Gå til innhold

Hva er likviditetsgrad, lønnsomhet og soliditet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet innen IT og jeg ser mange mindre firmaer og startups dukke opp med stillinger. Da jeg sjekker proff.no har ikke alle like bra score på likviditetsgrad, lønnsomhet og soliditet. Noen har alle grønne streker, noen gule, eller alle rød. Hva har dette å si for meg som en potensiell ansatt i det firmaet? Da tenker jeg på at jeg faktisk får utbetalt lønnen min og at det ikke går konk måneden etter jeg ansettes. 

Anonymkode: 9feef...e71

Skrevet (endret)

Likviditetsgrad sier noe om hvor mye kontanter de har tilgjengelig. Er den lav kan det være fare for at de ikke får betalt regninger og evt lønn. 

Lønnsomhet har med om de tjener penger. Man kan ha høy lønnsomhet og likevel lav likviditet, ihvertfall på kort sikt (har ned regnskapsregler å gjøre)

Soliditet har med gjeld og egenkapital å gjøre. Positivt om den er god, men selv om den er god kan man likevel havne i en likviditetsskvis. 

Veldig bra at du undersøker dette før du tar en evt jobb. 

Jeg ville vært spesielt obs på dårlig likviditet. Men husk likevel at det du finner på f eks proff er data fra siste avlagte årsregnskap, sannsynligvis mai/juni i fjor. Situasjonen kan ha forandret seg siden da. 

Endret av solmåneogstjerner
Altså vanligvis situasjonen per 31.12. Men avlagt på våren. Da er de nødt til å opplyse om det har skjedd noe de siste månedene som kan virke negativt.
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med en klype salt...

likviditet sier noe om tilgangen til penger og miligheten til å betale utgifter...enten gjennom egen oppspart kapital eller tilgang til dette via investorer, lån osv.

Lønnsomhet sier noe om inntektene i forhold til utgiftene. Desto større lønnsomhet, mer kan spares som på sikt påvirker likviditeten.

Soliditet sier vel noe hvor solid selskapet er med bakgrunn i blant annet de ovennevnte ting. Høyere soliditet sesto flere bein å stå på og mindre sjanse for at noen ordrer svikter så går det meget dårlig...

Anonymkode: 22ff3...227

AnonymBruker
Skrevet
On 3/6/2018 at 2:48 PM, solmåneogstjerner said:

Jeg ville vært spesielt obs på dårlig likviditet. Men husk likevel at det du finner på f eks proff er data fra siste avlagte årsregnskap, sannsynligvis mai/juni i fjor. Situasjonen kan ha forandret seg siden da. 

Bør jeg holde meg unna hvis likviditeten er rød eller gul da?
Hva om bedriften har gått med litt underskudd de siste årene?

-TS

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg holde meg unna hvis likviditeten er rød eller gul da?
Hva om bedriften har gått med litt underskudd de siste årene?

-TS

Nei ikke nødvendigvis, kommer litt an på grunnen til situasjonen, om det har vært endringer siden sist regnskap ble avlagt, og også din egen risikovillighet og muligheter du vil få i den jobben. Men det er jo noe det går an å spørre om på jobbintervju. Så må du jo bare vurdere det etterpå etter hvordan de svarer. Jeg tror også det vil telle positivt at du viser at du har satt deg litt inn i bedriften. 

Skrevet

For det første: tallene du finner på proff.no nå, er avlagt årsregnskap pr 31.12 2016, og har dermed begrenset relevans for deg, da det har gått så pass lang tid. 

Likevel, begrepene betyr følgende:

Likviditetsgrad: forholdet mellom likvide midler (omløpsmidler, eiendeler som er eller lett kan omgjøres til betalingsmidler) og kortsiktig gjeld. Beskriver bedriftens evne til å dekke sine forpliktelser på kort sikt. 

Soliditet: bedriftens evne til å tåle tap over tid.

Lønnsomhet: hvorvidt bedriften genererer overskudd. Manglende overskudd vil på sikt føre til dårlig likviditet og soliditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...