Gå til innhold

Hjelp, leier i kollektiv.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg leier i kollektiv, her har jeg bodd nå i et år. Han jeg leier av er tilfeldigvis et familiemedlem, han bor i huset i ukedagene og reier hjem i helgene. Bor også med en av arbeiderne hans. 

Det har vært et mareritt å bo her, men pga dårlig økonomi har jeg vært nødt til å  holde ut. Huseier er en som ikke liker å rydde eller vaske etter seg, så det er opp til meg og han jeg bor med å holde det ryddig og rent, jeg deler kjøkken og stue med diss to mennene, har helt gitt opp å lage mat her, man må alltid vaske etter huseier for å kunne bruke kjøkkenet, tilbringer bare tid der i helgene når han er borte. Bruker heller aldri stue da huseier okkuperer den hele tiden.

Den tiden jeg har bodd her har det skjedd en rekke hendelser, som huseier/familiemedlem ikke har sagt unnskyld for eller gjort opp for.

Som bland annet:

-Katten til sønnen hans tisset ut sengen min, fordi han ikke gadd å slippe ut katten før han reiste hjem for helgen, katten var inne i 24t, ingen i huset etter han dro.
-Han tok ut ledning til kjøleskapet mitt, isteden for støvsuger, all mat måtte kastet, (jeg er ei som hamstrer mat)
-Bilen min har fått riper,  etter at han har gått forbi med gressklipper (nekter for at det er han)
-Har kommet hjem fra jobb med hele stua trykka inn på kjøkkenet pga plutselig oppussing, fikk ikke kommet til kjøleskapet hele den dagen.
-Kommer hjem xantall ganger med oppussing på gang uten beskjed, sperret i trappen ned til meg, masse støy. Jobber noen ganger natt, passer dårlig. Får aldri beskjed. Han har til og med bedt arbeiderne kaste noen esker jeg lagret i et rom, pga det skulle pusses opp. Arbeiderne var snille nok til å besøke meg på jobb og si ifra, jeg fikk fjernet tingene etter jobb.
-Han går inn på rommet mitt som han vil nekter å gå når jeg ber han gå ut. (hans hus er argumentasjonen)
-Han har kranglet med kjæresten min Xantall ganger og prøver å hisse han opp.
-Han sa meg opp på sms, etter en krangel. Har to mnd på å flytte ut. (han har vist solgt huset, uten å si ifra til oss som bor her, før salget var gjennomført)

+++++++

Vi har skrevet leiekontrakt, betaler 4000 i mnd for. Men nå vil jeg virkelig ikke betale mer, jeg syns ikke jeg blir behandlet som en leieboer, har ingen rettigheter, han gjør som han vil, vil ikke høre på meg,han har tilført mye drama i livet mitt siden jeg flyttet inn, han er en eldre mann som tror han eier meg eller noe.. Jeg gleder meg selvsagt til å flytte, men jeg bor i et hus med mye uro, uten privatliv, våknet til oppussing og kaos til tider. det er utrolig slitsomt, og sykt surt å betale for å bo her, vil heller få spart pengene til depositum. 

Noen som vet noe om rettigheter i leieforhold? Setter stor pris på svar :)) 

Endret av Palmedus
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huseier har rett på tid på å forbedre det du evt. klager på. Da kan du holde igjen leie. Det kunne du f.eks. gjort da du ikke hadde tilgang  til rommet ditt/kjøkkenet. Du rekker nok ikke å gjøre så mye med det på 2 mnd., dessverre. Det høres ut som at du har mange gode grunner til å flytte så raskt som mulig.  De fleste er ikke grunnlag for å holde igjen leie.  Jeg ville tatt oppsigelsen pent  og kommet meg vekk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mye her høres dårlig gjort ut, og vitner om dårlig respekt for dere som bor der.

Men husk likevel på at det er forskjell i reglene fra når man leier "et rom i huseiers bolig" der man ellers bruker boligen, og når man ekslusivt leier en selvstendig hybel, sokkelleilighet eller helt hus som ikke huseier bor i selv.

Anonymkode: e62c4...ea4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...