AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Del Skrevet 5. mars 2018 Jeg tenker å dra på tur i marka og overnatte i telt til våren, når snøen forsvinner. Men, jeg er nybegynner når det gjelder teltliv og overnatting ute, alle de turene jeg har vært på til nå har vært dagsturer med ferdig matpakke. Derfor trenger jeg hjelp og tips fra noen som har gjort dette før, og jeg har mange spørsmål: Hva bør jeg tenke på av utstyr? Jeg blir nok ingen Lars Monsen så jeg ser ikke for meg å bruke tusenvis av kroner på telt, sekk og sovepose som tåler Ragnarok, men samtidig vil jeg ikke risikere å ha alt for dårlig utstyr. Hva med mat, hva er lurt å ha med? Jeg har fiskeutstyr, men er ingen kjemperutfinert fisker, så jeg tør ikke garantere at jeg trekker middagen selv. Jeg er ikke fryktelig ivrig på å gå i kø. Litt av det jeg synes er deilig med naturen er å være alene. Er det noen som har tips til nettsider/bøker som kan gi gode idéer om hvor man kan dra uten å risikere å få teltnaboer? Hva når jeg skal på do? Er det innafor å gjøre fra seg og legge igjen dopapir i naturen så lenge jeg er utenfor sti og leirplass og graver det ned? Har dere noen smarte pakketips, hva kan jeg spare plass og vekt på? Anonymkode: bbef0...b9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #2 Del Skrevet 5. mars 2018 Bare husk å ha inngangen til teltet vendt nedover om det er bakke. Hvis ikke får du deg en våt overraskelse når du våkner . En skikkelig sovepose er viktig med tanke på komfort. Samme med liggeunderlag. Om du ikke skal så langt, ta med deg et tykkere underlag som du har over den tynne. Mange bruker også reinsdyrskinn, spesielt nå på vinteren som de har mellom seg og liggeunderlaget. Ha med våtservietter. Det er en veldig god ting å ha på tur! Du kan kjøpe sånn frysetørket turmat på sportsbutikker. Det smaker godt og veier lite. Kjøp deg en sånn grønn turmatboks på sporsbutikk. Denne inneholder bestikk, skjærefjøl, salt og pepperbøsse (som du må huske å fylle opp) og så er det vel også med en såkalt tiggekopp. Ta med en smørklatt til å ha på fisken om du får fisk. Jeg har alltid best suksess med mark og dupp (og du må dra inn sakte og ikke bare la den ligge uti der, for husk at fisken er et rovdyr og liker action). Det er HELT innafor å gå på do og bruke papir. Papiret løser seg jo opp. Og du trenger ikke grave ned avføringa på skogen Har du stormkjøkken eller har du tenkt å gjøre opp bål? Om du skal gjøre opp bål må du huske å ha utstyr til dette samt noe å ha maten oppi på bålet. Det er alltid lurt å ha tennstål i tillegg til fyrstikker. Ta med deg et par tennbriketter og en liten tørr vedstokk. Vedstokken kvister du opp i fine fine kvister og så legger du på med ved du finner på skogen når det tar fyr. Og for all del, ta med en god kniv. Kjøkkenkniv duger ikke altså. Kjøper du en skikkelig kniv har du en hele livet. Jeg har en som jeg bruker til alt fra spikking til å gjøre opp fisk og småvilt med. Har du den i en slire så har du den på deg på beltet. Du kan også få kjøpt sånne veldig lure håndduker av microfiber på sportsforretninger som tar kjempeliten plass. Er det regn, pakk i poser så blir det ikke vått. Anonymkode: 9ef35...918 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #3 Del Skrevet 5. mars 2018 Ligger ute over 60 dager i året. Pakk lett. Ikke bær deg i hjel på tull. Kkøp gjerne et lite og lett telt på Europris eller Biltema. Det er bare tull å dra med seg for mye. Du skal bare sove der eller søke ly. Legg gjerne igjen litt penger i en god primus. Ikke rødspritbrenner! Skal du bare koke vann. Så går du for jetboil. Skal du ha noe å steke osv. Så går du for en gassprimus ellet multifuel. Men bare en kjele som rommer ca. En liter. Den kan du bruke til alt. Tenk litt på soveposen og når du skal ligge ute. På våren og sommerwn går det fint med en som har ekstremtemp ned til ca 0°C. Som nynegynner anbefaler jeg at du går for vanlig liggeunderlag. Ikke selvoppblåsende. De kan lett bli ødelagt og hele turen blir da også ødelagt. Det kan være avansert å fiske. Med tanke på fiskekort og alt mulig rart. Men ha gjerne med deg en lett stang og noen få sluker som tidsfordriv. Men ikke stol på at du kan leve på den. Måt så trenger du kalorier. Ikke tenk vitaminer. Du bruker mye energi på tur. Så ligg gjerne litt over 2000kcal. Vanlig mat er ferskvare som ikke egner seg på tur. Men gå for real turmat, eller annet frysetørret turmat du får kjøpt på spirtsforretninger (real er den dyreste, de andre kan bære halv pris og er like bra). Jeg bruker 3 slike plser om dagen Om jeg gjerne sper ut med litt potetmos. Så har jeg med noen nøtter til litt småspising mellom måltidene. Hbordan du kler deg er et kapittel i seg selv. Det blir for langt å skrive her. Men i basis så er det alltid ull innerst. Med unntak av føttene. Der er trikset å ha enten tynne nylonstrømper eller nylonstrømpebukse. Da slipper du unna gnagsår (google det). Så kanskje et vindtett lag utenpå og en gore-tex eller softshell jakke som er noenlunde vanntett. Når det gjelder sko. Så har du to valg. Høye vanntette fjellsko. Da vil du være tørr på beina en stund. Men når du først er våt. Så blir de aldri tørre igjen på turen. Eller lette joggesko. Da blir du fort våt. Men det tørker lett på kvelden til neste dag. Et sett med ullundertøy ekstra i sekken og minst 3 par sokker. Samt en ordentlig varm genser som du tar på deg når du ikke går. Andre ting du bør ta med deg er myggmiddel og fyrtøy. Samt en flaske med noe sterkt å sove på En annen viktig detalj er en pakke våtservietter. Det er din venn enten du må gjøre ditt fornødende eller ha en kroppsvask. Så en god kniv og en spork. Alt dette i en noenlunde god sekk som du har justert på forhånd. Jeg kommer ikke på noe mer du egwntlig trenger for å greie deg ute. Dette er basic kittet for å leve OK. Så kan du spe på med bittelitt hygge. F. Eks en bok, lydbok eller en spekepølse. God tur! Anonymkode: 1b3b1...50a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #4 Del Skrevet 5. mars 2018 Åh, tusen takk for gode tips begge to, her var det en del ting jeg ikke hadde tenkt på men som jeg tenker helt klart er et must (som myggmiddel og våtservietter) Jeg tenker det er koselig med bål, men tror nok at det er lurt med en primus i tillegg, det var et godt tips å bare ta med én liten kjele. Jeg har både gode fjellsko og gode joggesko, får vel se det an når det nærmer seg hva som lønner seg ut i fra vær og terreng. Jeg tenkte ikke jeg skulle ha med begge deler, eller burde jeg det? Microfiberhåndduk og nylon på føttene hadde jeg ikke tenkt på, men noterer det på lista (sammen med gnagsårplaster). ...og takk for svar på dospørsmålet, det har jeg faktisk lurt litt på TS Anonymkode: bbef0...b9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 5. mars 2018 #5 Del Skrevet 5. mars 2018 Ta med rødvin plastflaske, ost og kjeks, fløte chilie, entrecote, smør, ferdigkokte poteter, egg og bacon, snurring, brød, syltetøy, makrell i tomat, salt og pepper, sovepose, en presenning, en ok kniv, kaffe kopp og plett og en ikea teflonpanne, perfekt på bål. Ja også klær og dopapir. Kjekt med en liten hodelykt. Nordmarka er ikke sydpolen. Luksus er digg, posemat smaker jakk og brukes kun når en skal være borte lenge. Ikke legg for drøye etapper. Svartbekk til Fjellsjøen, over til Daltjuven om du er sprek. Derfra til Haklokalven. Siste camp langs elva nedafor Bjørnsjøen mot Skjærsjøen. Drøy turen til det er spådd godvær. NB i år blir nok snøen liggende til godt ut i mai i nordenden av marka. 75 l sek for damer, 110 for menn. Eller så er Skillingen, Movann, Ørfiske, Trehjørningen, Langdalsvann, Tømte flotte steder som ligger kun et par km unna tog / bil om kun en natt står på ønskelista. Om du skal satse på primus funker gassgreier med tenner supert på korte turer (2-4 dager) Romeriksåsen er fantastisk, Lillomarka likså. Østmarka er ikke jeg så glad i. Om du får sansen blir jo sef. Spålen kjapt ett ønske. ut.no er fint med hensyn på kart. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #6 Del Skrevet 5. mars 2018 Hodelykt var lurt, det skal jeg notere meg, og en knert eller to til kveldskos høres ut som noe jeg kan tenke meg Når det gjelder mat så kan jeg kanskje se det an. De første turene blir kanskje ikke veldig lange, et par netter eller noe sånt, slik at jeg kan ha litt mer peiling på hva jeg driver med før jeg tar en lengre tur. Kanskje litt posemat, litt ferskmat og så får den eventuelle fisken bli en bonus. Trenger jeg å ha med termos eller er det unødvendig? Skal sjekke ut.no, takk for tips. TS Anonymkode: bbef0...b9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Del Skrevet 6. mars 2018 Hvis det er kaldt ute så koster en god sovepose ganske mye. Mens om sommeren kan man greie seg med en lakenpose til 200 kr. Anonymkode: 47995...432 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Del Skrevet 6. mars 2018 Termos er ikke nødvendig. Du fyrer med primus når du stopper. Men en vannflaske må du ha med deg. Om kvelden koker du vann som du har medpå den og putter den i soveposen når du skal legge deg. Så har du god varmeflaske. Anbefaler deg å bare komme deg ut på tur. Du vil pakke masse, masse stæsj første gangen. Samt et par småting som du kommer til å savne. Da lærer du fort hva du trenger. En alt for tung aekk ødelegger hele turen. Så kutt ut det du ikke nruker neste gang, og oppgrader på sikt det som ikke holder mål. Eller så er det jo hundrevis av turisthytter i dette landet. De er alt fra gratis til en liten avgift å ligge på. Men du må ha DNT nøkkelen som passer til alle disse hyttene. Det får du ved å kontakte nermeste DNT kontor. Legg ruten slik at du kan komme innom en slik hytte etter noen få dager i telt. Da får du summet deg litt, fått varmen i deg tørket klær og vokner frisk og uthvilt i en ordentlig seng. Da er du klar for noen dager til i telt. Eller du bare går via turisthytter i starten. Anonymkode: 1b3b1...50a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 6. mars 2018 #9 Del Skrevet 6. mars 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Åh, tusen takk for gode tips begge to, her var det en del ting jeg ikke hadde tenkt på men som jeg tenker helt klart er et must (som myggmiddel og våtservietter) Jeg tenker det er koselig med bål, men tror nok at det er lurt med en primus i tillegg, det var et godt tips å bare ta med én liten kjele. Jeg har både gode fjellsko og gode joggesko, får vel se det an når det nærmer seg hva som lønner seg ut i fra vær og terreng. Jeg tenkte ikke jeg skulle ha med begge deler, eller burde jeg det? Microfiberhåndduk og nylon på føttene hadde jeg ikke tenkt på, men noterer det på lista (sammen med gnagsårplaster). ...og takk for svar på dospørsmålet, det har jeg faktisk lurt litt på TS Anonymkode: bbef0...b9b Nei, ikke ta med ekstra sko. Hvis du skulle bli våt på skoene kan du ha med en poserull og bruke disse oppi skoene. Da tar du ullsokker innerst, så pose og sko. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 6. mars 2018 #10 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om kvelden koker du vann som du har medpå den og putter den i soveposen når du skal legge deg. Gjør du dette på sommerturer? isåfall er det viktig å nevne at man ikke kan ha en hvilken som helst flaske i posen, det kan bli katastrofalt med en halv liter vann i posen. Foreslår Nalgene, men hovedsaklig for vinterturer. Endret 6. mars 2018 av kvinneguide 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #11 Del Skrevet 7. mars 2018 Så fine og fyldige svar jeg har fått, jeg begynner å glede meg allerede Jeg regner med at jeg gjør noen tabber på den første turen, så må jeg bare sørge for å lære på disse til neste gang. Jeg skal ihvertfall ta med meg rådene jeg har fått her inne. Takk folkens. TS Anonymkode: bbef0...b9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #12 Del Skrevet 7. mars 2018 Ta med crocks, evnt. typen de selger på Nille. Det er kjempedeilig å få av seg fjellskoene når du har slått leir. Crocks er lettvint å ta på om du skal en tur ut om kvelden for å tisse. Vi har alltid med crocks på fjelltur, mannen var ikke helt overbevist, men etter at han prøvde på en tur så har de alltid blitt med. De er veldig lette, så det er omtrent ingen ekstra vekt, og det gjør ikke noe om de blir våte, er bare å tørke av. Vi bruker dem også ved vading. Råder deg også til å ha en tynn ullsokk utenpå nylonstrømpene. Selv har jeg aldri brukt nylonsokker, jeg plages ikke med gnagsår. Ullsokker vil gi minimalt med fotlukt også, nylonstrømper vil gi heftig stank. Men verdt det om du plages med gnagsår. Beste rådet mot gnagsår er nok å kjøpe store nok sko, husk at foten utvider seg ganske mye etter noen timers gange. Prøv derfor alltid fjellsko sent på dagen når du skal kjøpe nye. Ellers vil jeg anbefale å ta med en termokopp, vi har denne . Den er helt tett og kan brukes som en liten termos. Vi fyller den med kaffe evnt. te før vi går og har da varm drikke når vi tar pauser. Siden det er godt skrulokk på koppen slipper du søl i sekken. Vi har brukt dem i flere år og har aldri hatt uhell. Før hendte det at vi hadde med en liten termos, det er godt med noe varmt å drikke i pausene, men nå har vi kun med termokoppene. God tur og lykke til! Anonymkode: 66768...0db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #13 Del Skrevet 8. mars 2018 Jeg er ikke TS, men håper det går greit at jeg stiller noen spørsmål likevel. Jeg er også tur-nybegynner med planer om å begynne med telting i sommer. Har hørt at man helst ikke bør drikke vann fra bekker og slikt fordi det kan ligge døde dyr lenger opp som tilfører vannet farlige bakterier. Men kan man drikke vann fra bekker dersom man koker det først? Hvor lenge må det i så fall koke? Lurer også på hvor langt unna teltet man bør gå når man skal på do, holder det med 100m eller bør man gå lenger unna? Anonymkode: a5ec8...c20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 9. mars 2018 #14 Del Skrevet 9. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS, men håper det går greit at jeg stiller noen spørsmål likevel. Jeg er også tur-nybegynner med planer om å begynne med telting i sommer. Har hørt at man helst ikke bør drikke vann fra bekker og slikt fordi det kan ligge døde dyr lenger opp som tilfører vannet farlige bakterier. Men kan man drikke vann fra bekker dersom man koker det først? Hvor lenge må det i så fall koke? Lurer også på hvor langt unna teltet man bør gå når man skal på do, holder det med 100m eller bør man gå lenger unna? Anonymkode: a5ec8...c20 Vann i Norge kan stort sett drikkes overalt, til og med Akerselva. Rennende vann er tryggest, bruk luktesansen din, det er derfor vi er utstyrt med nese (og sef. for og irritere oss over folk som promper i heisen). Vann er vanskeligst om vinteren, smeltevann smaker jack etter noen dager. Hvor du går på do? Mye brukte campplasser så er det vel best og gå litt unna så ikke nestemann tråkker i salaten. Greit og legge gropa sånn at nestemann slipper og se etterlatskapen. Litt mose over så tar naturen hånd om resten. Ikke lag nye bålgroper på brukte plasser, unngå bålplass på røtter til trær. Velkommen ut det er plass til mange 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #15 Del Skrevet 13. mars 2018 Du har fått masse gode tips. Jeg tar også med et putetrekk som jeg fyller med klær når jeg ligger i teltet og skal sove. Mange bruker bare trekket til soveposen, men jeg synes det er for glatt og ekkelt å ha hodet på. Ellers er nødlader til telefon også kjekt å ha. Anonymkode: 4c7f3...be3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #16 Del Skrevet 13. mars 2018 På 5.3.2018 den 22.30, AnonymBruker skrev: Jeg tenker å dra på tur i marka og overnatte i telt til våren, når snøen forsvinner. Men, jeg er nybegynner når det gjelder teltliv og overnatting ute, alle de turene jeg har vært på til nå har vært dagsturer med ferdig matpakke. Derfor trenger jeg hjelp og tips fra noen som har gjort dette før, og jeg har mange spørsmål: Hva bør jeg tenke på av utstyr? Jeg blir nok ingen Lars Monsen så jeg ser ikke for meg å bruke tusenvis av kroner på telt, sekk og sovepose som tåler Ragnarok, men samtidig vil jeg ikke risikere å ha alt for dårlig utstyr. Hva med mat, hva er lurt å ha med? Jeg har fiskeutstyr, men er ingen kjemperutfinert fisker, så jeg tør ikke garantere at jeg trekker middagen selv. Jeg er ikke fryktelig ivrig på å gå i kø. Litt av det jeg synes er deilig med naturen er å være alene. Er det noen som har tips til nettsider/bøker som kan gi gode idéer om hvor man kan dra uten å risikere å få teltnaboer? Hva når jeg skal på do? Er det innafor å gjøre fra seg og legge igjen dopapir i naturen så lenge jeg er utenfor sti og leirplass og graver det ned? Har dere noen smarte pakketips, hva kan jeg spare plass og vekt på? Anonymkode: bbef0...b9b 1. En god sekk, den bør du legge litt penger i. Du har den livet ut. 2. En god sovepose, kjøp en som er kompakt, men akkurat varm nok til 3 års tider. Vil du ha den varmere kjøper du et overtrekk eller innertrekk, liner. 3. Liggeunderlag. Jeg liker ikke de oppblåsbare like godt som de vanlige, men det er smak og behag. 4. En god kniv. Skal du fyre bål har du noen valg. Enten en liten, men hendig kniv, en iten øks og en foldesag. Eller en større fulltang kniv som tåler litt batoning, og en foldesag. Siste kombo veier mindre, og er mer praktisk for mindre bål. Men kniven bør holde god kvalitet om du skal misbruke den slik. 5. Hadde gått for en solostove, eller en emberlit, eller en annen form for liten vedfyringsovn. Veldig praktiske til matlaging, trenger ikke sprit eller gass. De er også langt mer brannsikre enn f.eks et åpent bål. 6. Tennstål og fyrstikker. 7. Enten en god tarp og en hengekøye, f.eks ticket to the moon, eller ENO eller lignende. Eventuelt et kompakt lite telt. Mye morsommere med hengekøye dog. 8. En god termos i stål. En lett kopp. 9. Turmat fra REAL. Veldig praktisk, godt og liten vekt. Spe på med litt pølse og lompe f.eks. 10. Dopapir og en liten spade så du kan grave et kattehull. 11. God humør. 12. Kjøp en liten kompakt fiskestang, teleskopisk. Et par sluk, kommer an på hvilken fisk du er etter. Trenger ikke koste mye. Kjøp heller dyrere stang om du blir bitt. 13. Myggspray, flottfjerner, solkrem, en kompakt tannbørste, våtservietter, en liten tube tannkrem. 14. Et basis førstehjelpsskrin. 15. Kompass, litt ekstra hyssing/tau, kart. 16. Gode klær. Tenk lag. Ekstra sokker...veldig viktig. 17. Whisky 18. Øl 19. En pose til å kaste søppel, hold marka ren. VIKTIG. 20. Sjokolade, kaffe, te eller noe du liker 21. Orker du vekta, en liten bok. 22. Hodelykt, ekstra batteri. Husk at du ikke bør bære mer enn 1/3 av din egen vekt. Det er grovt sett, er du erfaren tåler du mer....eller mindre, da du klarer deg med mindre utstyr. Anonymkode: 9efce...d45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #17 Del Skrevet 13. mars 2018 På 8.3.2018 den 21.19, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS, men håper det går greit at jeg stiller noen spørsmål likevel. Jeg er også tur-nybegynner med planer om å begynne med telting i sommer. Har hørt at man helst ikke bør drikke vann fra bekker og slikt fordi det kan ligge døde dyr lenger opp som tilfører vannet farlige bakterier. Men kan man drikke vann fra bekker dersom man koker det først? Hvor lenge må det i så fall koke? Lurer også på hvor langt unna teltet man bør gå når man skal på do, holder det med 100m eller bør man gå lenger unna? Anonymkode: a5ec8...c20 Du bør helst koke vannet, særlig om det er beitedyr i området. Men, du kan gjøre det enkelt for deg selv å kjøpe et lite vsnnfilter. Mini sawyer f.eks eller lifestraw. Anonymkode: 9efce...d45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #18 Del Skrevet 13. mars 2018 Lykke til forresten 😊 Anonymkode: 9efce...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #19 Del Skrevet 29. mars 2018 Mange bra tips ovenfor. Dersom du unngår slike områder som Besseggen, Gaustatoppen, Kjerag og Trolltunga, er du nesten garantert å slippe å gå i kø! Jeg pleier også å ta på tørt undertøy før jeg kryper ned i posen for natta. Da fryser jeg sjelden/aldri. Og så har jeg alltid med en vaskeklut slik at jeg kan få frisket meg opp under armene og i skrittet om morgenen. Og ta gjerne en dagstur med oppakningen først slik at du vet hva du går til og hvordan sekken fungerer. Øv deg også på å bruke kart og kompass på forhånd. Det blir fort komplisert dersom du ikke har øvet og plutselig trenger det. En ørliten lommelykt har jeg også alltid med, og noen små biter plaster. Selv om det høres litt tåpelig ut, kan det også være en ide å prøve å gå på do ute i skogen en gang før den store turen, dersom man ikke har gjort det før og føler seg litt usikker. Vanligvis er 100 meter veldig god avstand, men det kommer jo an på terrenget, og ikke minst om det er andre turgåere i området. Det handler jo bare om å finne seg et skjulested hvor man føler at man kan være litt privat, for det er jo naturlig å føle seg litt sårbar når man sitter der. Finn gjerne et sted utenom rennende vann slik at man ikke forurenser og borte fra stier og områder hvor man vanligvis går. Et lite kratt eller en steinrøys er ofte ok. Når man har gjort det en gang eller to, er det ikke noe problem lenger. Lykke til! Og fortell gjerne om dine egne erfaringer når du har være ute. Nybegynnere har som regel mest nytte av råd fra andre nybegynnere, og det er sikker mange som er minst like usikre på alt som deg. Anonymkode: 3ded5...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå