AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Del Skrevet 5. mars 2018 Jeg har fått tilbud om å bli leder av avdelingen jeg nå er «vanlig arbeider» i. Jeg vurderte veldig hva jeg skulle gjøre, og har nå bestemt meg for å si ja. Men er veldig usikker på hvordan dette skal gå. Faglig sett har jeg god kontroll, så den delen er grei. Men særlig det å ha personalansvar, og dette med å gå fra å være kollega til å være leder for de samme menneskene... Det er snakk om høyt spesialiserte folk i en kunnskapsbedrift, ca 10 personer. Noen tips? Hva bør man gjøre, evt absolutt ikke gjøre, i en slik situasjon? Anonymkode: 0083b...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #2 Del Skrevet 5. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått tilbud om å bli leder av avdelingen jeg nå er «vanlig arbeider» i. Jeg vurderte veldig hva jeg skulle gjøre, og har nå bestemt meg for å si ja. Men er veldig usikker på hvordan dette skal gå. Faglig sett har jeg god kontroll, så den delen er grei. Men særlig det å ha personalansvar, og dette med å gå fra å være kollega til å være leder for de samme menneskene... Det er snakk om høyt spesialiserte folk i en kunnskapsbedrift, ca 10 personer. Noen tips? Hva bør man gjøre, evt absolutt ikke gjøre, i en slik situasjon? Anonymkode: 0083b...556 Ta en bli-kjent-samtale med hver enkelt og vis at du kan arbeidsmiljøloven og forstår hva arbeidsgiveransvaret er. At du har åpen dør og er til å stole på er selvsagt. Anonymkode: 3785b...7b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #3 Del Skrevet 5. mars 2018 Først: Dette kan endre mye, forvent at forholdet dere i mellom muligens kan endres som følge av det. Om dere tidligere har vært joviale, hatt en veldig spøkefull tone osv. så kan det hende dette vil tones ned fra dine tidligere kolleger, som nå blir ansatt under deg. Husk også at det er andre forventninger til en leder enn til en ordinært ansatt. Du vil nå forventes å kunne rydde opp i uenigheter, konflikter etc. på en profesjonell måte, noe som kan være vrient når man tidligere har vært kollega av potensielt involverte parter. Du vil muligens oppleve at det er vanskelig å ikke ta parti, hvis du f. eks. har opplevd bedre kjemi med en av partene. Ikke bli den lederen som kun opererer på trynefaktor, basert på hvem du hadde best kjemi med! Det kan også være vanskelig å gi tilbakemeldinger, både positive og negative, til folk man tidligere var på samme nivå på selv. Som ansatt ville jeg nok dessverre sett meg etter noe annet om en av nåværende kollegaer ble leder. Jeg sitter litt i denne situasjonen selv, der en tidligere kollega av meg ble leder for avdelingen. H*n har vært leder en god stund nå, men jeg syntes ikke h*n fungerer så godt som leder, muligens fordi man ble for "godt" kjent før forfremmelsen. Viktige ting som gjelder operasjonen av avdelingen følges ikke veldig godt opp, og h*n er for lite frempå når det gjelder å drive avdelingen fremover og få til nye ting. Litt for tilbakelent til å være leder syntes jeg, noe som er noe av grunnen til at jeg ser etter en vei ut. Ikke den eneste grunnen, men en av dem. Anonymkode: 894f7...fec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 5. mars 2018 #4 Del Skrevet 5. mars 2018 Vær forberedt på at ting vil forandre seg mellom deg og dine kollegaer. Noen kollegaer vil takle dårlig hvis du kommer med kritikk. De tenker at "hun tror hun er bedre enn oss" fordi du nå må ta konflikter og gi ris og ros. Du kan ikke stå og sladre om kollegaer og ikke heller ta parti. Noen vil nok prøve å teste deg. Feks komme forsent og lignende,smiske osv Det er også viktig at du for din del forstår at du ikke er noe "bedre og viktigere" enn kollegaene. Jeg har opplevd det at en ansatt ble leder og deretter ble en skikkelig hovmodig kjerring (ga seg som leder etter 2år da det ikke fungerte å holde på sånn) Nå skriver du at det er en kunnskapsbedrift så tror dette kommer til å gå bedre enn om det feks var en barnehage eller et sykehjem. Vis dem tillit og ikke overvåk dem. Vær ærlig og rettferdig. Vær blid og positiv så løser det seg. Les deg opp om dette,det å gå fra kollega til leder og fallgruvene. Les også om det å være en ny leder. Du har blitt spurt om å være leder så da antar jeg at de mener du er kompetent til det,så da må du bare bevise det😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #5 Del Skrevet 5. mars 2018 Tusen takk for interessante tilbakemeldinger. Har tenkt å lese meg litt opp på temaet, og muligens få coaching. Jeg er mest redd for å bli en litt usynlig administrator som vil gjøre alle til lags og endre minst mulig, og derved ikke driver frem noe. Tar gjerne flere innspill Anonymkode: 0083b...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 6. mars 2018 #6 Del Skrevet 6. mars 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for interessante tilbakemeldinger. Har tenkt å lese meg litt opp på temaet, og muligens få coaching. Jeg er mest redd for å bli en litt usynlig administrator som vil gjøre alle til lags og endre minst mulig, og derved ikke driver frem noe. Tar gjerne flere innspill Anonymkode: 0083b...556 Å gjøre alle til lags kan du prøve på men det vil alltid være noen som ikke er 100% fornøyde. Kanskje du vil gjøre noen endringer,men da må du tenke nøye etter. Har sett nyansatte ledere som skal forandre på alt og møter misnøye og omvendt. Lederen jeg har nå er nesten usynlig. Jeg ser ikke på han som leder eller skikket til å være leder da han gjemmer seg bort på kontoret og kan ikke så mye om jobben generelt sett. Hvis jeg trenger hjelp av leder så kan han ikke hjelpe og det er synd. Den forrige vi hadde var 110% bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Del Skrevet 6. mars 2018 Jeg har hatt fem ledere som har gått fra vanlig ansatt til leder (ikke samme arbeidsplass), det har gått bra for en av dem. Du bør være klar over at det å være leder er en mer ensom jobbe enn å være del av et kollegie, du står mer på utsiden og blir ikke inkludert på samme måte. Du skal holde deg nøytral i saker der du før har vært en part, og behandle alle likeverdig selv om du er mer venn med noen. Min erfaring er at det går dårlig. Den eneste det går bra for er hun som ønsket å blir sjef for å drive bedriften fremover og hadde masse gode ideer, hun som søke etter lederstilling og tok utdanningen for det. De andre ble tilbud jobb som eldst eller den som hadde vært der lengst, eller den beste av ingen eller få søkere. Stor forskjell. Tenk deg godt om. Anonymkode: 4df15...fab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #8 Del Skrevet 6. mars 2018 Jeg skriver masteroppgave om emnet, og vil virkelig anbefale deg boken "på randen av ledelse – en veiviser i førstegangsledelse" Lykke til! Anonymkode: 8cd50...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Del Skrevet 6. mars 2018 Arbeids og lederpsykologi av William Brochs-haukedal. Lese bøker om ledelse👍. Viktig med tillitt til de ansatte. Spørre om råd etc. Inkludere. Men ledelse er vel ofte personavhengig. Ville og informert om at det ikke alltid vil bli tatt populære valg. Viktig å skille mellom hva ditt ansvarsområder er og andres. Skal du være leder over lang tid, ville jeg prøvd å tatt noe utdanning innen ledelse. Anonymkode: fbbdf...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå