Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vel, skal vi tro feministene så er sykepleiere mindre verdt enn leger. Det er altså fælt å bli feiltatt for å være en sykepleier, men ikke ille å bli mistatt for å være en lege. Hvorfor er det slik egentlig? Fordi leger tjener mer enn sykepleiere? Derfor er det fælt om noen tror at en kvinne "bare" er en sykepleier?

Anonymkode: 3e7d9...37a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 43ada...041

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var ikke denne tråden oppe for kort tid siden.

Anonymkode: 7bc5f...775

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var ikke denne tråden oppe for kort tid siden.

Anonymkode: 7bc5f...775

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svare uten å bryte regelmanget her på kg...

Anonymkode: 777c0...146

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Jo det var den. Slutt med disse teite trådene 

Anonymkode: 008f5...6e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på hva du mener med lav status. "Alle" kommer inn på sykepleien (hvertfall om de kan flytte litt på seg), få kommer inn på medisin. Så legene er jo en mer sidet gruppe, om det er det du mener. I tillegg er det ene et kortere studie enn det andre. Jeg stoler nok mye mer på legen enn på sykepleieren. 

Anonymkode: 7767d...2e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo det var den. Slutt med disse teite trådene 

Anonymkode: 008f5...6e1

Nei. Facebook-innlegget er 6 timer gammelt. Kjære vene...

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på hva du mener med lav status. "Alle" kommer inn på sykepleien (hvertfall om de kan flytte litt på seg), få kommer inn på medisin. Så legene er jo en mer sidet gruppe, om det er det du mener. I tillegg er det ene et kortere studie enn det andre. Jeg stoler nok mye mer på legen enn på sykepleieren. 

Jeg vet ikke helt, men det er tydeligvis noe å skamme seg over, å være "bare" sykepleier og ikke lege, skal vi tro feministene.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt, men det er tydeligvis noe å skamme seg over, å være "bare" sykepleier og ikke lege, skal vi tro feministene.

Poenget er vel at det å anta at alle kvinner er sykepleiere og alle menn er leger (spør en haug med sykepleiere hvem som har blitt tatt for å være lege...) tyder på et ganske gammeldags kjønnsrollesyn. Å opprettholde og spre slike utdaterte kjønnsroller på den ene eller den andre måten er skadelig for likestilling, og er nok det folk reagerer på :) Ikke at det er noen fornærmelse å bli kalt sykepleier.

Anonymkode: b10ca...43e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er vel at det å anta at alle kvinner er sykepleiere og alle menn er leger (spør en haug med sykepleiere hvem som har blitt tatt for å være lege...) tyder på et ganske gammeldags kjønnsrollesyn. Å opprettholde og spre slike utdaterte kjønnsroller på den ene eller den andre måten er skadelig for likestilling, og er nok det folk reagerer på :) Ikke at det er noen fornærmelse å bli kalt sykepleier.

Nei, det blir gjort uttrykkelig klart at det bare er hvite menn som blir tatt for å være leger i mens ikke-hvite menn (og kvinner) blir tatt for å være sykepleiere. At på til fremstilles det som om det å være sykepleier er noe negativt, noe mindreverdig, enn det å være lege. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du stoler på legen innen hans felt, og sykepleieren innen dens felt håper jeg. Å stole på legen mest innen sykepleierens felt er like dumt som å stole mest på en sykepleier som går inn i legens felt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du stoler på legen innen hans felt, og sykepleieren innen dens felt håper jeg. Å stole på legen mest innen sykepleierens felt er like dumt som å stole mest på en sykepleier som går inn i legens felt. 

Det er jeg helt enig med deg i. :tommelopp:

Skrevet

Det denne teksten illustrerer er jo bare at mennesker flest antar at sykepleiere er kvinner og leger er menn.

det sier ingenting om status, men om kjønnsstereotypier. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det blir gjort uttrykkelig klart at det bare er hvite menn som blir tatt for å være leger i mens ikke-hvite menn (og kvinner) blir tatt for å være sykepleiere. At på til fremstilles det som om det å være sykepleier er noe negativt, noe mindreverdig, enn det å være lege. 

Ok, jeg tolker det ikke som at det er noe negativt å være sykepleier men kanskje jeg misforstår. Mer at en blir fornærmet av at noen tror en ikke kan være lege når antagelsen åpenbart er basert på sexisme eller rasisme. 

Uansettså bør man ikke i 2018 forsøke å anta noens yrke ut i fra kjønn eller rase med mindre man VIL tråkke i salaten :fnise: gammeldagse fordommer kan man legge fra seg eller holde for seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rullerusk skrev:

Det denne teksten illustrerer er jo bare at mennesker flest antar at sykepleiere er kvinner og leger er menn.

det sier ingenting om status, men om kjønnsstereotypier. 

Den fremstiller det å bli tatt for å være sykepleier som noe negativt, som om det å være sykepleier er å bli tatt for å ha lavere status enn en lege har. 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg tolker det ikke som at det er noe negativt å være sykepleier men kanskje jeg misforstår. Mer at en blir fornærmet av at noen tror en ikke kan være lege når antagelsen åpenbart er basert på sexisme eller rasisme. 

Uansettså bør man ikke i 2018 forsøke å anta noens yrke ut i fra kjønn eller rase med mindre man VIL tråkke i salaten :fnise: gammeldagse fordommer kan man legge fra seg eller holde for seg selv.

Helt enig, det er på høy tide at feminister legger det fra seg.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men hjelpepleier er lavstatus.

Anonymkode: 04f50...5ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den fremstiller det å bli tatt for å være sykepleier som noe negativt, som om det å være sykepleier er å bli tatt for å ha lavere status enn en lege har. 

Nei, folk synes det er negativt at folk gjør antagelser om dem basert på tissen deres. Studerer sykepleie og vet at mange mannlige sykepleiere og studenter som reagerer negativt på å bli stadig tatt for å være lege eller medisinstudent. Dette er ikke fordi de synes de er noe galt med å være lege, men fordi det kan oppleves ubehagelig å bli stereotypet basert på kjønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...mannlige sykepleiere...

:skratte:

Anonymkode: ee376...faf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...