Gå til innhold

Dårlige boforhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har akkurat flyttet til en leilighet i Oslo, i kollektiv. Det jeg har oppdaget etter innflyttingen er at badet er MØKK kaldt. Det er ingen varmeovn der, og vinduene er ikke tette. Så selvom man tar en varm dusj føles det som man står utendørs i kulda. Gulvet er kjempe kaldt og meget utrivelig pga kulda. 

Vasken er også en sak. Det renner vann ut av vannkrana, men det er elendig vannsprut. Vannet er ikke samlet, men stråler i ulike retninger spredt. Tittet oppi der vannet renner ut og jeg ble mildt sagt litt dårlig faktisk. Ser MEGET slitt ut, og ekkelt. 

Fryseren på kjøkkenet må avrimes og den ene skuffen er ødelagt. Dette er nok bruks-tabber fra de andre som har bodd der, men herregud... Uff

Rommet mitt har også et kuldeproblem. Vinduet er ikke tett og dermed føles rommet mitt svært kjølig. Har en ovn der nå, men dette var jeg virkelig ikke forberedt på!

Da jeg var på visning fikk jeg ikke høre noe om disse tingene og jeg fikk det nærmest fortalt at det ikke var et problem i leiligheten og god kommunikasjon med huseier. Men når jeg stilte spørsmål rundt dette sa de " vi har purret, men han gjør ingenting..".

Har jeg grunnlag for å komme meg bort fra dette? Er det noe jeg kan gjøre eller kreve av huseier for å ordne dette?

Føler meg utrolig fortvilet og oppgitt.

Anonymkode: 80200...7ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke ut som en huseier som det hjelper å mase på, dessverre. Men enkelte ting kan du/dere antakelig gjøre selv, om du ønsker å bli boende. Vinduene kan dere montere tetningslister på, det hjelper på trekken. Vannkrana som spruter i alle retninger kan dere bytte strålesamler på, det er lett som en plett og ny strålesamler koster 40,- på Biltema. Dere kan legge en baderomsmatte på gulvet på badet, så dere slipper bare føtter på det iskalde gulvet. La døra stå åpen når badet ikke er i bruk, så varmen kan spre seg fra resten av leiligheten. (Hvordan er avtrekket der? Kalde bad og dårlig lufting blir fort mugg og uhumskheter!)

Det høres uansett ikke koselig ut, så jeg håper det er billig! :P

Anonymkode: ec2b7...f91

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det som kan gjøres med badet er å spleise på en reflektorovn som f.eks. denne: https://www.power.no/hjem-og-fritid/varmeprodukter/gulvovn-og-panelovn/beha-krb500-reflektorovn/p-129166/ (Det finnes også billigere andre steder)

Jeg har et litt eldre bad med en slik reflektorovn på 500W. Denne stråler ut og treffer overflater og gulv slik at det blir varmt, og badet føles absolutt som om det var varmekabler der.

Litt usikker på om man har lov å montere en slik selv. Vet at det ikke er lov hvis man må koble den til det faste strømnettet, men hvis du finner en slik ovn med ledning og støpsel som kan plugges i en vanlig stikkontakt, så tror jeg det er lov. Men det skal jeg ikke gå god for.

Anonymkode: 418a5...2e2

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg grunnlag for å komme meg bort fra dette? Er det noe jeg kan gjøre eller kreve av huseier for å ordne dette?

Men ikke tenk slik, det går nok helt fint når alt kommer til alt. Fiks noen tettelister i vinduer, en stråleovn på badet og en grei ovn på rommet ditt så blir nok oppholdet slik du hadde tenkt. Det er jo kaldere enn vanlig nå og ikke sikkert det er like ille om vinteren. Sjekk om det er noe galt med pakningen på fryseboksen som gjør at det dannes mye rim. Kanskje noe superlim hvis den er morken og sprekker.

Husk at selv om mye i prinsippet er huseiers ansvar, så er det greit å kunne være litt selvhjulpen med småting, da blir man tatt mer seriøst når det dukker opp alvorlige feil. Hvis huseieren føler at dere plager ham med bagateller som at røykvarsleren trenger nytt batteri (som man kan få til 15kr på butikk) så får han nok en litt annen holdning enn om dere bare rett og slett fikser det selv.

Anonymkode: 418a5...2e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg har akkurat flyttet til en leilighet i Oslo, i kollektiv. Det jeg har oppdaget etter innflyttingen er at badet er MØKK kaldt. Det er ingen varmeovn der, og vinduene er ikke tette. Så selvom man tar en varm dusj føles det som man står utendørs i kulda. Gulvet er kjempe kaldt og meget utrivelig pga kulda. 

Vasken er også en sak. Det renner vann ut av vannkrana, men det er elendig vannsprut. Vannet er ikke samlet, men stråler i ulike retninger spredt. Tittet oppi der vannet renner ut og jeg ble mildt sagt litt dårlig faktisk. Ser MEGET slitt ut, og ekkelt. 

Fryseren på kjøkkenet må avrimes og den ene skuffen er ødelagt. Dette er nok bruks-tabber fra de andre som har bodd der, men herregud... Uff

Rommet mitt har også et kuldeproblem. Vinduet er ikke tett og dermed føles rommet mitt svært kjølig. Har en ovn der nå, men dette var jeg virkelig ikke forberedt på!

Da jeg var på visning fikk jeg ikke høre noe om disse tingene og jeg fikk det nærmest fortalt at det ikke var et problem i leiligheten og god kommunikasjon med huseier. Men når jeg stilte spørsmål rundt dette sa de " vi har purret, men han gjør ingenting..".

Du var på visning uten å oppdage noe av det du klager på? 

Skru av silen på krana, og rens silen, så får du fikset problemet. 

Avrim fryseren og aksepter at du ikke gjorde bedre forarbeider med trekken fra vinduene. Noe mer er det ikke å gjøre med den saken.

Anonymkode: 62ff3...155

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du var på visning uten å oppdage noe av det du klager på? 

Skru av silen på krana, og rens silen, så får du fikset problemet. 

Avrim fryseren og aksepter at du ikke gjorde bedre forarbeider med trekken fra vinduene. Noe mer er det ikke å gjøre med den saken.

Anonymkode: 62ff3...155

Prøvd å rense sila, men det er noe dritt i den som ikke går ut.

Fryseren har vi/jeg avrimet i natt. 

Tykke gardiner som sperrer trekk er fikset. 

Da jeg var på visning var jeg egentlig ikke helt seriøs fordi det var en øvelse til en visning jeg skulle ta seriøst. Det var planen. Men så fikk jeg tilbud om rom i kollektivet og fortalte jeg mine foreldre dette. De ble så gira og de pusha meg til å si ja før jeg hadde gått på en ny runde faktisk. Så her var jeg ikke veldig smart. Burde bedt om ny visning, absolutt. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det første gang du leier? Ikke regn med å finne mye bedre til samme pris. Selv bodde jeg i et lite hus med utedo en periode jeg studerte. Var billig, men selvsagt kaldt. Om du vil slippe unna med lave bokostnader er du nok nødt å "lide" litt på noen måter. 

Anonymkode: 0de2f...ab5

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøvd å rense sila, men det er noe dritt i den som ikke går ut.

Fryseren har vi/jeg avrimet i natt. 

Tykke gardiner som sperrer trekk er fikset. 

Da jeg var på visning var jeg egentlig ikke helt seriøs fordi det var en øvelse til en visning jeg skulle ta seriøst. Det var planen. Men så fikk jeg tilbud om rom i kollektivet og fortalte jeg mine foreldre dette. De ble så gira og de pusha meg til å si ja før jeg hadde gått på en ny runde faktisk. Så her var jeg ikke veldig smart. Burde bedt om ny visning, absolutt. 

Ikke uvanlig. Men en ny koster som sagt ca 40 kroner på Biltema, Jernia, Clas Olsson, rørleggerbutikk e.l. Det er like avansert som å bytte en lyspære, bare du har en tang. Eller nesten enklere, siden du bare trenger å finne ut om den har innvendige eller utvendige gjenger. 

Anonymkode: ec2b7...f91

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...