Dina Skrevet 15. februar 2005 #1 Skrevet 15. februar 2005 Jeg har planer om å kjøpe ny TV i helgen! Har ikke tenkt å bruke så mye penger, maks kr. 5-6000. Vil gjerne ha 32 tommer widescreen TV. Noen som kan anbefale en bra i denne prisklassen? Bør jeg heller gå for en 28 tommer av bedre kvalitet? Er Elkjøp et sted med ok priser på TV?? Noe spesielt jeg bør spør om/ta hensyn til? Håper noen har tips til meg, for jeg har virkelig ikke peiling på hva som er bra eller dårlig i TV verdenene!
Gjest MJ Skrevet 17. februar 2005 #2 Skrevet 17. februar 2005 Ikke kjøp 28tommer da vanlige tv-sendinger(4:3) blir veldig små på de. Hvis du ikke har noen venner som kan gi deg gode råd angående dette så anbefaler jeg at du stikker innom flere butikker fra forskjellige kjeder og lar selgerene forklare og synse. Elkjøp er veldig bra hvis du vet hva du skal ha, ellers så er det lett å bli lurt til å bruke mere penger enn planlagt der. Spesielle hensyn: 50Hz vs 100Hz: 100Hz er mer behagelig å se på. 1000kr ekstra. Likevel er det bedre med en god 50Hz enn en dårlig 100Hz. TekstTV-minne: salgstriks, bruker du ikke tekstTV mye så ikke legg vekt på dette. Fargegjengivelse: Ta deg god tid i butikken og se på bildet til flere TVer, du vil fort kunne luke ut TVer med grønnskjær, uskarphet og lignende. Bevegelse: Raske bevegelser er noe som er vanskelig for TVer, se om du kan luke vekk de som hakker ved rask bevegelse av bildet. NB: Her er det mange salgstriks ute å går, legg vekk på om du ser forskjell og ikke hva selgeren synes er veldig mye bedre.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #3 Skrevet 17. februar 2005 Enig med MJ over. 32 tommer er minimum. Pass også på at du får en TV der det er enkelt å velge mellom ulike visningsmodi. Et widescreen-TV lar deg strekke et 4:3 bilde på ulike måter slik at det passer bedre til et widescreen-TV format (16:9) Jeg synes fjernkontrollen må ha fram-tilbake knapper som velger modus på en enkel måte. Jeg har sett endel knotete løsninger på dette som krever navigering i en meny på skjermen. For meg er Tekst-TV viktig, så det er noe at det første jeg sjekker er om det lett å styre fra fjernkontrollen når jeg tester en TV. For tiden presses prisene på vanlige TV-er pga introduksjonen av flate LCD og plasma apparater så det er nok ikke så dumt å kjøpe nå.
Dina Skrevet 17. februar 2005 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2005 Tusen takk for tips! Lurte på en ting til; er jeg helt håpløst gammeldags om jeg kjøper "vanlig" TV med flatskjerm, og ikke widescreen? :oops: Syns egentlig alt ser litt rart ut på widescree.... Men; dette er en TV jeg har tenkt å ha i noen år... Hva mener dere som har peilig?
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #5 Skrevet 18. februar 2005 Flatskjerm: Mener du en tynn TV (typisk LCD ) eller mener du en vanlig TV der skjermbildet er flatt? Pr idag kan du se widescreen-sendinger på noen kanaler dersom du har satellittmottager eller en digital dekoder i et kabelnett. Mange DVD-er er også kodet slik at du kan se dem i 16:9 format. Alle andre sendinger sendes i 4:3 format tilpasset TV-er slik de alltid har vært og da må du modifisere bildet på en 16:9 apparat for å unngå svarte striper (medfører at en sirkel får en oval form). Så du må avgjøre hvor viktig det er og hva du bruker TV-en til. Ser du mye DVD-film er 16:9 en fordel. Det du kan gjøre er å kjøpe en billig gammeldags (ikke-widescreen) TV idag for å beholde den for noen år inntill 16:9 er blitt mer vanlig. Selv har jeg en stor 16:9 TV i stuen (42"), mens jeg har en vanlig 4:3 TV (22") på PC-rommet. Dersom jeg skulle ha kjøpt en TV til soverummet ville det idag ha vært en 4:3 LCD-TV (20"-22") da jeg synes store LCD-widescreen TV-er er alt for dyre enda i forhold til bildekvaliteten.
Gjest Dina i.i. Skrevet 18. februar 2005 #6 Skrevet 18. februar 2005 Jeg ser mer på DVD enn på TV egentlig, så da blir det nok widescreen på meg! Jeg har økt beløpet jeg kan tenke meg å bruke (er det ikke typisk??!! ), så nå satser jeg på å finne noe til max kr. 7000.-. Jeg vil også kjøpe med bord, og for en 32 tommer ligger de på ca. kr. 2000.-. Jeg nærmer meg da altså kr. 10 000, og det er mer enn nok syns jeg! Håper å finne noe bra til denne prisen!!!
Gjest Dina i.i. Skrevet 18. februar 2005 #7 Skrevet 18. februar 2005 Jeg endte opp med denne: http://www.siba.no/index.aspx?siteid=no&Id...ntifier=NO22022 Strålende fornøyd så langt, og gleder meg til å se på TV i kveld!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå