AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Hei Sliter litt med samarbeid med far, han ser på meg som problemet.. Syns det er dumt når hans utfordringer går ut over vårt felles barn. Men i fars øyne er det mine strenge og store krav til verden som er problemet.. Skolen har også kommet med tilbakemeldinger, og det gjør også vårt felles barn, derfor tror jeg ikke at det er jeg som gjør det så vanskelig Hvordan gå frem, hvem kan hjelpe oss å få orden på disse utfordringene? Vil ikke at det skal bli så vanskelig mellom far og barn at barnet ikke vil dit. Anonymkode: db8ee...d8d
SesameStreet Skrevet 5. mars 2018 #2 Skrevet 5. mars 2018 Hva er det som gjør at han ser på deg som problemet? Hva slags krav er det han mener er strenge og store da? Hvilke utfordringer er han har som du referer til? Det er vanskelig å komme med et svar når du velger å være så lite konkret. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #3 Skrevet 5. mars 2018 Hva er problemene? Du må formulere deg logisk eller så vil han selvsagt avfeie forslagene dine. Det kan jo også være at du har for mange regler. Ingen som egentlig kan gi noe råd når du ikke gir eksempel på hva problemene går ut på Anonymkode: 76d36...bf8 1
spektralkatt Skrevet 5. mars 2018 #4 Skrevet 5. mars 2018 Tenker det kan være nyttig å få noen timer sammen på familievernkontoret, der kan dere få hjelp til å kommunisere, og komme til enighet. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #5 Skrevet 5. mars 2018 Ønsker ikke å gi så mye opplysninger her. Kan lett bli noe som kan spores tilbake til oss også. Litt kort så dreier dreier det seg om hygiene, lekser og oppfølging i hverdagen med avtaler m.m Men får å svare på spm så trengs det ikke så mye opplysninger tenker jeg. «Hvordan gå frem og hvem kan hjelpe?» Tydelige beskjeder er greit det, følger opp med SMS for å være sikkert på at vi oppfattet likt også der jeg er i tvil når det er mye som skjer. Anonymkode: db8ee...d8d
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #6 Skrevet 5. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er problemene? Du må formulere deg logisk eller så vil han selvsagt avfeie forslagene dine. Det kan jo også være at du har for mange regler. Ingen som egentlig kan gi noe råd når du ikke gir eksempel på hva problemene går ut på Anonymkode: 76d36...bf8 Formulere seg logisk er vanskelig da det som virker logisk for meg ikke er logisk for han.. hi Anonymkode: db8ee...d8d
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 Han ser verden svart/hvitt og tolker alt bokstavlig. Han liker ikke brudd på rutiner og ved nye rutiner eller plutselig ending i planer så liker han å være forberedet, ellers blir han stresset og får meltdown og kan bli veldig defensiv. Beste måten er å skrive ned en ukeplan med alt ungen må og skal i løpet av ukene barnet er hos han. Da er far forberedt og vil være mer mottakelig. Skriv gjerne et lite brev og formuler det saklig da han som sagt tar ting bokstavlig. Hei Jeg vet ting har vært litt vanskelig mellom oss. Men jeg vil gjerne at vi skal komme godt overens, spesielt pga barnet vårt. Det er veldig viktig med gode rutiner of faste rammer da barn er veldig avhengig av det for å føle trygghet. Jeg har derfor laget en kaldender for at det skal være lettere for deg også å ha en oversikt over hva barnet skal dag for dag Hva tenker du om det? På kalenderen så skriver du alle rutiner. Skriv gjerne øverst: Man-fre: fast rutine: Stå opp kl Frokost kl Gi med lunsj Etter skole: Lekser Middag kl Kvelds kl På dagene i kalenderen fører du inn fritidsaktiviter, dusj, legebesøk etc etc. Jeg tror det vil funke veldig godt da de med Aspergers liker å ha det forutsigbart og ha en fast plan og rutine.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Skrevet 6. mars 2018 30 minutter siden, GoldenLioness skrev: Han ser verden svart/hvitt og tolker alt bokstavlig. Han liker ikke brudd på rutiner og ved nye rutiner eller plutselig ending i planer så liker han å være forberedet, ellers blir han stresset og får meltdown og kan bli veldig defensiv. Beste måten er å skrive ned en ukeplan med alt ungen må og skal i løpet av ukene barnet er hos han. Da er far forberedt og vil være mer mottakelig. Skriv gjerne et lite brev og formuler det saklig da han som sagt tar ting bokstavlig. Hei Jeg vet ting har vært litt vanskelig mellom oss. Men jeg vil gjerne at vi skal komme godt overens, spesielt pga barnet vårt. Det er veldig viktig med gode rutiner of faste rammer da barn er veldig avhengig av det for å føle trygghet. Jeg har derfor laget en kaldender for at det skal være lettere for deg også å ha en oversikt over hva barnet skal dag for dag Hva tenker du om det? På kalenderen så skriver du alle rutiner. Skriv gjerne øverst: Man-fre: fast rutine: Stå opp kl Frokost kl Gi med lunsj Etter skole: Lekser Middag kl Kvelds kl På dagene i kalenderen fører du inn fritidsaktiviter, dusj, legebesøk etc etc. Jeg tror det vil funke veldig godt da de med Aspergers liker å ha det forutsigbart og ha en fast plan og rutine. Trodde også at de likte det, men det er han selv som ofte snur om på avtaler, klarer ikke holde styr på de, endrer ting i siste liten. Far har også samboer, så er vanskelig å si at de alle må følge en plan fra meg. Skriver ofte dette opp på melding, men far klarer ikke ta i mot så mye informasjon på en gang, selv om det meste er likt hver gang. Anonymkode: db8ee...d8d
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Skrevet 6. mars 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Ønsker ikke å gi så mye opplysninger her. Kan lett bli noe som kan spores tilbake til oss også. Litt kort så dreier dreier det seg om hygiene, lekser og oppfølging i hverdagen med avtaler m.m Men får å svare på spm så trengs det ikke så mye opplysninger tenker jeg. «Hvordan gå frem og hvem kan hjelpe?» Tydelige beskjeder er greit det, følger opp med SMS for å være sikkert på at vi oppfattet likt også der jeg er i tvil når det er mye som skjer. Anonymkode: db8ee...d8d Hvis du har like vanskelig for å få fram informasjon/spørsmål/tanker som det du har her, så bør du kikke på mestringsmetoder for klar tale. Informasjon ut må være konsist. Anonymkode: 8b85e...95e 1
SesameStreet Skrevet 6. mars 2018 #10 Skrevet 6. mars 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ønsker ikke å gi så mye opplysninger her. Kan lett bli noe som kan spores tilbake til oss også. Litt kort så dreier dreier det seg om hygiene, lekser og oppfølging i hverdagen med avtaler m.m Men får å svare på spm så trengs det ikke så mye opplysninger tenker jeg. «Hvordan gå frem og hvem kan hjelpe?» Tydelige beskjeder er greit det, følger opp med SMS for å være sikkert på at vi oppfattet likt også der jeg er i tvil når det er mye som skjer. Anonymkode: db8ee...d8d Jeg har den diagnosen selv og folk med min diagnose er veldig forskjellige så det er vanskelig å si hva som kan hjelpe når man velger å ikke være så konkret om hvor dere krasjer hen. Du ønsker å få hjelp med et problem, men vi vet jo ikke hva problemet er uten om noen små ting som du nevner her og der. Det sier egentlig veldig lite om situasjonen deres. Jeg hadde blitt ganske irritabel over å få noe som nevnt over. Jeg har aldri hatt behov for å skrive ned en avtale, også noe som er flere måneder frem i tid. Men når du skriver at det er problemer med lekser så vil det jo bety at barnet bor hos faren mer enn annenhver helg? Mange kan oppleve sterk angst ved ting som de ikke føler at de mestrer. Kan det være lettere at du legger avtalene til de dagene/ukene barnet er hos dere og heller fokuserer på å få inn leksene? Endret 6. mars 2018 av SesameStreet 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #11 Skrevet 6. mars 2018 19 minutter siden, SesameStreet skrev: Jeg har den diagnosen selv og folk med min diagnose er veldig forskjellige så det er vanskelig å si hva som kan hjelpe når man velger å ikke være så konkret om hvor dere krasjer hen. Du ønsker å få hjelp med et problem, men vi vet jo ikke hva problemet er uten om noen små ting som du nevner her og der. Det sier egentlig veldig lite om situasjonen deres. Jeg hadde blitt ganske irritabel over å få noe som nevnt over. Jeg har aldri hatt behov for å skrive ned en avtale, også noe som er flere måneder frem i tid. Men når du skriver at det er problemer med lekser så vil det jo bety at barnet bor hos faren mer enn annenhver helg? Mange kan oppleve sterk angst ved ting som de ikke føler at de mestrer. Kan det være lettere at du legger avtalene til de dagene/ukene barnet er hos dere og heller fokuserer på å få inn leksene? Men spm var hovedsakelig på hvem som kunne hjelpe, fikk tips om familievernkontoret over her så blir nok til at jeg starter der. Barnet har avtaler/aktiviteter hver gang det passer han. Skjer noe tre til fire ganger i uken. Hvorfor skal det gå ut over barnet? Mer også samboer i hus, så de burde klare det sammen tenker jeg. Hi Anonymkode: db8ee...d8d
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. mars 2018 #12 Skrevet 6. mars 2018 47 minutter siden, SesameStreet skrev: Jeg har den diagnosen selv og folk med min diagnose er veldig forskjellige så det er vanskelig å si hva som kan hjelpe når man velger å ikke være så konkret om hvor dere krasjer hen. Du ønsker å få hjelp med et problem, men vi vet jo ikke hva problemet er uten om noen små ting som du nevner her og der. Det sier egentlig veldig lite om situasjonen deres. Jeg hadde blitt ganske irritabel over å få noe som nevnt over. Jeg har aldri hatt behov for å skrive ned en avtale, også noe som er flere måneder frem i tid. Men når du skriver at det er problemer med lekser så vil det jo bety at barnet bor hos faren mer enn annenhver helg? Mange kan oppleve sterk angst ved ting som de ikke føler at de mestrer. Kan det være lettere at du legger avtalene til de dagene/ukene barnet er hos dere og heller fokuserer på å få inn leksene? De fleste familier har sånn kalender uavhengig av diagnose.
SesameStreet Skrevet 6. mars 2018 #13 Skrevet 6. mars 2018 16 minutter siden, GoldenLioness skrev: De fleste familier har sånn kalender uavhengig av diagnose. De fleste familier ikke har en kalender som forteller dem om når de skal stå opp, når de skal spise frokost, når de skal spise middag, når de skal spise kvelds og når de skal dusje. Legebesøk, fritidsaktiviteter, bursdager, når leksene skal leveres på skolen og hvor mye som skal med til lunsj på hvilke dager, ja. 1
SesameStreet Skrevet 6. mars 2018 #14 Skrevet 6. mars 2018 (endret) 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men spm var hovedsakelig på hvem som kunne hjelpe, fikk tips om familievernkontoret over her så blir nok til at jeg starter der. Barnet har avtaler/aktiviteter hver gang det passer han. Skjer noe tre til fire ganger i uken. Hvorfor skal det gå ut over barnet? Mer også samboer i hus, så de burde klare det sammen tenker jeg. Hi Anonymkode: db8ee...d8d Det skjønner jeg veldig godt at du er frustrert over. Det hadde gjort meg meget irritabel selv, om eget barn hadde gått glipp av fritidsaktivitetene sine som barnet liker veldig godt. Nå hadde jeg blitt skikkelig irritabel av at leksene ble forsømt også da. Det er utrolig viktig å holde tritt med skolen. En kan jo lure på hva far sier, når han velger å gjøre det sånn, men det er ingen unnskyldning for sånt. Høres ut som et godt sted å starte på familievernkontoret, ja. Endret 6. mars 2018 av SesameStreet
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. mars 2018 #15 Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, SesameStreet skrev: De fleste familier ikke har en kalender som forteller dem om når de skal stå opp, når de skal spise frokost, når de skal spise middag, når de skal spise kvelds og når de skal dusje. Legebesøk, fritidsaktiviteter, bursdager, når leksene skal leveres på skolen og hvor mye som skal med til lunsj på hvilke dager, ja. Nei, men når far faktisk ikke sørger for at barnet dusjer så kan det være greit å ha det skrevet ned...
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #16 Skrevet 6. mars 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Ønsker ikke å gi så mye opplysninger her. Kan lett bli noe som kan spores tilbake til oss også. Litt kort så dreier dreier det seg om hygiene, lekser og oppfølging i hverdagen med avtaler m.m Men får å svare på spm så trengs det ikke så mye opplysninger tenker jeg. «Hvordan gå frem og hvem kan hjelpe?» Tydelige beskjeder er greit det, følger opp med SMS for å være sikkert på at vi oppfattet likt også der jeg er i tvil når det er mye som skjer. Anonymkode: db8ee...d8d Du kan hjelpe deg selv om du lærer å kommunisere på en god måte. Du kan ikke lempe all skyld over på han fordi han har en diagnose. Jeg tenker at dus er deg blind på diagnosen og tenker at du selv ikke gjør noe galt Om han ikke får barnet til å dusje, så si at dersom barnet ikke dusjer, så lukter det og andre barn vil synes det er ekkelt. Om han ikke hjelper med lekser, så si at barnet kan falle bak i skolen og ende opp som en outsider uten venner eller jobb og bli deprimert Om han ikke ser barnet regelmessig, fortell han at barn er glad i foreldrene sine og blir lei seg når de voksne bryter avtaler, fordi de forstår det ikke like godt som voksne. Barn trenger å tas ekstra hensyn til fordi de er litt "dummere" enn voksne. Anonymkode: 76d36...bf8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #17 Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, GoldenLioness skrev: Nei, men når far faktisk ikke sørger for at barnet dusjer så kan det være greit å ha det skrevet ned... Kan du diskuterer det er fars samboer. Viss ikke må du nesten tenke om 50 50 passer dere. Og om han takler hverdager. Anonymkode: eecc4...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #18 Skrevet 6. mars 2018 Foreldrekurs? Habiliteringen. Vi har nettopp vært. Anonymkode: 0684f...9c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå