Gå til innhold

Hvorfor er jordfeilvarsler viktig å ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bolig har ikke jordfeilvarsler..

Anonymkode: 47d54...629

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel for å unngå brann da

Anonymkode: 5811b...6f8

Skrevet

Det er for å vite hvilke apparater, eller kilder som er opphevet til feilen. Det du gjør lurest i, er å oppgradere sikringene dine. Du har mest sannsynlig skrusikringer. Med nye automatsikringer er det ei led lampe som lyser grønt når alt er i orden mot jord, og lyser oransje når det er en lite antydning til feil, og rødt da det er alvorlig. Du vil og få litt rabatt på boligforsikring også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er nok viktigere med jordfeilbryter. Ihvertfall inn til badet. Slik at man slipper å bli drept av strømgjennomgang hvis noe er galt.

I Englan tror jeg det er krav om en slik på alle stikkontakter på badet etter at en liten jente døde. Mens her i landet er det vanligere å ha jordfeil bryteren i sikringsskapet per kurs, ikke i hver stikkontakt.

Anonymkode: 75adf...a57

AnonymBruker
Skrevet

Jordfeilvarsler forteller om det går strøm i jord mens jordfeilbryter kobler ut strømmen hvis det gjør det. Det er spesielt viktig i rom hvor det er vann eller som er på bakkenivå. Hvis det går strøm i jord så betyr det at det er feil i isolasjonen i et apparat. Hvis du kommer borti den skadde ledende terminalen med den ene hånda og tar i noe som er jorda med den andre så vil strømmen gå igjennom deg.

Jordfeilbrytere/varslere brukes både for å unngå brann og for å unngå helseskade på dyr og mennesker.

Anonymkode: f3e17...390

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ujordede sikringer i stue og soverom, og spurte en gang en elektriker om det er trygt og han sa at det er det. Hva er da vitsen med en jordfeilbryter/-varsler?

Anonymkode: d36a5...109

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ujordede sikringer i stue og soverom, og spurte en gang en elektriker om det er trygt og han sa at det er det. Hva er da vitsen med en jordfeilbryter/-varsler?

Har du jordfeilbryter i stue og soverom??? Har du radiatorer i stua og på soverommet?

Enten så har du det for hele leiligheten (hvis den er ny) eller så du det i rom som enten har vann eller er på bakkenivå.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du jordfeilbryter i stue og soverom??? Har du radiatorer i stua og på soverommet?

Enten så har du det for hele leiligheten (hvis den er ny) eller så du det i rom som enten har vann eller er på bakkenivå.

Jeg er ikke TS, og jeg har ikke jordfeilbryter eller -varsler. Har ingen radiatorer, bare panelovner. Bor i en høy førsteetasje. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har overalt. Også i garasje. Mulig det var krav når huset ble bygd for 8.år siden?

Anonymkode: 24e9c...328

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...