Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #1 Skrevet 15. februar 2005 Jeg mener klart nei. Men det er ikke alltid en ser seg selv i den rette "lyssettingen". Håper på kontruktive tilbakemeldinger da jeg ikke helt skjønner meg på dagmamman vår. Vi har dagmamma til barna våre som er 1 år og 4 år. Vi jobber skift både mannen og jeg og dermed har hun barna til forskjellige tider. Gjennomsnittlig 6-9 timers dager. Vi betaler henne 5800 i mnd; noe jeg synes er dyrt. Hun synes ikke hun er dyr. Hun vil ikke ta inn flere barn, noe vi synes er dumt. Hun sier at 3 barn under 4 år er nok. Men skal vi fikse hele økonomien hennes da? :-? Noen ganger spiser barna våre middag der. Andre ganger spiser de middag hjemme. Ellers spiser de skiver, frokostblandinger, vafler, boller, youghurt, frukt og grønnsaker. Maten er jeg fornøyd med. Men hun tvinger barna til å drikke vann, noe de ikke liker. Dagmamman sier at de drikker vann der, men jeg kjenner jo mine barn best og ser jo at de ikke liker det hjemme! Hun holder all mat og drikke, men vi må holde bleier og våtserveietter. Jeg synes personlig at våtserveietter er dyrt og unødvendig, kan hun forlange at jeg kjøper dette? Hva med klut og vann? Eldste sier hun får se video hver dag. Noe jeg ikke liker. Konfronterte dagmamman med dette, hvor hun glatt svarte at ja, det fikk hun................... Kan jeg nekte henne å vise video til eldste? Eller må jeg bare finne meg i det? Dagmamman sa at når barnet mitt så på tv laget hun middag eller tok litt husarbeid. Jeg synes ikke at hun skal gjøre det i sin arbeidstid! Vi som jobber kan ikke gjøre det i vår, og hun er jo betalt for å passe barna våre! :evil: Barna våre har vært hos dagamma siden i november. Siden det har barna våre vært mye syke. Jeg tror det må være noe galt der i huset, men dagmamman sier bare at det er mange som er syke for tiden. I desember var barna mye borte og hun hadde dem max 10 ganger. Selv om det måtte vi betale henne full lønn. Vi ble enige om at når barna var borte skulle hun likevell motta full lønn. Det angrer jeg på nå! :-( Hva er vanlig med lønn når mine barn er syke? Barna ser ut til å trives. Hun går ofte ut med barna. leker, leser og synger for dem. Men jeg liker egentlig ikke å ha dagmamma. Har søkt barnehageplass, men om og når barna vil på plass er en annen sak. Vurderer å bytte til annen dagmamma. Er jeg urimelig eller rimelig i mine synspunkter. Hjelp!
Suzy Skrevet 15. februar 2005 #2 Skrevet 15. februar 2005 Du er urimelig! At hun gir dem vann er helt klart bra for dem og MYE bedre enn brus f.eks... At du kjøper bleier er rett og rimelig - bleier er dyrt. Våtservietter er sikkert ikke nødvendig - hva med å bli enig med henne om bruk av vaskeklut? Hun aktiviserer dem bra ellers sier du, så hvorfor får hun ikke lov til å bruke litt tid på husarbeide? Det er jo til det beste for ungene også (så de har rene omgivelser og får mat) Hvis du ikke liker det hun viser ungen på video - send med en kassett du liker da vel? OM hun ikke ser på video 4 timer daglig er det neppe skadelig... 5800 kroner er ikke dyrt for to barn. Det betyr at hun tjener ca 17 kroner i timen pr barn og om det er for høy timelønn så vet ikke jeg. Hvis du ikke ville betale henne om ungene var syke så skulle du ikke inngått en slik avtale.
Gjest Gjest 7 Skrevet 15. februar 2005 #3 Skrevet 15. februar 2005 Jeg sa til dagmammaen min at dattera mi var allergisk mot våtservietter jeg Tihii. Ikke at hun er det men synes nå at våservietter ikke er så bra, mye tilsetningstoffer der. Bruker det bare når vi er ute jeg.
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 15. februar 2005 #4 Skrevet 15. februar 2005 Trådstarter: Du er fullstendig på jordet! Signerer for øvrig på Suzys innlegg.
Gjest LoisLane Skrevet 15. februar 2005 #5 Skrevet 15. februar 2005 Jeg sa til dagmammaen min at dattera mi var allergisk mot våtservietter jeg Tihii. Ikke at hun er det men synes nå at våservietter ikke er så bra' date=' mye tilsetningstoffer der. Bruker det bare når vi er ute jeg.[/quote'] Jeg foretrekker også klut og vann framfor våtservietter. Er det ikke en grei og redelig sak å si det, framfor å lyve, og attpåtil bruke datteren i den sammenhengen? Tihii...
Gjest lilletroll Skrevet 15. februar 2005 #6 Skrevet 15. februar 2005 Du er urimelig! At hun gir dem vann er helt klart bra for dem og MYE bedre enn brus f.eks... At du kjøper bleier er rett og rimelig - bleier er dyrt. Våtservietter er sikkert ikke nødvendig - hva med å bli enig med henne om bruk av vaskeklut? Hun aktiviserer dem bra ellers sier du, så hvorfor får hun ikke lov til å bruke litt tid på husarbeide? Det er jo til det beste for ungene også (så de har rene omgivelser og får mat) Hvis du ikke liker det hun viser ungen på video - send med en kassett du liker da vel? OM hun ikke ser på video 4 timer daglig er det neppe skadelig... 5800 kroner er ikke dyrt for to barn. Det betyr at hun tjener ca 17 kroner i timen pr barn og om det er for høy timelønn så vet ikke jeg. Hvis du ikke ville betale henne om ungene var syke så skulle du ikke inngått en slik avtale. Signerer på det meste her jeg.
Gjest baby-E Skrevet 15. februar 2005 #7 Skrevet 15. februar 2005 syns du rett og slett er urimelig og signerer under Suzy! Det med vann....Veit om mange som ikke liker vann et sted, men et annet liker de det. de har sikkert lært at der får de ikke saft eller brus, om de ikke drikker vannet, noe det muligens får hjemme. Å 17kr i timen er da ikke så mye for å ta vare på dine to barn. Sørge for at de er mette trygge og har det godt?!?!
Gjest Melk Skrevet 15. februar 2005 #8 Skrevet 15. februar 2005 5800 kroner er ikke dyrt for to barn. Det betyr at hun tjener ca 17 kroner i timen pr barn og om det er for høy timelønn så vet ikke jeg. Da hun har 3 barn, så er jo den reelle timelønnen kr 51 netto. Hvis vi i gjennomsnitt sier at barna er der 7 timer om dagen, vil det tilsi en månedsinntekt på ca 7100 kr, antakelig noe mer siden de innimellom er det opptil 9 timer. Jeg antar hun ikke betaler skatt. Lønnen tilsvarer i såfall en normal inntekt på over ca 10.000 brutto. Synes ikke dette er så ille lønn, med tanke på at hun også gjør private ting i arbeidstiden. At man har avtalt lønn for barn når de er syke må man selv ta ansvar for. Vann er sunt. Synes godt man kan reagere på videotitting hver dag.
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #9 Skrevet 15. februar 2005 Du forlanger for mye. Blir du trekt i lønn om du er borte fra jobben? Når dere er hjemme pga barna er syk, så får du betalt for det. Det er lønnen til dagmammaen. Hun kan ikke basere seg på at hun mister inntekt når barna er syke. Jeg synes du er frekk også. Du spør om dere skal fikse økonomien hennes og?Og du synes det er dumt at hun ikke vil ta inn flere barn.Skal hun ta inn flere for at det skal bli billigere for dere? Damen er fornuftig som sier det er nok i den aldersgr. Så du synes lønnen er for mye?Skam deg. Se på timeantallet hun har med to barn. Ingen har truet deg til å bruke henne. Du er fri til å velge hvem du vil. Fornuftig dame som gir barna dine vann. De liker det ikke hjemme skriver du,men de drikker da det til dagmamma. Barna vet å "tvinge" foreldrene. vær glad de drikker vann. Hva foretrekker du, siden du er imot vann? Nå er jeg spent! Nei,hun kan ikke forlange at dere bruker våtservietter. Sørg bare for at hun har nok kluter. Så kan hun legge dagens kluter i en pose som du tar med hjem til vask. Vidio hver dag? Hva om det var tv? Du skriver selv at de spiser der, hun må få gitt muligheten til å få laget mat. Det er ikke bhg. og en ekstra voksen til å lage mat. Selfølgelig kreves det noe rydding med så mye barn i huset. Hvordan vil du egentlig dine barn skal ha det dA? nOE GALT DER I HUSET?Du blir bare frekkere ogfrekkere. Slik er det med barn på vinteren. Hva tror du skjer når de kommer i bhg+ Smitten blir erre og hyppigere. Ja du er urimelig kravstor. ikke har hun feriepenger,hun holder mat,strøm og du synes det er mye. Skam deg.
Polly Ester Skrevet 15. februar 2005 #10 Skrevet 15. februar 2005 Enig med de andre her... bortsett fra det med vaskeservietter... jeg hadde brukt det for ikke å få så mye vask, men det er meg. Eller bruke engangskluter... Vann er så absolutt ikke barnemishandling å gi dem - det høres ut som du syns det er forferdelig at de MÅ drikke vann, stakkars unger... Og jeg tror det er vanlig å betale selv om barna er syke - sånn gjorde jeg det med dagmammaen jeg hadde for min sønn også. Hvis dagmamma er syk så betalte jeg ikke. Man må jo også betale i barnehage selv om barnet er sykt... Og at jenta di ser på video en liten del av dagen men ellers blir aktivisert og er ute og slikt hadde ikke jeg syntes var så galt. Jeg syns ikke dagmammaen din er for dyr. Bare all den maten du ramset opp som ligger i mnd prisen - det er ganske mye. Kjempefint at dagmamma gir barna dine mat - jeg hadde gitt ekstra i mnd for det. Og at hun ikke vil ha flere barn hos seg kommer også dine barn til gode også - da har hun bare dine to og sin egen å aktivisere, det blir mer kontakt og oppmerksomhet på dine da...
Barbie Skrevet 15. februar 2005 #11 Skrevet 15. februar 2005 For å si det sånn: Jeg hadde ikke passet dine unger lenge. En så lite takknemlig arbeidsgiver hadde jeg ikke taklet! :-?
Gjest Svanhild Skrevet 15. februar 2005 #12 Skrevet 15. februar 2005 For å si det sånn: Jeg Hadde ikke passet dine unger lenge. En så lite takknemlig arbeidsgiver hadde jeg ikke taklet! :-? Så enig så enig. Stakkars barn sier jeg, som skal vokse opp med foreldre der alt alle andre gjør er galt, mens man selv skal læres opp til å være besserwisser.
Kittykat Skrevet 15. februar 2005 #13 Skrevet 15. februar 2005 Jeg ville tatt opp tv-tittingen og våtserviettene. Du kan si at du er i mot bruk av våtservietter og enten ta med papirservietter og kluter. Hun må godta det hvis du er i mot bruk av våtservietter på dine barn. Hun kan ikke dure frem som hun vil bare fordi hun synes at våtservietter er så mye enklere å bruke. Og istedetfor å plassere ungene for an tv med en tegnefilm, så kan hun heller sende de inn på rommet e.l. for å leke mens hun lager maten. På disse to tingene må dere komme fram til et kompromiss, Det er ikke verre enn det. Og det med vann......vel, barn er jo forskjellige fra sted til sted. Det er jo bare for deg å prøve å gi de vann både hjemme og mens de er hos dagmammen så får du se om de drikker det fordi de liker det eller om de drikker det bare fordi de må. Og dagmammen skal ha lønn når barna dine er syke. Det er ikke dagmammaens feil at barna dine er syke og skal dermed ikke tape penger på det. Er dagmammaen derimot syk, så skal hun ikke ha lønn for de dagene hun er syk.
Hermula Skrevet 15. februar 2005 #14 Skrevet 15. februar 2005 Jeg synes det høres ut som om du har ei flott dagmamma jeg!!! Prisen høres rimelig ut, da du har ungene hos henne også på ettermiddagstid og kanskje på kveldstid??? Skulle hun hatt flere barn hadde hun i alle fall fått lite fritid da hun neppe kunne fått unger som hadde samme behov for pass som dere. Jeg tror ikke du skjønner hvor heldig du har vært!!!
Gjest Madam Felle Skrevet 15. februar 2005 #15 Skrevet 15. februar 2005 Kittykat: er dagmammaen hvit dagmamma skal hun ha lønn, selv om hun er syk. Hun har da samme rettigheter som andre arbeidstakere. Skulle bare mangle. Lurer på hva de bruker å vaske barna med i barnehagen? Om dagamma skal bruke kluter, hvem skal da vaske de? Er det dagmammen eller mammaen/pappen? Om barnet ser litt på tegnefilm i løpet av dagen, så kan det da ikke skade barnet. Når det kommer til vann, unnskyld meg, men hvilket barn kan ta skade av å måtte drikk vann, fremfor å drikke saft eller brus? Om barnet liker vann eller ikke burde spille liten rolle, for barna skal ha vann i løpet av dagen. Så ja, jeg syns du er veldig urimelig, og det virker som om du leter etter feil hos dagmammen.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #16 Skrevet 15. februar 2005 Du er URIMELIG!! Tvil ikke på det! Jeg hadde ikke giddet å passe dine barn. Rent bortsett fra det med våtserviettene, er du helt på jordet.
Quinden Skrevet 15. februar 2005 #17 Skrevet 15. februar 2005 Det virker som du har vært heldig med dagmammaen syns nå jeg. Lønna er ikke all verden, når en regner ut timelønn, dessuten er det et stort ansvar å ha 2 barn å passe på mange timer i døgnet. Vann er det beste for barna å drikke, så der får hun også en pluss. Nei, syns ikke du har mye å klage på her. At hun ikke vil ha flere barn, er jo også et stort pluss, det viser at hun tar dette alvorlig, det er nok av dem som dynger huset fullt med unger for å tjene mest mulig. Snakker av erfaring... men det er heldigvis mange år siden nå. Men prøv med barnehageplass hvis du kan få, får dette sliter deg nok ut, hvis du skal gå og tenke på dette. Husk at det viktigste er at ungene trives og at de er i gode hender og det er de tydeligvis nå.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #18 Skrevet 15. februar 2005 Jeg er forøvrig enig med flertallet her, synes du er urimelig. Det jeg egentlig lurte på er hva i all verden barne dine drikker hjemme siden de ikke liker vann?? Høres ut som om du er blitt "lurt" av dine egne unger der, for selv om de er små kan de være ganske utspekulerte
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #19 Skrevet 15. februar 2005 Hovedinnlegger igjen her. Uff da; her ble det mye pepper til meg. Barna drikker melk, juice blandet med vann og saft hjemme. Aldri brus! Dette med våtservietter synes jeg er dyrt og unødvendig. Dagmamman synes det er mer hygienisk med dem. Hvordan klarte folk seg før våtservietter ble oppfunnet da? Når det gjelder video ser hun franklin, mumitrollet, postmann pat og lignende. Seriene er helt greie de, men jeg synes heller dagmamman burde aktivisere jenten min! Det blir tidsnok nok tv titting! Dagmamman har selv et barn på snart 2 år og er ikke dagmamma til flere; men hun har jo kontantstøtten. Så derfor synes ikke jeg at inntekten hennes er så dårlig! Jeg forstår jo det at barna nok prøver å teste grenser og det er jo ikke så lett når en er sliten etter jobb å være streng med alle ting. Føler at da kan heller barna se tv hjemme enn hos dagmamma! Ser kanskje hvor teit dette høres ut, men er det ikke noen som skjønner hva jeg mener? :-?
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #20 Skrevet 15. februar 2005 Inntekten hennes er ikke dårlig for hun får kontantstøtte? Undskyld, men blir du trekt for støtte du får fra staten? Synes du at det er rett og rimelig at arbeidsgiveren din synes du får for mye lønn fordi du får barnetrygd? Synes forsåvidt du betaler lite for to barn. Her rundt er standar minstepris 3000,- pr barn. Og da har du enda 600,- igjen av kontantstøtten din selv om du ikke er hjemme med barna selv. Våtservietter bruker de i barnehagen til sønnen min og. Og så lenge det var avtalen når du ansatte henne får du holde deg til den. At barna får se litt film skader vel ingen. Virket som hun hadde fornutige filmer som neppe skader i små doser. Barna trenger vel ikke bli aktivisert hele tiden. Barn trenger å slappe av litt de og!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå