AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Del Skrevet 6. mars 2018 Jeg skal begynne på en bachelor til høsten, og alle sier at "å det er så dyrt!", liksom. Hva koster det egentlig da? Jeg bor gratis og nær studistedet. Koster det ikke da bare bøker og eksamenavgift, eller betaler man et visst beløp hvert år? Skal ta studiet på universitetet i agder. Anonymkode: ba6a9...408 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bøff Eløff Skrevet 6. mars 2018 #2 Del Skrevet 6. mars 2018 Studieavgift og bøker. Husleie, tapt lønn, eventuelt studielån etc er vel det som er dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Del Skrevet 6. mars 2018 De aller fleste kan ikke bo gratis (og når man er voksen ønsker man gjerne ikke å bo hjemme lengre) og da må man ha studielån som blir 180.000 kroner i lån (når det man får i stipend er fratrekt etter eksamen) på 3 år. Anonymkode: 19a42...dfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Del Skrevet 6. mars 2018 Å studere ved et offentlig universitet eller høyskole koster ikke mer enn et par tusenlapper i studieavgift. Studerer du privat derimot, ved f.eks BI, Westerdals eller liknende, må du i tillegg betale skolepenger som kan være på f.eks 50 000 i året. Da kan det fort bli dyrt med bare en bachelor. I tillegg kommer jo utgifter til mat, husvære o.l. Anonymkode: 8ea4a...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #5 Del Skrevet 6. mars 2018 Takk for svar, dette var oppklarende. Så da er det bolig, mat etc som folk flest mener er dyrt - og selvsagt tap av inntekt dersom man har vært i jobb (som meg) . Det vil selvsagt koste meg svindyrt å miste inntekten min, men jeg bor som sagt gratis og har en mann som jobber fullt. Tror det går bra Takk for svar! Anonymkode: ba6a9...408 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #6 Del Skrevet 6. mars 2018 Bare tapt lønn er jo 1 mill Anonymkode: ebce9...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Del Skrevet 6. mars 2018 Tapt lønn er jo det desidert dyreste. Tapt pensjonsopptjening er det også mange som ikke tenker på. Anonymkode: 40640...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Del Skrevet 6. mars 2018 Bachelor på offentlig høgskole koster i teorien bare semesteravgift to ganger i året. Men så kommer tre år tapt arbeidsinntekt + studielån oppå der igjen da, i det lange løp. Anonymkode: 588d9...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Del Skrevet 6. mars 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: De aller fleste kan ikke bo gratis (og når man er voksen ønsker man gjerne ikke å bo hjemme lengre) og da må man ha studielån som blir 180.000 kroner i lån (når det man får i stipend er fratrekt etter eksamen) på 3 år. Anonymkode: 19a42...dfe Blir det virkelig ikke mer enn 60 000,- i året? Så når man tar en master blir man sittende med 300 000 i gjeld da? Jeg hadde sett for meg at det ble endel mer, så dette er i såfall en lettelse🎉 Anonymkode: cf2cb...ded Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #10 Del Skrevet 6. mars 2018 Altså du måvel ut med ~1000kr for semesteravgiften (Stavanger ~800kr, summen varierer mellom de ulike studiestedene). Bøker vil jo også koste noe. Brukt finner på de fleste stedene. Så en bachelor på 3 år, 6 semester ~6000kr i semesteravgift. Bøker er vanskelig å anta pris på da, men si at du på alle 3 åra klarer deg med 10 000kr kanskje (kanskje litt i overkant høyt anslag... vedlig usikker, har selv hatt bøker som nye koster oppimot 1500kr ). Men da er du på 16 000kr det er jo teknisk sett dekket av den første utbetalingen fra lånekassen (hva 19 000kr utbetalt i august...?) Så det blir jo litt sån utover, men om du kjøper brukte bøker kan du spare noe. Og sammenlignet med andre land, der måd e ut med 100 000kr i skolepenger pr semester(kanskje pr år...). Så Norge er billig, derfor mange utenlandske søker seg hit. Bo og mat utgifter vil jo komme utenom, men studielånet bør dekke det meste av alle utgiftene du får ved et studium. Anonymkode: 6b30a...d0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #11 Del Skrevet 6. mars 2018 For meg har Bacheloren kostet kanskje 110 000. Det er inkludert et semesters utveksling i England. Var dette som ble dyrt for meg Anonymkode: 846eb...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #12 Del Skrevet 6. mars 2018 I mange tilfeller gir det ikke helt mening å snakke om tapt lønn, siden lønnen man får etter utdanning vil overgå lønnen man ville hatt ellers. Eks en lege vil jo som regel tjene hvertfall dobbelt så mye som en uten høyere utdannelse. Anonymkode: 8ea4a...28e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #13 Del Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: I mange tilfeller gir det ikke helt mening å snakke om tapt lønn, siden lønnen man får etter utdanning vil overgå lønnen man ville hatt ellers. Eks en lege vil jo som regel tjene hvertfall dobbelt så mye som en uten høyere utdannelse. Anonymkode: 8ea4a...28e Nja, må si meg noe uenig her. Mange bachelorer gir ikke stort mer i lønn enn det man hadde fått i matbutikk. Og mange som har gått yrkesfag har gjerne høyere lønn enn mange med mastergrad. Det er kun et fåtall som etter utdannelse ender opp med "dobbel" lønn. Anonymkode: c6658...b64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #14 Del Skrevet 6. mars 2018 Men kanskje uttdannelsen vil gi deg en jobb du klarer å stå i lengre enn du hadde gjort som ufaglært? Man orker neppe å jobbe som servitør etter fylte 60, mens juristjobben fortsatt er fint mulig. Anonymkode: cf2cb...ded Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #15 Del Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nja, må si meg noe uenig her. Mange bachelorer gir ikke stort mer i lønn enn det man hadde fått i matbutikk. Og mange som har gått yrkesfag har gjerne høyere lønn enn mange med mastergrad. Det er kun et fåtall som etter utdannelse ender opp med "dobbel" lønn. Anonymkode: c6658...b64 Det er forsåvidt riktig at det ikke er alle utdannelser som lønner seg, men gjennomsnittspersonen vil allikevel komme bedre ut enn folk uten utdannelse, eller så ville det ikke gitt mening å ta utdannelse. Det er ingen hemmelighet at en bachelor i historie ikke gir deg all verdens med fortrinn på arbeidsmarkedet, men en ingeniørutdannelse vil helt klart være verdt det, lønnsmessig. Selv om det er få yrker som gir millionlønn, så vil de fleste med høyere utdannelse komme bedre ut over tid, om det så er noen skarve titusener mer i året. Man skal jo jobbe i 40 år, og kanskje mer. Anonymkode: 8ea4a...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #16 Del Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså du måvel ut med ~1000kr for semesteravgiften (Stavanger ~800kr, summen varierer mellom de ulike studiestedene). Bøker vil jo også koste noe. Brukt finner på de fleste stedene. Så en bachelor på 3 år, 6 semester ~6000kr i semesteravgift. Bøker er vanskelig å anta pris på da, men si at du på alle 3 åra klarer deg med 10 000kr kanskje (kanskje litt i overkant høyt anslag... vedlig usikker, har selv hatt bøker som nye koster oppimot 1500kr ). Men da er du på 16 000kr det er jo teknisk sett dekket av den første utbetalingen fra lånekassen (hva 19 000kr utbetalt i august...?) Så det blir jo litt sån utover, men om du kjøper brukte bøker kan du spare noe. Og sammenlignet med andre land, der måd e ut med 100 000kr i skolepenger pr semester(kanskje pr år...). Så Norge er billig, derfor mange utenlandske søker seg hit. Bo og mat utgifter vil jo komme utenom, men studielånet bør dekke det meste av alle utgiftene du får ved et studium. Anonymkode: 6b30a...d0e Ofte er det vel slik at i Norge er det tilnærmet gratis skolegang, men vanvittig dyrt å leve (mat, bosted, eventer, alkohol). I utlandet er det ofte høye skolesummer men gjerne billigere å leve. Likevel er det nok mest gunstig å være student i Norge. Jeg studerte utenlands med relativt lave levekostnader. Sitter på en gjeld på 500 000 etter 5 års skolegang. Anonymkode: 82c11...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #17 Del Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er forsåvidt riktig at det ikke er alle utdannelser som lønner seg, men gjennomsnittspersonen vil allikevel komme bedre ut enn folk uten utdannelse, eller så ville det ikke gitt mening å ta utdannelse. Det er ingen hemmelighet at en bachelor i historie ikke gir deg all verdens med fortrinn på arbeidsmarkedet, men en ingeniørutdannelse vil helt klart være verdt det, lønnsmessig. Selv om det er få yrker som gir millionlønn, så vil de fleste med høyere utdannelse komme bedre ut over tid, om det så er noen skarve titusener mer i året. Man skal jo jobbe i 40 år, og kanskje mer. Anonymkode: 8ea4a...28e Man tar som oftest utdannelse etter interesser. Enten om det er lavere eller høyere. Faktisk så er det slik at de typiske manneyrkene på videregående nivå tjener langt bedre enn mennesker med både bachelor, master og doktorgrad! Det er ikke alle som ønsker å bli leger, advokater eller ingeniører. Anonymkode: 82c11...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #18 Del Skrevet 6. mars 2018 Betaler ca 500 kr i semesteravgift, 3500 for bøker per semester, og i tillegg busskort (dette måtte jeg ikke ha om jeg ikke studerte) til rundt 500 i måneden. Veldig billig med tanke på hvor mye man får lære Anonymkode: 3afa2...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå