AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Del Skrevet 6. mars 2018 Hei dere, Jeg er en dame på 40 som trenger gå ned ca 10 kg, før jeg skal ta en brystreduksjon. Da vil jeg være normalvektig, noe de krever for å gjennomføre operasjonen. Jeg har allerede gått ned 12, på ketose. Da jeg var i ketose, lå jeg på ca 20 kh daglig og passet på å få i meg nok fett, og loggførte daglig på MFP. Nå, har jeg ikke ork til ketose lenger og har gått over til lavkarbo, dvs fortsatt nokså restriktiv, men teller ikke kh og loggfører ikke. Jeg går fortsatt jevnt og trutt ned i vekt, og om jeg skal tippe, tror jeg nok at jeg ligger på rundt 40-50 kh daglig. Ikke mye, jeg vet det, men jeg er opptatt av å gå ned og jeg vet at på feks 100 kh, blir dette vanskeligere for meg. Nå er det slik at jeg har, disse ukene der jeg har økt kh, kjent at jeg er betraktelig mer sliten. Jeg orker ikke så mye lenger, bare å gå en tur kjennes som et ork og jeg må hvile mye mer. Hva kommer dette av? Kan det være at jeg får i meg for lite fett? Kan det være jeg bør øke enda mer på kh? Er sikker på at noen dager ligger jeg fortsatt på 20-30 pga "gammel vane" ifht matvarer osv....så jeg ligger kanskje gjennomsnittlig nokså lavt enda, men streber ikke etter ketose. Noen forslag til hva det er som gjør at man blir sliten når man spiser lavkarbo? (....og til dere som ønsker kritisere lavkarbo og rette pekefinger eller si at "at du gidder, du kommer til å gå opp alt igjen når du går tilbake til "vanlig" mat....!"...vel, tull og tøys. For meg er dette en livsstilsendring og jeg har overhode ingen planer om å av lavkarbo, da høykarbo gjorde meg tykk og syk!) Anonymkode: f1222...59c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 6. mars 2018 #2 Del Skrevet 6. mars 2018 Hvor mange kalorier spiser du per dag nå? Hvis du ikke vet det sikkert (ikke loggfører inntak), hvor mye har du gått ned i gjennomsnitt de siste ukene, den perioden du har endret kostholdet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Del Skrevet 6. mars 2018 Tja, jeg tipper at de matvarene der du "jukser" på karbs er generelt dårlige matvarer som ikke gir deg energi og friskhet. Om karbsene dine er mye hvitt sukker, godteri, fint hvetemel, mat som pizza, pølse m brød osv, så vil du føle deg slapp Anonymkode: d68ce...730 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Del Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, Pringle skrev: Hvor mange kalorier spiser du per dag nå? Hvis du ikke vet det sikkert (ikke loggfører inntak), hvor mye har du gått ned i gjennomsnitt de siste ukene, den perioden du har endret kostholdet? Jeg vet faktisk ikke, men hvis jeg skal kjapt regne på det, så antar jeg rundt 1500 kalorier. Jeg bør, i følge bmr-kalkulaturer, innta ca 1450 daglig for å ned i vekt, så dette funker jo....men gidder ikke være så sliten. Jeg har gått ned mellom 0,5-1 kg i uken. I ketose gikk jeg ned 0,6-1,2 ukentlig....så jeg er fortsatt veldig fornøyd med nedgangen. Trener forøvrig ikke. Har en sykdom som gjør at jeg ikke kan det akkurat nå. Anonymkode: f1222...59c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #5 Del Skrevet 6. mars 2018 Hva er kh? Er vant til bare å telle gram på makroene, så kjenner ikke så godt til lavkarbo, men har hørt mange blir veldig slitne av det siden karbohydrater gir energi. Anonymkode: 94e6e...0b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #6 Del Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tja, jeg tipper at de matvarene der du "jukser" på karbs er generelt dårlige matvarer som ikke gir deg energi og friskhet. Om karbsene dine er mye hvitt sukker, godteri, fint hvetemel, mat som pizza, pølse m brød osv, så vil du føle deg slapp Anonymkode: d68ce...730 Hehe, det finnes ikke juks hos meg. Så dette stemmer ikke. Jeg vet at tomme karber gir slapphet. Jeg spiser kun rent, lager alt fra bunnen og finnes ikke sukker, mel, godteri eller matvarer slik du nevner her. Lager jeg pizza, er det med min egen spesielle bunn uten nevneverdig mye karbs.... Anonymkode: f1222...59c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Del Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er kh? Er vant til bare å telle gram på makroene, så kjenner ikke så godt til lavkarbo, men har hørt mange blir veldig slitne av det siden karbohydrater gir energi. Anonymkode: 94e6e...0b3 kh= karbohydrater Beklager forkortelsen. Ja det er vel derfor man må få i seg nok fett....og jeg er litt usikker på det er der problemet ligger hos meg.... ts Anonymkode: f1222...59c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 6. mars 2018 #8 Del Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet faktisk ikke, men hvis jeg skal kjapt regne på det, så antar jeg rundt 1500 kalorier. Jeg bør, i følge bmr-kalkulaturer, innta ca 1450 daglig for å ned i vekt, så dette funker jo....men gidder ikke være så sliten. Jeg har gått ned mellom 0,5-1 kg i uken. I ketose gikk jeg ned 0,6-1,2 ukentlig....så jeg er fortsatt veldig fornøyd med nedgangen. Trener forøvrig ikke. Har en sykdom som gjør at jeg ikke kan det akkurat nå. Anonymkode: f1222...59c Det er mulig at du er sliten fordi du spiser for lite, at du bør ligge nærmere en halv enn en kilo nå når du er lettere. Kroppen din har mindre fett å ta av. Du trenger ikke å trene for å gå ned i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 6. mars 2018 #9 Del Skrevet 6. mars 2018 Et det mulig at slappheten og slitenheten kommer av noe annet enn lite karbohydrater? Drikker du nok vann? Det er viktig for energi til hjernen. Kanskje du har D-vitaminmangel eller lignende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #10 Del Skrevet 6. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hehe, det finnes ikke juks hos meg. Så dette stemmer ikke. Jeg vet at tomme karber gir slapphet. Jeg spiser kun rent, lager alt fra bunnen og finnes ikke sukker, mel, godteri eller matvarer slik du nevner her. Lager jeg pizza, er det med min egen spesielle bunn uten nevneverdig mye karbs.... Anonymkode: f1222...59c Hva spiser du? Når sjekket du sist om du hadde vitaminmangler forresten? ikke alle får i seg vitaminene og mineralene som de trenger på lavkarbo Selv spiser jeg rundt 1200-1500 kalorier hver dag og har mye energi, men nå spiser jeg høykarbo og høyprotein, med masse frisk grønn mat med mye antioksidanter. Jeg må si jeg har problemer med å forstå at folk kan ha mye energi og sprette opp om morningene på lavkarbo. Om jeg spiser et måltid med mye fett får jeg som regel en trang til å legge meg ned å hvile. Om jeg spiste mye fett hele tiden ser jeg for meg at jeg følte en trang til å hvile mesteparten av dagen. Føler meg også tung i kroppen når jeg spiser måltid med mye fett, mens jeg føler meg lett og opplagt etter et høykarbo og høyprotein måltid Anonymkode: d68ce...730 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #11 Del Skrevet 6. mars 2018 6 minutter siden, Pringle skrev: Det er mulig at du er sliten fordi du spiser for lite, at du bør ligge nærmere en halv enn en kilo nå når du er lettere. Kroppen din har mindre fett å ta av. Du trenger ikke å trene for å gå ned i vekt. Det kan tenkes, men jeg er jo så mett hele tiden! Kan gå i timesvis etter et måltid, særlig de måltidene der jeg er nøye med å få i meg fornuftige fettkilder, som avokado, egg osv... Jeg liker at det går såpass fort nedover, da, det skal sies - og selvom jeg er normalvektig om 10 kg, så vil jeg ligge helt på vippen til lett overvekt da. Men har ikke noe mål om å bli tynn eller veldig slank, bare være fornøyd. Nei, det er sant. Trening er misforstått. Jeg har ikke trent overhode når jeg har gått ned disse kiloene....Takk for innspill. ts Anonymkode: f1222...59c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #12 Del Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, Rainstorm skrev: Et det mulig at slappheten og slitenheten kommer av noe annet enn lite karbohydrater? Drikker du nok vann? Det er viktig for energi til hjernen. Kanskje du har D-vitaminmangel eller lignende? Takk, der har du kanskje satt spikern på hodet. jeg drikker skikkelig dårlig når jeg tenker etter. Kun et glass til måtider, svært lite mellom. Hmm.....det bør jeg kanskje endre. Tips til hvordan få i seg nok drikke i løpet av dagen? Kan det være sukkerfri saft? D-vitaminen er bra, sjekket for en stund siden Tar multivitamin daglig. Anonymkode: f1222...59c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #13 Del Skrevet 6. mars 2018 Kan jeg spørre hva det er som gjør at du ikke har ork til å spise ketogent lenger? Og har du minsket inntaket av fett mye? Det kan jo være det. Eller så kan det være at kroppen din fungerte bedre på ketoner, rett og slett. Tror ikke du burde øke mer på kh, hvertfall. Det gjør nok mest sannsynlig vondt verre, og du kan risikere å ikke gå ned i vekt. Du kan jo eventuelt prøve å loggføre et par dager nå som du har endret litt på kostholdet ditt, og se hvordan du ligger an ift fett? Fett er jo veldig viktig. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er kh? Er vant til bare å telle gram på makroene, så kjenner ikke så godt til lavkarbo, men har hørt mange blir veldig slitne av det siden karbohydrater gir energi. Anonymkode: 94e6e...0b3 At man blir sliten av lavkarbo er bare tull, det gjelder nok isåfall de aller færreste. Fett er det som gir mest energi, ikke karbohydrater. De første ukene er det vanlig å føle seg litt slapp og noe uvel, da kroppen, som har vært vant til å forbrenne glukose, må bli vant til ren fettforbrenning. Omstillingen kan ta noen uker, kanskje lenger for enkelte, men når kroppen har blitt vant får de fleste økt energi. Mange gir opp før kroppen har rukket å bli vant, og tenker derfor at lavkarbokost ikke er bra for kroppen eller "ikke fungerte" for dem. Anonymkode: 53b34...26c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #14 Del Skrevet 6. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva spiser du? Når sjekket du sist om du hadde vitaminmangler forresten? ikke alle får i seg vitaminene og mineralene som de trenger på lavkarbo Selv spiser jeg rundt 1200-1500 kalorier hver dag og har mye energi, men nå spiser jeg høykarbo og høyprotein, med masse frisk grønn mat med mye antioksidanter. Jeg må si jeg har problemer med å forstå at folk kan ha mye energi og sprette opp om morningene på lavkarbo. Om jeg spiser et måltid med mye fett får jeg som regel en trang til å legge meg ned å hvile. Om jeg spiste mye fett hele tiden ser jeg for meg at jeg følte en trang til å hvile mesteparten av dagen. Føler meg også tung i kroppen når jeg spiser måltid med mye fett, mens jeg føler meg lett og opplagt etter et høykarbo og høyprotein måltid Anonymkode: d68ce...730 Vi får energien vår fra en annen kilde enn dere på høykarbo, nemlig fett, ikke harbohydrater. Og det er helt ufarlig, i motsetning til hva folk flest tror. Hjernen får fortsatt det den trenger for å funke. Da jeg levde i ketose, spiste jeg betrktelig mer fett enn jeg gjør nå, så jeg mistenker at det er her problemet til lav energi ligger. Evt også vann, som en nevner her. Jeg blir ikke tung av å spise fett, det kommer an på kilden. Pøser ikke på med fløte og creme fraiche liksom spiser også en del protein. Ligger på rundt 60-30-10 (prosent fett, protein, kh) i motsetning til i ketose (75, 20,5) . Jeg spiser MYE grønt, mye salater og grønnsaker, hvor jeg pøser på med god dressing og evt olje. Egg i bøtter og lass, rent kjøtt av alle varianter, gode sauser og lager også egne greier som pizza, tortillaer, muffins, brød, boller, desserter . Bruker mandelmel, sesammel, kokosmel, mye fett. Blir så godt så. Jeg tror rett og slett jeg skal prøve øke fett og vann en periode jeg Godt å "tenke høyt" med noen her. Takker. Forøvrig, i motsetning til deg, føler jeg meg dvask og oppblåst på høykarbo, fikk vondt ii muskler og ledd, og kroppen min var fort i energi, ja, men fort ned i gjen. Blodsukker opp og ned. Her har jeg stabilt blodsukker, noe som er utrolig bra for meg (og alle som vl ned i vekt) ts Anonymkode: f1222...59c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #15 Del Skrevet 6. mars 2018 Har du testet MCT-olje? Har ikke testet det selv (har dog tenkt å kjøpe det inn), men har hørt mye bra om den. At den skal gi rask energi, da den består av mellomlange fettsyrer fra kokosolje som fordøyes lett. I tillegg tar jeg magnesium, som motvirker tretthet bl.a, og er bra for optimal muskelfunksjon. Er viktig å få i seg nok salt og mineraler, siden kroppen har mistet en del vann. En saltshot i ny og ne kan også hjelpe. Anonymkode: 53b34...26c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #16 Del Skrevet 6. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hva det er som gjør at du ikke har ork til å spise ketogent lenger? Og har du minsket inntaket av fett mye? Det kan jo være det. Eller så kan det være at kroppen din fungerte bedre på ketoner, rett og slett. Tror ikke du burde øke mer på kh, hvertfall. Det gjør nok mest sannsynlig vondt verre, og du kan risikere å ikke gå ned i vekt. Du kan jo eventuelt prøve å loggføre et par dager nå som du har endret litt på kostholdet ditt, og se hvordan du ligger an ift fett? Fett er jo veldig viktig. At man blir sliten av lavkarbo er bare tull, det gjelder nok isåfall de aller færreste. Fett er det som gir mest energi, ikke karbohydrater. De første ukene er det vanlig å føle seg litt slapp og noe uvel, da kroppen, som har vært vant til å forbrenne glukose, må bli vant til ren fettforbrenning. Omstillingen kan ta noen uker, kanskje lenger for enkelte, men når kroppen har blitt vant får de fleste økt energi. Mange gir opp før kroppen har rukket å bli vant, og tenker derfor at lavkarbokost ikke er bra for kroppen eller "ikke fungerte" for dem. Anonymkode: 53b34...26c Vet du , det var litt tilfeldig. Ferie gjorde utslaget. Det ble vanskelig å spise strikt ketogent en periode på tre uker da vi var av gårde. Lavkarbo klarte jeg, men ikke så strikt. Så etter det har jeg bare fortsatt med lavkarbo. Ja ketogent funket gull og jeg hadde nok energi. Ser nok at det er fett som bør økes her, og neida, jeg skal ikke øke på kh, det har jeg ikke godt av. Jeg hadde den typiske keto-flu som folk snakker om i et par uker, da jeg startet opp. Følte meg crap, men var standhaftig og vips, så kom energien - i ketose, vel og merke. Jeg tror nok du har rett i at kroppen min krangler litt med meg, siden den nå ikke får fullt så mye fett.... Jupp,skal også logge noen dager fremover. Lurt.. Har kommet helt ut av det.... Anonymkode: f1222...59c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 6. mars 2018 #17 Del Skrevet 6. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, der har du kanskje satt spikern på hodet. jeg drikker skikkelig dårlig når jeg tenker etter. Kun et glass til måtider, svært lite mellom. Hmm.....det bør jeg kanskje endre. Tips til hvordan få i seg nok drikke i løpet av dagen? Kan det være sukkerfri saft? D-vitaminen er bra, sjekket for en stund siden Tar multivitamin daglig. Anonymkode: f1222...59c http://m.side3.no/trening/10-tegn-pa-at-du-far-for-lite-vann/3423235862.html Det er ikke nødvendig å drikke overdrevent med vann, men dette er jo en ting det raskt kan sjekkes ut om hjelper. For lite vann kan også gjøre at en er mer sulten og har mer "lyst på" mat. Sukkerfri saft skulle vel ikke vere er problem? Skjønner ikke helt hvorfor du spør om det. Tips til å drikke nok kan vel i verste fall være å sette på alarm på noen tidspunkter gjennom dagen og på det tidspunktet drikke et stort glass vann. Jeg følger med på hvor mye vann jeg drikker om dagen og med å være obs og registrere hvor mange glass jeg drikker daglig reguleres det etter hvert av seg selv. Og så kan man sette seg mål lm hvor mye man tenker å drikke hver dag. Dette kan for mange reguleres av tørsten, men om du ikke er vant til å kjenne etter er å lage seg gode vaner og registrere nyttig. Hvis du synes vann er ekkelt og det er problemet så kan det hjelpe å tenke at vann er en vanesak og man blir vant til smaken og å drikke når man gjør det en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #18 Del Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du testet MCT-olje? Har ikke testet det selv (har dog tenkt å kjøpe det inn), men har hørt mye bra om den. At den skal gi rask energi, da den består av mellomlange fettsyrer fra kokosolje som fordøyes lett. I tillegg tar jeg magnesium, som motvirker tretthet bl.a, og er bra for optimal muskelfunksjon. Er viktig å få i seg nok salt og mineraler, siden kroppen har mistet en del vann. En saltshot i ny og ne kan også hjelpe. Anonymkode: 53b34...26c Aha, her var lure tips! Nei, har aldri testet mct oljen. Bare hørt om den. Hvordan bruker man den? I mat eller som en shot? Magnesium har jeg liggende. Kanskje jeg bør begynne ta det? Takk for tips. Saltshot kommer jeg aldri til å klare. Spiser litt peanøtter, det får holde.... og salter maten godt!! Så langt ser jeg følgende (med hjelp av alle dere, tusen takk): øk fett prøv mct olje drikk mer vann spis magnesiumtablettene mine TAKK !! Anonymkode: f1222...59c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #19 Del Skrevet 6. mars 2018 2 minutter siden, Rainstorm skrev: http://m.side3.no/trening/10-tegn-pa-at-du-far-for-lite-vann/3423235862.html Det er ikke nødvendig å drikke overdrevent med vann, men dette er jo en ting det raskt kan sjekkes ut om hjelper. For lite vann kan også gjøre at en er mer sulten og har mer "lyst på" mat. Sukkerfri saft skulle vel ikke vere er problem? Skjønner ikke helt hvorfor du spør om det. Tips til å drikke nok kan vel i verste fall være å sette på alarm på noen tidspunkter gjennom dagen og på det tidspunktet drikke et stort glass vann. Jeg følger med på hvor mye vann jeg drikker om dagen og med å være obs og registrere hvor mange glass jeg drikker daglig reguleres det etter hvert av seg selv. Og så kan man sette seg mål lm hvor mye man tenker å drikke hver dag. Dette kan for mange reguleres av tørsten, men om du ikke er vant til å kjenne etter er å lage seg gode vaner og registrere nyttig. Hvis du synes vann er ekkelt og det er problemet så kan det hjelpe å tenke at vann er en vanesak og man blir vant til smaken og å drikke når man gjør det en stund. Jeg spør om det, fordi ekspertene strides. Har hørt at kun vann er vann, og gir den energien man trenger, men om man tilfører kunstige stoffer har det ike like god effekt? uansett, jeg må ha det som saft, får ikke ned så mye vann... Jupp, har sett det finnes en app om det med å drikke vann. Kan jo prøve den? Anonymkode: f1222...59c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 6. mars 2018 #20 Del Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør om det, fordi ekspertene strides. Har hørt at kun vann er vann, og gir den energien man trenger, men om man tilfører kunstige stoffer har det ike like god effekt? uansett, jeg må ha det som saft, får ikke ned så mye vann... Jupp, har sett det finnes en app om det med å drikke vann. Kan jo prøve den? Anonymkode: f1222...59c Sånn ja. Ja, melk, juice, brus og kaffi/te er ikke godt nok. Brus og kaffi er ofte vanndrivende i tillegg. Men det å tilføre litt kunstig søtning ... jeg vet ikke jeg men om det er det som må til så er det vel verdt det. Men altså som sagt du blir også vant til smaken av vann ganske raskt. Selv om det i begynnelsen kan gjøre deg kvalm så blir det raskt helt OK for de fleste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå