AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Vi er et lite sameie med tre boenheter. Nå skal en av beboerne selge leiligheten sin, og da leiligheten ble lagt ut på Finn kunne vi se at hun har løyet på et par av punktene i egenerklæringsskjemaet. Det er to relativt alvorlige feil/mangler ved boligen som hun har krysset «nei» på at hun har kjennskap til, men jeg har dokumentasjon på at hun har hatt kjennskap til begge forholdene. Både eieren og leietakeren i den tredje leiligheten i sameiet kan også bevitne at hun har hatt kjennskap til disse forholdene. Jeg sendte derfor en e-post til selgerens meglerfirma for å gjøre dem oppmerksomme på disse forholdene, sammen med dokumentasjonen jeg har (rapporter fra kommunen + sameiets forsikring- som dokumenterer feilen som har vært i hennes leilighet). Grunnen til at jeg gjorde dette var todelt: Jeg har selv opplevd å kjøpe en bolig der selger beviselig hadde løyet på egenerklæringsskjemaet. Vant selvsagt saken tilslutt, men det var 2,5 år med unødvendig styr. Ønsker ikke å utsette andre for dette. I tillegg ønsker vi i sameiet å kunne starte med et godt utgangspunkt for et godt forhold til den nye eieren av leiligheten som nå er til salgs. Vedkommende vil nok ikke være særlig vennlig innstilt til oss når han/hun finner ut av problemene i leiligheten- og samtidig finner ut at vi andre visste dette, men ikke gadd å si i fra... Iallefall, nå, til problemet: I går, noen timer etter at jeg hadde sendt mailen til megler (som var helt saklig, den inneholdt kun informasjon om + dokumentasjon på disse to forholdene), får jeg plutselig e-post fra en advokat som skal representere selger. Han skriver at mine påstander er løgn (selv om jeg altså har dokumentert dem med rapporter fra kommunen og forsikringsselskap + andre vitner i sameiet). Videre skriver han at dersom min innblanding i salget vil medføre at boligen blir solgt under takst, vil jeg avkreves erstatning for mellomlegget Boligen er lagt ut til en ganske høy pris, høyere enn noen andre tilsvarende leiligheter vi har sett her de siste månedene. Vi regner det derfor som relativt sannsynlig at den vil bli solgt under takst. Men har selger noen som helst sak mot meg her? Skal det virkelig være forbudt å sørge for at alle fakta ved en bolig ligger på bordet før noen velger å kjøpe den?? Anonymkode: 320b8...d2f 14
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 Hvorfor blande deg i noe som ikke har noe med deg å gjøre? Anonymkode: f2700...c20 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 Populært innlegg #3 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor blande deg i noe som ikke har noe med deg å gjøre? Anonymkode: f2700...c20 Som jeg skrev over her: både fordi jeg har vært ute for dette selv, og vet hvor belastende det er. Og fordi vi er et bittelite sameie der det er viktig at det er en god tone mellom beboerne. Vi deler på snømåking, plenklipping, hagearbeid, vedlikehold av huset osv. Vi har også felles hage som alle boenhetene deler på. Siden vi må samarbeide om disse tingene er det en stor fordel om alle er på god fot. Du ser ikke det? TS Anonymkode: 320b8...d2f 103
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Skrevet 6. mars 2018 Er dette feil og mangler som er vedvarende eller er de rettet opp i? Anonymkode: 44f1a...f59
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 Populært innlegg #5 Skrevet 6. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor blande deg i noe som ikke har noe med deg å gjøre? Anonymkode: f2700...c20 Hvorfor er det så farlig å blande seg ? Hvis du hadde sett at noen ble voldtaget, ville du da også bare gått videre siden det ikke har noe med deg å gjøre ? TS: så lenge du kan bevise at hun ikke er ærlig på egenerklæringsskjemaet så har de ingen sak. Men de kan alltid ta deg til retten for det. Anonymkode: 5ceb3...646 50
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #6 Skrevet 6. mars 2018 Du er en helt TS! Har selv gått gjennom dette styret, og tapte hele EK-en min. Du gjorde det riktige, og hvis du har bevis vil de vel ikke ha noen sak. Kan jeg spørre hva løgnene handlet om? Selv om mangelen er utbedret skal man opplyse om det. Jeg har forresten opplyst en annen megler om mugg i et hus vi leide, som jeg oppdaget lå for salg. Vi snakker råte i bjelker her. Det var malt og lagt nytt gulv så man ikke kunne lukte det eller kjenne det myke (!!) gulvet hvor skaden hadde skjedd... Den ble trukket faktisk, og ingen tok kontakt med meg igjen. Anonymkode: 77594...286 35
Gjest Bortbyting Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 Selger har opplysningsplikt ovenfor kjøper, så når selger har utelatt eller "glemt" viktige opplysninger så synes jeg at du har gjort det rette.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette feil og mangler som er vedvarende eller er de rettet opp i? Anonymkode: 44f1a...f59 Den ene feilen er tilsynelatende rettet opp, den andre er ikke rettet opp. Men i egenerklæringsskjemaet er spørsmålene om hvorvidt selger kjenner til at det «er eller har vært feil på...» Her har selger altså krysset nei, og det på tross av at hun beviselig har kjennskap til at det har vært feil. Anonymkode: 320b8...d2f 19
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Skrevet 6. mars 2018 Tipper denne «advokaten» er naboen din eller noen som bare prøver å skremme deg. Anonymkode: 84e74...0d5 27
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #10 Skrevet 6. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tipper denne «advokaten» er naboen din eller noen som bare prøver å skremme deg. Anonymkode: 84e74...0d5 Litt av en antagelse... Anonymkode: 44f1a...f59 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #11 Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tipper denne «advokaten» er naboen din eller noen som bare prøver å skremme deg. Anonymkode: 84e74...0d5 Neida, det er en reell advokat, men han er en venn av naboen min. Men opplevde egentlig e-posten mest som skremselspropaganda, ja. Kan virkelig ikke skjønne at de har noen som helst grunn til å gå til sak mot meg her. TS Anonymkode: 320b8...d2f 13
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #12 Skrevet 6. mars 2018 Om du har rett i dine påstander, vil jo nabo’n din komme særs dårlig ut i en rettsak - så jeg hadde pustet ut. Boligsalg hvor man åpenlyst dekker over feil og mangler blir ikke tatt lett på... Anonymkode: 8babc...6bc 39
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #13 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Neida, det er en reell advokat, men han er en venn av naboen min. Men opplevde egentlig e-posten mest som skremselspropaganda, ja. Kan virkelig ikke skjønne at de har noen som helst grunn til å gå til sak mot meg her. TS Anonymkode: 320b8...d2f Det kommer an på hva leil til syvende og sist går for. Om det er et stort sprik mellom takst og salgssum, kan nok din påvirkning ha noe å si. Om det er korrekt salgssum, vil vel kun en tilstandsrapport der feilene er medtatt i vurderingen kunne svare på. Korrekt salgssum er det imidlertid kun markedet som bestemmer til syvende og sist. Anonymkode: 44f1a...f59
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #14 Skrevet 6. mars 2018 Hahaha for en advokat ikke la deg skremme av tittelen!! Veldig bra av deg å opplyse om dette, du vil ikke at dine nye naboer skal finne ut at de har blitt lurt og i tillegg kanskje oppdage at du VISSTE det!! Du gjør det rette! Stå på!! Anonymkode: 87e18...21b 25
Gullik Skrevet 6. mars 2018 #16 Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han skriver at mine påstander er løgn (selv om jeg altså har dokumentert dem med rapporter fra kommunen og forsikringsselskap + andre vitner i sameiet). Videre skriver han at dersom min innblanding i salget vil medføre at boligen blir solgt under takst, vil jeg avkreves erstatning for mellomlegget Jeg ville ha tatt denne trusselen med stoisk ro. Trøbbelet selger selv kan få HVIS han likevel velger å selge med disse manglene på tross av at du har varslet, er mye større 10
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #17 Skrevet 6. mars 2018 Dersom noen er intressert i leiligheten, og kommer innom for å titte på den. Har du noen muliget til å finne ut hvem dette er, og ta en liten prat med dem? Dersom eventuelle kjøpere får vite det du veit, så er de iallefall klar over hvordan situasjonen egentlig er... Anonymkode: 60203...660
Gullik Skrevet 6. mars 2018 #18 Skrevet 6. mars 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, det er en reell advokat, men han er en venn av naboen min. Anonymkode: 320b8...d2f Fortell ham at du heller ville ha spart advokatvennen til senere når kjøper finner feilene han bevisst har holdt skjult Hvis dette er som du oppgir, feil som er dokumentert gjennom forsikringsselskap og kommunen, så forstår jeg ikke at han tør. Dette burde advokatvennen ha opplyst ham om. 23
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #19 Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom noen er intressert i leiligheten, og kommer innom for å titte på den. Har du noen muliget til å finne ut hvem dette er, og ta en liten prat med dem? Dersom eventuelle kjøpere får vite det du veit, så er de iallefall klar over hvordan situasjonen egentlig er... Anonymkode: 60203...660 Det tror jeg ikke at jeg tør.. Føler det blir mer konkret og direkte innblanding- som jeg kanskje kan «tas» på i en rettssak. Enn så lenge har jeg jo kun sendt dokumenterte, saklige opplysninger til megler- og jeg mener det dermed blir vanskeligere å bevise at det er JEG som er skyld i det dersom leiligheten faktisk går under takst. Så har jeg iallfall ikke forsøkt å påvirke eventuelle kjøpere. Ts Anonymkode: 320b8...d2f 18
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #20 Skrevet 6. mars 2018 Du kan ta det med ro, ts. Advokaten tar en sjanse ved å prøve å skremme deg. Ikke la deg skremme og send heller dokumentasjonen du har og egenerklæringsskjema som er fylt ut av selger. Det stopper nok kjeften på både selger og advokaten. Anonymkode: 5f309...ae3 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå