Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i en 42kvm hybel med varmekabler på gang og bad. Dusjer hver morgen. Er mye hjemme på dagtid da jeg er student. Har en konvektorovn. 

Fra dem som bodde her tidligere hadde de ett forbruk på cirka 5000kw i året. Jeg ligger på det dobbelte. Jeg klarer virkelig ikke å forstå hva som gjør dette. 

På normale dager ligger jeg på 40-50kw i bruk. Der er så horribelt og skremmende strømregninger. Alle kalkulatorer der ute estimerer langt mindre for en så liten hybel. Er ikke sokkel heller.. Hva har du som har lignende størrelse ? 

Er det virkelig kun den ene ovnen som står for dette ? Har mye tven på å durer. Tar TV mye strøm ? Varmekabler bør jeg skru dem ned ? Altså jeg vet at alt hjelper men hva er den store synderen ? Bør jeg dusje annen hver dag ? 

Orker ikke skru ned kablene om det sparer eg en femtilapp liksom. Men jeg ligger over det dobbelte enn hva som estimeres for denne størrelsen. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Generelt sett er det varmtvann og oppvarming som bruker mest strøm. TVen bruker småtterier så det kan du i prakses se bort fra. 

10 000 kWh for 42 kvm er mye. 

F.eks. dersom ovnen er på 2000 watt og står på hele døgnet forbruker denne 48 kWh per døgn. Det samme gjelder varmekablene. Regner med du har termostat på begge deler, men dersom begge to er aktive halvparten av tiden vil disse sammen utgjøre 48 kWh per døgn. Er det kanskje en trekkfull leilighet?

Det er altså mye å spare på å redusere oppvarmingen. 

Anonymkode: 68654...0b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg termometer, kle deg godt og forsøk å holde temperaturen på 18°. Da vil du nok merke forskjell!
Forsøk å stille ned kablene, i det minste i gangen. Det tipper jeg går helt fint.
Ta tida på hvor lenge dusjen spruter. Det blir stor forskjell på 10 minutter og ½ minutt (som er fullt mulig om en bare bruker den til å bli våt og til å skylle av til slutt. 
TV etc. og lys kan du bare glemme, det lille som brukes der, går stort sett til varme og er dermed nyttig. 
Til maskinene for vask, oppvask, kjøl, frys samt tørk (med varmepumpeteknologi) regnes det  ca. 1000 kWt (eller 1000 kr) i året for en familie, litt mindre for enslig. Men en del oppvarming fra disse også.

Anonymkode: 4a651...144

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...