AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Norge har er kjempeproblem: Helse. Er legen sjuk så spiller det ingen rolle om du har venta 2 år på timen, du havner bakerst i køen og må vente i nye 2 år. Spiller ingen rolle om livet ditt er ødelagt og du desperat behøver hjelp, ingen bryr seg, ingenting fungerer godt nok. Leger på sykehus har ikke vikarer, mange steder. Er behandleren syk så får du ikke time. Punktum. Jeg har vært hos leger som lurte på om jeg var utdannet i sykdommen og innen faget, siden jeg kunne faguttrykk og hadde kunnskap om emnet. Han mente det oppriktig, men det er jeg ikke. Man kan faktisk lese seg til det meste av medisin, på egenhånd, det eneste du ikke kan gjøre er å skrive ut medisiner. Jeg har vært på 4 av landets største sykehus grunnet uflaks og dårlig helse, jeg har vært innom veldig mange forskjellige "behandlere" på veien, og samtlige uttrykker at de ikke kan nok om faget sitt. Du, som pasient, må komme med forslag. Du må utdanne deg selv for i det hele tatt å komme noen vei. "Det var et godt forslag", sier de, for det hadde ikke legen tenkt på selv. Er du noe mindre enn 100% årvåken, "på", tøff og krevende så får du ingenting og kommer ingen vei. Hvorfor kan ikke arbeidsløse på NAV få leke leger? Blås i resepter, men å lytte til folk. Jatte med, si "jeg forstår", og stille spørsmål klarer hvem som helst. Dessuten er jo leger syke annenhver gang så hvis du har sosial angst er det ikke noe problem. Litt flåsete av meg, men denne tråden er igrunn kun et uttrykk for min opphitthet ovenfor norsk helsesystem. Anonymkode: fa893...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 Alle som vinner "Hva feiler det deg?" på NRK kunne jo fått prøve seg. Men de er vel stort sett ikke arbeidsløse, dessverre. Anonymkode: 11ad7...f83 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 Dette er det dummeste forslaget jeg har lest på lenge. Anonymkode: be3ca...e72 20
Drizzt Skrevet 6. mars 2018 #4 Skrevet 6. mars 2018 Jeg har også hørt ofte spørsmål om jeg er utdannet innenfor helse, men det er jeg ikke - jeg vet hva jeg snakker om og har lest meg om ting og bruker riktige fagord for å beskrive. Men det betyr ikke nødvendigvis at helsepersonell ikke kan faget sitt. Når jeg hører noen snakke om mitt fag og bruke riktige begrep for å beskrive riktige ting, så lurer jeg også på om de er utdannet innen faget. Men ofte er det bare folk som har lest seg fordi de er interessert for eksempel. Det er alltid en fordel for pasienten å vite og kunne mest mulig om egen tilstand. Jeg har dessverre havnet i situasjoner lignende på de du beskriver og følte det ble en rar stemning når jeg kunne mer enn legen om det aktuelle problemstillingen, men leger kan ikke vite alt om alt og man er ofte godt forberedt innen egen helse, særlig hvis man har vært plaget lenge med samme problem og er oppegående nok å lese og lære om den. Nei, ikke hvem som helst kan være vikar for lege - ikke hvem som helst kan ha ansvaret for folks helse. Trenger man noen å jatte og nikke, kan man bare dra til psykolog og ''få det ut''. Norske pasientkøer er en uting selvfølgelig og det rimer dårlig med fremstillingen av Norge som et rikt land. Hvis fattigere land klarer å unngå køer, så kan også rike Norge det. Et spørsmål om prioriteringer.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #5 Skrevet 6. mars 2018 Helt enig. På tide å få de late naverne opp av sengen og ut i arbeid. Dette hadde løst problemer for alle. Vi hadde fått navere ut i jobb og redusert helsekøen Anonymkode: 1b129...0c3
Gjest Bortbyting Skrevet 6. mars 2018 #6 Skrevet 6. mars 2018 😂😂😂😂😂😂 for noen fantastiske diagonsere folk vil ha fått om herr eller fru Hvermansen skulle vikariere som leger.....da kan de sikkert vikariere som hva som helst da....og arbeidsledige var en sagablott....😂😂😂😂😂😂
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 Just now, AnonymBruker said: Helt enig. På tide å få de late naverne opp av sengen og ut i arbeid. Dette hadde løst problemer for alle. Vi hadde fått navere ut i jobb og redusert helsekøen Anonymkode: 1b129...0c3 Vi hadde redusert helsekøen fordi betydelig flere ville dødd under behandlingsforsøk, og de fleste ville blitt sykere uten å ha fått noen gyldig eller brukbar diagnose. Anonymkode: be3ca...e72 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Skrevet 6. mars 2018 Å være "spesialist"i sin egen diagnose er jo ikke så vanskelig tenker jeg. Da erfarer en symptomer og forløp pluss at en "kan lese seg opp"på akkurat den sykdommen. Nå fins det jo utallige diagnoser da,og hva med det å skrive "alt en da ikke kan er å skrive ut medisiner"? Nuvel. Akkurat det er nok livreddende i mange tilfeller. Regnet jo med at dette vær i skjær spøk da Anonymkode: c3560...efe 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Skrevet 6. mars 2018 Sette hypokonderene på NAV til å diagnostisere andre? Ja det gjør vel ihvertfall at NAV får en stor vekst av brukere... Anonymkode: 0d0d8...445 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #10 Skrevet 6. mars 2018 Du kan jo starte en ufaglært liten praksis hvor du tilbyr jattetjenester, nikking og lytting til en rimelig pris. Medmenneskeklinikken Kosekroken Anonymkode: 516e6...2f1 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #11 Skrevet 6. mars 2018 Dette var dårlig trolling det Anonymkode: 10a5a...9d9 2
Occulta Skrevet 6. mars 2018 #12 Skrevet 6. mars 2018 ja, dette synes jeg rett og slett var tåpelig. Jeg forstår at det kan være vanskelig å leve med sykdom og dårlig helse, men leger prøver så godt de kan med de ressursene de har. Jeg tror det er umulig for mennesker som ikke selv har studert medisin å forstå hvor kompleks menneske kroppen er, så det er veldig lett for dere å tenke at legen ikke er kompetent nok. Ingen leger kan alt, de er også avhengige av å slå opp i litteratur, drøfte med kollegaer osv. En lege vil aldri kjenne dine symptomer slik du kjenner de, spesielt de subjektive symptomene som smerte f.eks. En pasient blir verdenssmester i sin egen sykdom, og de fleste kronisk syke bruker like mye tid og energi som en person bruker på en fulltidsjobb, på å å google og lese seg opp om sin egen sykdom. Så ja, i mange tilfeller så vil kanskje en pasient kunne mer fakta om akkurat sin sykdom enn hva en lege kan... forskjellen er at du ikke har kompetanse for å behandle denne sykdommen, det har derimot legen din. En lege skal i utganksgpunktet ha god basis forståelse for kroppens anatomi, biokjemiske prosesser og funksjoner. Legen skal kunne gjenkjenne patologi og finne en diagnose + diff.diagnoes samt ha bakgrunsskunnskaper nok til å ta en avgjørelse på hvordan det skal behandles. De kan ikke ALT om ALT... 3
emilie123 Skrevet 6. mars 2018 #13 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Helt enig. På tide å få de late naverne opp av sengen og ut i arbeid. Dette hadde løst problemer for alle. Vi hadde fått navere ut i jobb og redusert helsekøen Anonymkode: 1b129...0c3 Ja, vi hadde nok fått redusert helsekøen. Rett og slett fordi folk hadde dødd pga feilbehandling 1
Sirah Skrevet 6. mars 2018 #14 Skrevet 6. mars 2018 Jeg støtter ikke forslaget ditt, men jeg forstår absolutt frustrasjonen din. Har selv ventet vinter og vår på en time som ble avlyst samme dag pga syk lege. Norsk helsevesen burde absolutt tatt noen grep for å få ned køene.... I danmark er det (var i allefall, det kan ha blitt forandret) som sa at dersom du måtte vente mer enn en måned på time i det offentlige så kunne du fritt velge å heller få time privat på statens regning. Det fikk ned køene masse!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #15 Skrevet 6. mars 2018 40 minutter siden, AnonymBruker said: Vi hadde redusert helsekøen fordi betydelig flere ville dødd under behandlingsforsøk, og de fleste ville blitt sykere uten å ha fått noen gyldig eller brukbar diagnose. Anonymkode: be3ca...e72 Tullprat. Leger bare later som om jobben deres er vanskelig og har lyst at andre skal tro de er big shots. Anonymkode: 1b129...0c3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #16 Skrevet 6. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker said: Tullprat. Leger bare later som om jobben deres er vanskelig og har lyst at andre skal tro de er big shots. Anonymkode: 1b129...0c3 Lyst til å være med på jobb en uke eller to? Anonymkode: be3ca...e72 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #17 Skrevet 6. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Lyst til å være med på jobb en uke eller to? Anonymkode: be3ca...e72 Skulle gjerne vært det, men jeg har full jobb og det er viktigere å få navere i jobb. Anonymkode: 1b129...0c3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #18 Skrevet 6. mars 2018 De som har en kronisk eller litt uvanlig sykdom har ofte lest enormt mye om akkurat denne sykdommen. Jobber som sykepleier og vært med på hundrevis av legevisitter, vært borti mange sånne som deg, og ja dere kan mye om sykdommen, symptomer etc men man skal ikke spørre mye før man skjønner at kunnskapen sitter helt på overflaten. Derfor kan det ofte være vanskelig å behandle pga at pasienten har en så sterk mening selv om hva de ønsker og ikke ønsker å prøve, de har lest og ikke forstått sammenheng i hvordan kroppen fungerer, forstått noe men ikke hoved poenget, men mener selv at de vet svaret. At man blir spurt om man er helsepersonell er ofte pga ord og uttrykk som blir brukt av pasienten som ofte kun helsepersonell bruker. Så la for Guds skyld legene gjøre sin jobb, uten for mye innblanding. Anonymkode: f6ac1...d39 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #19 Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, Occulta skrev: Så ja, i mange tilfeller så vil kanskje en pasient kunne mer fakta om akkurat sin sykdom enn hva en lege kan... forskjellen er at du ikke har kompetanse for å behandle denne sykdommen, det har derimot legen din. Det er jo en selvmotsigelse. Hvis pasienten kan mer fakta om sykdommen så har h*n også per definisjon mer kompetanse til å behandle den. Anonymkode: 0d0d8...445
Occulta Skrevet 6. mars 2018 #20 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo en selvmotsigelse. Hvis pasienten kan mer fakta om sykdommen så har h*n også per definisjon mer kompetanse til å behandle den. Anonymkode: 0d0d8...445 nei, fordi pasienten har ikke forståelse for anatomi,fysiologi, patologi, biokjemi eller farmakologi. det de eventuelt lærer seg er ord og utrykk på kliniske funn og navn på medisiner etc. Om du ikke kan noen ting om kroppen og dens funksjoner generelt, hvordan kan du da ha kompetanse til å behandle eller diagnostisere en enkelt sykdom som du har lest deg opp om? du kan kanskje lese deg opp på en enkelt sykdom, men om du ikke forstår hvordan kroppen skal fungere når den er frisk, så forstår du heller ikke en sykdom. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå