Trollmora Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Off - jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.... Min 14 åring (gutt) er tydeligvis full av hormoner for tiden og det svinger så jævli opp og ned at jeg blir helt mentalt utladet av det. Sånn som nå, han har en periode hvor han er skikkelig sur og gretten og jeg føler jeg går på tær rundt han. Prøver så godt jeg bare kan å "mine" han på lekser og skolearbeid - men han enten ignorere meg, eller sier ting er utført. Fredag skulle han ha levert inn via en side på skolens nett en fagtekst. Dette ble ikke gjort - og hans unnskyldning var en håndballturnering og når han da skulle levere så var den siden stengt. Han forteller meg dette I helgen og jeg skrev mail til lærer mandag morgen om dette. Får så svar I dag "at elevene var klar over innleveringsfristen I god tid". Hun kunne tilby en vurdering hvis han sendte fagteksten inn til henne på mail I løpet av dagen. Hvorfor får han ikke med seg sånne ting? Eller får han det med seg og driter I det? Til dere som har vært igjennom dette med fjortiser, pubertet/hormoner og skole - hvordan har dere løst det? Jeg kjenner jeg rett og slett ikke takler å være I konflikt med han hele tiden....
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 Her må du ta på deg voksenroller og være konsekvent. Du er ikke bestevennen hans og du er moren. Du skal på ingen måte liste deg rundt ditt eget barn. Jeg ville startet med å be læreren sende meg leksene for hver uke på mail slik at du kan følge med på at leksene blir gjort. Han skulle kommet rett hjem etter skolen og gjort leksene. Blir ikke leksene gjort utgår fritidsaktiviter/ besøk fra og til venner. Business before pleasure. Sett steinhard regime på dette i hverdagen. Lekser som ikke blir gjort i ukedagene må utføres i helgen og om han gjør det til en uvane så utgår morsomme ting i helgene også. Du må sette hardt mot hardt og innarbeide gode rutiner.
Trollmora Skrevet 6. mars 2018 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2018 38 minutter siden, GoldenLioness skrev: Her må du ta på deg voksenroller og være konsekvent. Du er ikke bestevennen hans og du er moren. Du skal på ingen måte liste deg rundt ditt eget barn. Jeg ville startet med å be læreren sende meg leksene for hver uke på mail slik at du kan følge med på at leksene blir gjort. Han skulle kommet rett hjem etter skolen og gjort leksene. Blir ikke leksene gjort utgår fritidsaktiviter/ besøk fra og til venner. Business before pleasure. Sett steinhard regime på dette i hverdagen. Lekser som ikke blir gjort i ukedagene må utføres i helgen og om han gjør det til en uvane så utgår morsomme ting i helgene også. Du må sette hardt mot hardt og innarbeide gode rutiner. Jeg er klar over at jeg må innta en voksenrolle - men jeg kan love deg at det ikke er enkelt. Jeg har tilgang til ukeplan, men jeg er helt enig med min sønn at denne læreren ikke kan å forklare. Det star INGENTING på ukeplanen om når denne teksten skal være levert - dette står som lekse: Forbered deg til å skrive en fagtekst om xxxxxx. Se undervisningsbolk.
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. mars 2018 #4 Skrevet 6. mars 2018 2 timer siden, Trollmora skrev: Jeg er klar over at jeg må innta en voksenrolle - men jeg kan love deg at det ikke er enkelt. Jeg har tilgang til ukeplan, men jeg er helt enig med min sønn at denne læreren ikke kan å forklare. Det star INGENTING på ukeplanen om når denne teksten skal være levert - dette står som lekse: Forbered deg til å skrive en fagtekst om xxxxxx. Se undervisningsbolk. OK, men uansett så virker det som om dette var et problem generelt?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #5 Skrevet 6. mars 2018 Noen beskjeder kommer muntlig, det må de passe på å få med seg. Men uansett, om det er lærer som har glemt seg her, så tilbydde han jo at sønnen din kunne få levere oppgaven senere. Så DET problemet er jo løst. Ellers enig i at om lite blir gjort, så er det hardt mot hardt. Ikke gi deg. Enig med kommentar ovenfor her. Anonymkode: ccdfb...e24
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #6 Skrevet 6. mars 2018 7 timer siden, Trollmora skrev: Off - jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.... Min 14 åring (gutt) er tydeligvis full av hormoner for tiden og det svinger så jævli opp og ned at jeg blir helt mentalt utladet av det. Sånn som nå, han har en periode hvor han er skikkelig sur og gretten og jeg føler jeg går på tær rundt han. Prøver så godt jeg bare kan å "mine" han på lekser og skolearbeid - men han enten ignorere meg, eller sier ting er utført. Fredag skulle han ha levert inn via en side på skolens nett en fagtekst. Dette ble ikke gjort - og hans unnskyldning var en håndballturnering og når han da skulle levere så var den siden stengt. Han forteller meg dette I helgen og jeg skrev mail til lærer mandag morgen om dette. Får så svar I dag "at elevene var klar over innleveringsfristen I god tid". Hun kunne tilby en vurdering hvis han sendte fagteksten inn til henne på mail I løpet av dagen. Hvorfor får han ikke med seg sånne ting? Eller får han det med seg og driter I det? Til dere som har vært igjennom dette med fjortiser, pubertet/hormoner og skole - hvordan har dere løst det? Jeg kjenner jeg rett og slett ikke takler å være I konflikt med han hele tiden.... Nesten som å lese om meg selv det der. Jeg var veldig sånn der i den aldern. Etter ungdomskolen har jeg gått 4 år Vgs, 3 år yrkesfag og et fjerde år påbygg. Det kommer seg nok for sønnen din også, selv om han er litt tafatt Anonymkode: 1b181...a41
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 Det kan jo godt henda at han faktisk var veldig opptatt med handbalturneringa? For sliten til å skrive etterpå? Det er vanskelig for tenåringar å ha kontroll på tida si, det er lurt å starta lenge før. Men barn greier ikkje alltid planlegga på den måten. Kva med å laga ei tavla der viktige tidsfristar står sånn at han i større grad får visualisert det som er viktig skolearbeid akkuartt no? Anonymkode: 7d874...5e9
Trollmora Skrevet 7. mars 2018 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nesten som å lese om meg selv det der. Jeg var veldig sånn der i den aldern. Etter ungdomskolen har jeg gått 4 år Vgs, 3 år yrkesfag og et fjerde år påbygg. Det kommer seg nok for sønnen din også, selv om han er litt tafatt Anonymkode: 1b181...a41 Takk 😅 Btw han er ikke tafatt - bare et hormontroll 😂
mjauritz Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 Jeg kjenner meg veldig godt igjen i gutten din! Da jeg var 14 år var lekser, skole og mamma det siste på min liste. Jeg hadde alltid vært skoleflink tidligere, men denne perioden så ble alt annet så mye mer interessant. Det var mye mer spennende å melde med en søt fyr gjennom natten enn å være uthvilt på skolen. På denne tiden begynte folk smått å drikke, røyke, snuse, feste, få kjæreste og å ha sex, noe som jeg kan si meg helt enig i at er alt for tidlig i 9 klasse (er det ikke 9 man går i når man er 14?), men det tenkte vi ikke over der og da. Jeg husker at jeg fikk nye venner, ble kjent med folk på andre skoler og plutselig så ble gutter så spennende. Jeg hadde ikke tid til lekser. Jeg drev også med idrett og koste meg der med vennene mine, så det kom foran skole det også. Jeg og mamma kranglet nesten hele tiden, for hun forsto ikke meg og jeg orket ikke høre etter. Jeg var jo nesten voksen, tross alt! Jeg ble ganske vill i tiden fremover, og jeg tror at noe av det har med å gjøre at mamma ble for mye og jeg søkte meg lenger og lenger bort. Jeg begynte etterhvert å feste, skulke og røyke, og mamma ble mer og mer frustrert. Jeg prøver ikke å si at skole og lekser er mindre viktig i denne perioden, for det er helt feil. Jeg bare kjenner igjen den perioden av livet. I dag har jeg og mamma et fantastisk fint forhold og jeg studerer på universitetet, så det gikk jo veldig bra tilslutt Det er bare en fase hvor alt annet blir så mye mer spennende, men samtidig vil man ikke dele sånne ting med mor Det er vanskelig å svare på hvordan å få han til å fokusere på skolen, for om du pusher for hardt så kan du rett og slett pushe han bort. Jeg tror du burde finne en motivasjon for han, som å begynne å snakke om hva han skal studere og hvilke VGS han vil begynne på. Det å ha en gulrot å jobbe mot er veldig fint fordi det gir litt mer mening til leksene, og det blir lettere for han selv å prioritere når han gjør det for egen del og ikke din. Jeg vil ikke råde deg å begynne å straffe han for å ikke følge opp, for jeg tror at det fort gjør at han blir mer sur og frustert og trekker seg lenger unna. Det er nok mange ting i livet hans som du ikke vet om akkurat nå, og det er nok ting som han syntes er kjempe viktig akkurat nå, men som han fort ser at ikke er viktig i det store bildet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå