AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Hei. Jeg vurdererer å ta en bachelor i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk. Hvor kan man få jobb med dette? Eller er det så og si ubrukelig uten master? Hva lønner det seg da å ta master i, med tanke på etterspørsel? Hvilke jobber fører de ulike masterene til? Jeg spør fordi det er så innmari mye å sette seg inn i, og om noen her inne kanskje har peiling. Anonymkode: 3c23b...6d1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 Jeg har master i pedagogikk (ikke spesialpedagogikk). Har jobbet som lærervikar, saksbehandler, veileder, karriereveileder, og rådgiver. Hva ønsker du å jobbe med? Anonymkode: b0686...9b8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har master i pedagogikk (ikke spesialpedagogikk). Har jobbet som lærervikar, saksbehandler, veileder, karriereveileder, og rådgiver. Hva ønsker du å jobbe med? Anonymkode: b0686...9b8 Ønsker å jobbe med mennesker på en eller annen måte. Men gjerne en relativt selvstendig dagjobb med fri helger og ferier. Derfor vil jeg finne ut av hvilke muligheter jeg har etter en bachelor i pedagogikk/spesialpedagogikk, da jeg får nok ikke tatt master med det første. Anonymkode: 3c23b...6d1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 Hei, går første året på bachelor i spesialpedagogikk på UiO. Jeg har bestemt meg for å bytte studie til høsten rett og slett fordi jeg føler meg snytt. Fikk høre masse på åpen dag på skolen om muligheter for jobb etter bachelor, leste på nettsiden om alt en kunne jobbe med, leste på KG osv osv. Realiteten er at du bør ha en master for å jobbe med noe relevant. Ved en av de første forelesningene ble dette gjort ganske klart.. Bgrad innenfor spesped var det lite jobb å få. Du kan ta et år med småbarnspedagogikk og bli barnehagelærer - Men hvem vil det etter 3 år på spesped? Jeg er også veldig skuffet over skolen og opplegget. Det har vært mye surr, blant annet 2 feil på eksamener (Ja 2 feil! ) Etter dette året sitter jeg nå med 60 studiepoeng, følelsen av å ikke ha lært veldig mye og skuffelse. En annen ting å ta til ettertanke er at spesped er et årsstudium ved flere høyskoler. Ville heller gått pedagogikk også tatt etterutdanning i spesped - men hva vil du jobbe med da? Vi hører forelesere si det hele tiden er behov for folk med vår kompetanse og det stemmer. Problemet er at kommunene ikke har midlene til å ansette oss. Hvis du brenner for spesped og ser for deg å ta master i eks logopedi så kjør på! Hvis du derimot bare er litt usikker på hva du vil så vil jeg fraråde det. En siste viktig ting - dette er min mening! Lykke til med studievalg. Anonymkode: 77d21...0f0 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, går første året på bachelor i spesialpedagogikk på UiO. Jeg har bestemt meg for å bytte studie til høsten rett og slett fordi jeg føler meg snytt. Fikk høre masse på åpen dag på skolen om muligheter for jobb etter bachelor, leste på nettsiden om alt en kunne jobbe med, leste på KG osv osv. Realiteten er at du bør ha en master for å jobbe med noe relevant. Ved en av de første forelesningene ble dette gjort ganske klart.. Bgrad innenfor spesped var det lite jobb å få. Du kan ta et år med småbarnspedagogikk og bli barnehagelærer - Men hvem vil det etter 3 år på spesped? Jeg er også veldig skuffet over skolen og opplegget. Det har vært mye surr, blant annet 2 feil på eksamener (Ja 2 feil! ) Etter dette året sitter jeg nå med 60 studiepoeng, følelsen av å ikke ha lært veldig mye og skuffelse. En annen ting å ta til ettertanke er at spesped er et årsstudium ved flere høyskoler. Ville heller gått pedagogikk også tatt etterutdanning i spesped - men hva vil du jobbe med da? Vi hører forelesere si det hele tiden er behov for folk med vår kompetanse og det stemmer. Problemet er at kommunene ikke har midlene til å ansette oss. Hvis du brenner for spesped og ser for deg å ta master i eks logopedi så kjør på! Hvis du derimot bare er litt usikker på hva du vil så vil jeg fraråde det. En siste viktig ting - dette er min mening! Lykke til med studievalg. Anonymkode: 77d21...0f0 Hvilket studie har du planer om å bytte til da? 😊 Anonymkode: 25d6d...138
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 Jeg har bachelor i pedagogikk og master i pedagogikk, retning pedagogiske psykologisk rådgivning. Jobber i BUP, og fikk da betalt videreutdanning som spesialist i klinisk pedagogikk. Elsker jobben min som består av utredning, diagnostisering og behandling av barn og unge. Anonymkode: 3ff72...4cb
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #8 Skrevet 8. mars 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bachelor i pedagogikk og master i pedagogikk, retning pedagogiske psykologisk rådgivning. Jobber i BUP, og fikk da betalt videreutdanning som spesialist i klinisk pedagogikk. Elsker jobben min som består av utredning, diagnostisering og behandling av barn og unge. Anonymkode: 3ff72...4cb Kan jeg spør hva du har i lønn?:) Anonymkode: dc414...901
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #9 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spør hva du har i lønn?:) Anonymkode: dc414...901 640.000 Anonymkode: 3ff72...4cb 1
Jentadi Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 Du får ikke jobb i skoleverket med en sånn utdannelse. Og jeg vil tro at uten en master må man ha litt flaks for å finne en jobb. Med en master har du flere muligheter som PPT, Abup, HABU. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #11 Skrevet 11. mars 2018 På 8.3.2018 den 17.12, AnonymBruker skrev: Jeg har bachelor i pedagogikk og master i pedagogikk, retning pedagogiske psykologisk rådgivning. Jobber i BUP, og fikk da betalt videreutdanning som spesialist i klinisk pedagogikk. Elsker jobben min som består av utredning, diagnostisering og behandling av barn og unge. Anonymkode: 3ff72...4cb Hei! Hva skal til av utdanning for å bli spesialist i klinisk pedagogikk? Jeg vet man må ta en master først (enten ped eller spesped), men hva må til etter dette? Hvordan er hverdagen som spesialist i klinisk pedagogikk, hva som er best/verst med yrket, hvordan er fremtidsutsiktene, hva slags egenskaper en bør ha, blir man en slags terapeut? Anonymkode: 344ae...271
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #12 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Hva skal til av utdanning for å bli spesialist i klinisk pedagogikk? Jeg vet man må ta en master først (enten ped eller spesped), men hva må til etter dette? Hvordan er hverdagen som spesialist i klinisk pedagogikk, hva som er best/verst med yrket, hvordan er fremtidsutsiktene, hva slags egenskaper en bør ha, blir man en slags terapeut? Anonymkode: 344ae...271 Man nå ha mastern først ja og så minst to års arbeidserfaring fra PPT/skole/barnehage. Så må du ta utdanning som spesialist i klinisk pedagogikk, på RBUP (2 år). Her velger du også en av fire metodefordypning: Kognitiv terapi, psykoterapi, familieterapi eller sped- og småbarns psykiske helse. Pararellt må du jobbe i spesialisthelsetjenesten (BUP). Hverdagen består av utreding, diagnostisering og behandling av barn og unge. Jeg liker alt ved yrket jeg, kommer ikke på noe negativt. Men du må jo være veldig interessert i psykisk helse og like å jobbe terapeutisk. Samtidig som du må være komfortabel med å veilede foresatte og førstelinjetjenesten. Anonymkode: 3ff72...4cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå