Er bare en ganmel myte at maskinen og såpene skal ha «litt å jobbe med».

Anonymkode: 7aa0d...b85

Skrevet

I vår maskin blir det kun rent når jeg kjører gryteprogrammet som også er det varmeste. (70 gr)   Vi fikk også renere oppvask da vi byttet til Sun pulver,  pulver rengjør bedre enn tabletter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Filter, ja... Jeg har aldri renset noe som helst!

Har hatt denne maskinen i 1,5 år, og aner ikke hva de som hadde den før meg gjorde :P Så da får jeg ta meg en titt! Er forberedt på et uhyggelig syn :fnise: Hehe

Har ikke noe brukermanual, men finner sikkert ut av det.

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri merket noen forskjell mellom maskinene jeg har hatt. Derimot ble det markant endring til det verre da det nye vaskepulveret kom i sin tid. 
Når det gjelder renheten, har jeg bare mine visuelle observasjoner å støtte meg til, men kopper, tallerkener og glass ser alltid helt perfekte ut. Kasseroller kan iblant ha fastbrent mat som må fjernes manuelt, og inntørkede skjeer kan en sjelden gang ha en matrest på seg.
Jeg er overbevist om at årsaken til skitten vask er at folk stabler alt for tett. Forsøk en gang å ikke skylle, men sett inn bare litt, jevnt fordelt utover i maskina, så skal du se at vasken blir ren. Så vidt jeg husker testet ikke testerne denne parameteren, men holdt seg til en "normal" oppvask?

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Filter, ja... Jeg har aldri renset noe som helst!

Har hatt denne maskinen i 1,5 år, og aner ikke hva de som hadde den før meg gjorde :P Så da får jeg ta meg en titt! Er forberedt på et uhyggelig syn :fnise: Hehe

Har ikke noe brukermanual, men finner sikkert ut av det.

TS

De aller fleste manualer er mulige å finne på nettet. :) Google merke og modell + manual, så dukker den nok opp. Ellers pleier det ikke være verre enn å vri på den "kurven" som stikker opp nederst i maskinen, og løfte opp. 

Anonymkode: e1595...58b

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bare fordi TV 2 og / eller NRK kommer med noe revolusjonerende så fungerer det ikke slik folk  har gjort det i flere tiår? Jeg har heller aldri hatt problemer med at maskinen aldri har klart å vaske rent og jeg driver heller ikke med den tullete forvasken.

AnonymBruker
Skrevet
På 6.3.2018 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Hvis du kjøpte fabrikkny maskin så ville jeg tatt kontakt med selger (butikken) og klagd. En oppvaskmaskin skal fungere i mye lenger tid enn en måned.

Hvis du kjøpte brukt maskin av noen (på Finn eller et annet sted) så har du fått mange gode råd i tråden allerede.

Anonymkode: 50ac0...3ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...