Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lenge tenkt jeg må komme i gang med å spare i fond og til pensjon. Var i banken for å høre hva de anbefaler. Fikk tips om å starte med fond slik og sånn og i tillegg pensjonskonto som egentlig er fond og aksjer det også. 

Men så driver jeg å funderer på dette og klarer ikke bestemme meg. Hvorfor bør jeg spare i fond? Det eneste jeg sparer til nå er egenkapital/nedbetaling av boliglån for oppgradering av bolig i løpet av 3-5 år. Så da er det pensjon jeg ellers bør spare til og der har jeg en horisont på 35 år. Er det da vits med en egen pensjonskonto eller skal jeg bare starte en vanlig fondskonto og tenke at dette går til pensjon? Og så har vi samboeren som sier jeg ikke må finne på å gå via banken fordi forvaltningsavgiftene er mye høyere der enn andre steder. Noen som vil forvirre meg litt mer? 

Anonymkode: f9e2a...7bd

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1175346-fond-og-pensjonssparing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med pensjonskonto så mener banken kanskje IPS? Her kan du spare inntil 40.000 per år og får en utsatt skattefordel på om lag 10.000 per år. Pengene er bundet til pensjon fra tidligst 62 år. Google "ny IPS" og du finner mye info.  

Som med vanlig fondskonto så er det smart å velge indeksfond innenfor IPS-ordningen. I hvert fall DnB gjør det og sikkert også Nordnet når de starter opp IPS i vår. De fleste andre leverandører leverer egne pakker (som regel kombinasjon av aksje- og rentefond), men med en horisont på 35 bør du velge kun aksjer. Med indeksfond er du garantert å få samme avkastning som den børsindeksen som fondet følger; velger du et aktivt forvaltet fond (som forsøker å slå indeksen) så klarer de aller fleste ikke det over tid. 

Hvis du ønsker å spare mer enn 40,000 per år til pensjon så bør du gjøre det innenfor en aksjesparekonto (ASK). Google "askjesparekonto" og du får mye informasjon. Også her bør du holde deg til indeksfond. 

I alle tilfeller, spar månedlig og du utnytter svingningene i markedet automatisk. 

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker

Nå er vi tilbake til  70 - 80 årene da det var   så lukrativt å tegne livsforsikringer m/ skattefradrag,og etterhvert  pensjonsforsikringer m/ skattefradrag.  Har ein misstanke om de som tjente mest på dette var banker og forsikringselskaper,og de som tegnet desse forsikringene satt igjenn som svarteper.  Som ung og yrkesaktiv er det selvsagt lønnen ein er mest oppteken,og tenker ikkje på pensjon.  Etterhvert som ein nærmet seg pensjonsalderen såg ein imidlertid  betytningen av å jobbe i en bedrift m / AFP avtale og tjenespensjon.   Alternativet hadde blitt å måtte jobbe til 67.   Det snakkes idag om at neste genrasjon må jobbe lenger (kanskje  til 70 år) .  Etter mange år i yrkeslivet så har eg m.fl. forlengst gjordt seg opp noen meninger om akkurat den holdningen. og slike ord kommer gjerne fra folk som har levd av " å brukte bare kjæften" .

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker

Du bør eie aksjefond fordi dette er eierandeler i de store selskapene rundt omkring i verden. Disse tjener penger når de selger sine varer og tjenesrer og deler ut overskuddene sine til deg. Apple, Google, Facebook, Amazon, Netflix, alle de store legemiddelselskapene, bilprodusentene, flyselskaper og mange tusen andre selskaper i ulike bransjer. Markedsverdien på disse kan svinge en del til tider. Når markedsverdien går ned, kalles det "børsfall". Men du eier fortsatt en like stor andel av bedriftene som du gjorde før børsfallet. Og over tid skal bedriftene fortsette å tjene penger, slik at du får avkastning på pengene dine.

Kostnadene var veldig høye på fondsprodukter til litt ut på 2000-tallet. Dette er ikke lenger et problem hvis man vet hva man skal kjøpe. Velger man indeksfond, (KLP,  DNB, Storebrand er størst på dette i Norge) blir man ikke flådd av høye avgifter. Så dette er ikke noe å bekymre seg over lenger.

IPS bør brukes hvis du vet du ikke trenger pengene før ved pensjonsalder. Hvis ikke, er fondssparing utenfor IPS også helt greit.

Med mindre banken deres er KLP, er jeg enig med samboeren din om at bankene anbefaler de produktene de som de sannsynligvis tjener mest penger på, ikke hva dere sannsynligvis tjener mest penger på.

Anonymkode: 54250...f77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...