AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Håper jeg har valgt riktig underforum. Jeg snakket med en lærer om noe. Det viser seg at en annen lærer har fått vite det i tillegg til en annen lærer igjen. Det var overhodet ikke noe hemmelig, men jeg merker at jeg likevel ikke synes noe om det. En ting er at jeg liker å holde ting for meg selv og mine venner. Men også fordi jeg opplever et "press" hvis alle f. eks vet dine mål. Disse lærerene har selv kommet og snakket med meg. Dette er ikke første gang. Jeg har også opplevd at lærere rett som det er sier "jeg har snakka om deg til den og den". Det gjør ikke så mye, det er positivt ladet, og det viser også at de bryr seg om elevene. Men likevel trenger jeg ikke få den informasjonen. Selvfølgelig forstår jeg at andre lærere kan bli nysgjerrige på hva eleven snakket om i møte med en annen, men da synes jeg at det holder å si at vi for eksempel snakket om "hvordan hn hadde det på skolen". Så jeg lurer på hvor seriøst dere lærere tar taushetsplikten? Er det noe alvorlig, må den brytes så klart. Og snakk om andre elever blir det også- det er jo menneskelig. Men hva en elev spesifikt forteller en lærer på tomannshånd.. der synes jeg grensen går. Kunne tenkt meg å snakke mer med vedkommende, men det tror jeg ikke kommer til å skje. Anonymkode: e3937...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 Altså har lærere taushetsplikt da? Anonymkode: c6aea...8d4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 Her blir slikt vektlagt med akkurat 0%. Veldig bra, siden alle bør vite hva som forgår. Anonymkode: 459b8...84e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Skrevet 6. mars 2018 lærere har taushetsplikt, men ikke seg i mellom angående elever som de alle jobber med. Anonymkode: 8cd05...ea7 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #5 Skrevet 6. mars 2018 Lærere har ikke taushersplikt seg i mellom. De kan ikke gå til noen andre, utenfor jobb og fortelle om deg. Du kan jo selvfølgelig si til en lærer du snakker med at du ikke vil at det skal komme videre. Men læreren bryter kun taushetsplikten om han eller hun går utenom jobb og forteller om deg. Eller til noen som ikke har noe med deg gjøre. Anonymkode: 5a150...416 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #6 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lærere har ikke taushersplikt seg i mellom. De kan ikke gå til noen andre, utenfor jobb og fortelle om deg. Du kan jo selvfølgelig si til en lærer du snakker med at du ikke vil at det skal komme videre. Men læreren bryter kun taushetsplikten om han eller hun går utenom jobb og forteller om deg. Eller til noen som ikke har noe med deg gjøre. Anonymkode: 5a150...416 Men kan lærere snakke fritt om til hverandre om elever eller foreldre de ikke har noe med å gjøre? Anonymkode: 8506c...21a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men kan lærere snakke fritt om til hverandre om elever eller foreldre de ikke har noe med å gjøre? Anonymkode: 8506c...21a Ja Anonymkode: bf48d...25e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Skrevet 6. mars 2018 Jeg stusset litt på et par lærere til en jente vi hadde på praksis hos oss. Jeg var veldig fornøyd med henne, men på de oste der at de mislikte henne veldig og la ut om hvordan hun var på skolen og at hun slet psykisk osv. Anonymkode: 942dd...96c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Skrevet 6. mars 2018 Jeg husker ein episode fra da jeg gikk på videregående (er en del år siden nå) så var jeg på vei til et klasserom, og litt borti en korridor stod ett par lærere og skravlet. Idet jeg gikk forbi dem og videre bortover gangen, så overhørte jeg at den ene læreren si til de andre at *Navn på Elev* har ikke mulighet til å delta i den timen i morgen, fordi hun har time med den psykologen klokken 11.00 De snakket om en elev jeg gikk i samme klassen med, og som hadde en del psykiske problemer. Jeg var egentlig ikke så veldig forbauset over at denne personen gikk til psykolog, men det var veldig overraskende at noen lærere diskuterte slike ting så åpent. Slike ting burde lærere ta når de veit at dem er helt på tomannshånd (for eksempel inne på lukket kontor, eller noe) iallefall ikke ta det opp med andre elever er i nærheten. Men det aller verste var nok at en av de andre lærerne faktisk plapret i vei om dette til alle elevene i klassen vår! Den dagen hun jenta skulle til psykologen, så stakk en rådgiver innom klassen vår ved elleve-tiden for å hente henne. Etter at de hadde gått igjen, så var det en annen elev (som tydeligvis ikke visste noe om psykolog-møtene) men som lurte på hvorfor hun fikk fri fra timen. Da plumpet læreren faktisk ut med at ""hun har time hos psykologen nå!"" Kanskje læreren kunne ha sagt at jenta ""skulle i et viktig møte"" eller noe lignende, men uten å gå i detalj om hvem hun egentlig skulle møte... Anonymkode: dac8a...e5a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #10 Skrevet 6. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja Anonymkode: bf48d...25e Det høres veldig rart ut. Hvorfor skal man kunne snakke ut om en elev til en lærer som ikke har noe med den eleven å gjøre. Da må det jo anonymiseres. Glad vi i helsevesenet har det strengere. Kun de som faktisk er i behov for informasjonen får den. Ikke de som jobber på den andre avdelingen, bare fordi jeg ønsker å sladre litt. For det blir fort sånn. Anonymkode: 8506c...21a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #11 Skrevet 6. mars 2018 Jeg er lærer, og vi snakker KUN om elever med andre som har noe med det å gjøre eller om vi trenger råd fra noen med mer erfaring på området. Det er ikke lov å snakke om en elev med en tilfeldig person på personalrommet. Generelt synes jeg at lærere er for dårlig på dette. Vi fikk ikke noen undervisning om taushetsplikt på lærerstudiet. Til sammenligning gikk jeg et år på sykepleien, og der hadde vi om etikk og taushetsplikt en hel uke. Vi hadde caser og drøftet hvem man kunne snakke med m.m. Anonymkode: ef6cc...576 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå