AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Jeg går nå vg3 studiespesialisering og er utrolig usikker på hva jeg skal gjøre neste år. Vet ikke hva jeg vil studere videre og er litt skolelei så har ikke lyst til å hoppe rett på et profesjonsstudium eller master. Derfor vurderer jeg hovedsakelig å gå folkehøgskole eller ta et årsstudium om noe jeg synes er interessant (pedagogikk, engelsk, historie eller noe lignende). Men har man egentlig noen nytte av et årsstudium? Er det noe som kan bli viktig innenfor jobb senere eller bør jeg bare velge utifra interesse? Eller er det bare dumt å ta et årsstudium bare for å studere noe, siden man får mer studielån? Er det eventuelt noen som var i samme posisjon som meg og vurderte de samme tingene som kan gi noen råd? Vet det ble litt mange spørsmål 😅 Anonymkode: f7959...6fd
Silfen Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 Tok et årsstudium med engelsk. Bakte den senere inn i en grad, så slapp jeg unna en del nye studiepoeng.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 Jeg tok årsstudium i idrett rett etter VGS, da dette var noe som interesserte meg veldig. Brukte året på å lære hvordan studier på et universitet fungerer (noe veldig annet enn vgs😅), bo for meg selv for første gang, og å bli tenke nøye gjennom om jeg virkelig ønsket å starte på det femårige studiet jeg tenkte å starte på. Føler jeg fikk veldig mye ut av årsstudiumet, selv om det er en helt annen fagretning enn det jeg studerer nå, og kommer til å jobbe med:) Anonymkode: 3567e...0c6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Skrevet 6. mars 2018 Forresten: jeg tenkte veldig "må begynne å studere nå, har så dårlig tid!" og hadde ikke noe pause før jeg startet på studiene. Men tro meg, du har god tid. Nyt den tiden så lenge du kan, og kos deg med friheten du får mellom VGS og arbeidslivet. Jobbe skal du hele livet. Hadde jeg kunne valgt igjen, ville jeg kanskje jobbet et halvt år, spart penger, og brukt resten av året på å reise. Anonymkode: 3567e...0c6 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #5 Skrevet 6. mars 2018 -Du får 2 tilleggspoeng for årsstudium, samt 2 alderspoeng -Du modnes og har anledning til å bo hjemme eler nær familie mens du prøver ut det å studere -Det er mulig at du vil møte samme fag på det endelige studiet ditt, derfor kan du slippe enkelte eksamener -Det ser bra ut på CV'en og du får bredere teoretisk kunnskap Ta et friår med god samvittighet, men hva du gjør dette året er opp til deg og dine interesser Anonymkode: 74b37...bdd 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. mars 2018 #6 Skrevet 6. mars 2018 Årsstudium kan man putte inn i andre grader senere. Og er det noe du interesserer deg for er det jo uansett ikke bortkastet med kunnskap.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 Takk for svarene 😊 Hva synes dere høres mest fornuftig ut av årsstudium og folkehøgskole? Anonymkode: f7959...6fd
solmåneogstjerner Skrevet 6. mars 2018 #8 Skrevet 6. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svarene 😊 Hva synes dere høres mest fornuftig ut av årsstudium og folkehøgskole? Anonymkode: f7959...6fd Årsstudium!!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Skrevet 6. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svarene 😊 Hva synes dere høres mest fornuftig ut av årsstudium og folkehøgskole? Anonymkode: f7959...6fd Årsstudium høres nok mer fornuftig ut, men det kommer veldig an på dine interesser. Dersom du er veldig glad i å være sosial og dyrke hobbyene dine så er nok folkehøyskole et godt valg. Dersom du er mer akademisk eller har akademiske hobbyer så er kanskje årsstudium bedre. Et friår skal være et friår, mao du skal gjøre noe som du har lyst å gjøre så lenge det er fornuftig til en viss grad Anonymkode: 74b37...bdd 3
Silfen Skrevet 7. mars 2018 #10 Skrevet 7. mars 2018 Jeg syns folkehøyskole høres best ut, med mindre du velger et årsstudium på et lite sted som blir mer sosialt enn en større høyskole eller universitet. Syns folk si at folkehøyskole er noe de aldri har angret på, men seff, det er jo om man ønsker den sosiale biten og det å danne nettverk med andre. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #11 Skrevet 7. mars 2018 Jeg hadde reist til utlandet, men det er meg. 😊 Anonymkode: ee248...f68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå