Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en annonse hvor en søker etter personlige assistenter til en voksen datter med multifunksjonshemming. Datteren er på ettårsstadiet og trenger pleie hele døgnet. 

Så står det at «du  må binde deg for to år» . Er slike jobber så ettertraktet at en kan sette det som premiss? Jeg forstår virkelig at de ønsker kontinuitet, men tviler på at jeg hadde ville ønsket en slik forventning  om binding. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri gjort.. Forstår godt at de ønsker kontinuitet, men uansett hvor godt jeg likte jobben hadde jeg ikke bundet meg sånn. Man vet jo aldri hva som skjer i livet - plutselig trenger man noe annet, ønsker å flytte eller noe. Tror de siler bort mange kandidater med en slik hake, håper de får napp likevel :) 

• Liker 4
Skrevet

Det må jo være lov å si opp en jobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri bundet meg til en sånn jobb for så lang tid. 

Anonymkode: 1e31d...f07

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, ViljaH skrev:

Det må jo være lov å si opp en jobb.

Skriver assistentene under et juridisk bindende dokument om denne bindingen eller  bare «må» man stå løpet ut, og risikere at arbeidsgiver blir sur?

Skrevet
2 timer siden, Pipaluk skrev:

Skriver assistentene under et juridisk bindende dokument om denne bindingen eller  bare «må» man stå løpet ut, og risikere at arbeidsgiver blir sur?

Synes det høres rart ut om det skal være juridisk bindende. Arbeidsmiljøloven har sikkert noen lover som går over en slik kontrakt, uten at jeg har sjekket. Sur arbeidsgiver gjør ikke noe, problemet blir mer om man blir erstatningspliktig for kontraktsbrudd.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, ViljaH skrev:

Synes det høres rart ut om det skal være juridisk bindende. Arbeidsmiljøloven har sikkert noen lover som går over en slik kontrakt, uten at jeg har sjekket. Sur arbeidsgiver gjør ikke noe, problemet blir mer om man blir erstatningspliktig for kontraktsbrudd.

Jeg vet i hvertfall at et sykehus i Norge hadde en greie med at etter et utvekslingsopphold i Australia ( hvor man utdannet seg til sykepleier) måtte jobbe to år på sykehuset etterpå. 

Men hvorvidt man er erstatningsplikt hvis man bryter det, vet jeg ikke 

Skrevet
13 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg vet i hvertfall at et sykehus i Norge hadde en greie med at etter et utvekslingsopphold i Australia ( hvor man utdannet seg til sykepleier) måtte jobbe to år på sykehuset etterpå. 

Det er fordi de får lønn under videreutdanning tenker jeg :) 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Pipaluk skrev:

Det nok noe litt annet tenker jeg. Son Nuttery sier tilbyr en del store sykehus sykepleiere full lønn under videreutdanning - og da må man binde seg for to år. Det skjønner jeg, for det koster jo sykehuset masse penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, boblevann skrev:

Det nok noe litt annet tenker jeg. Son Nuttery sier tilbyr en del store sykehus sykepleiere full lønn under videreutdanning - og da må man binde seg for to år. Det skjønner jeg, for det koster jo sykehuset masse penger.

Og da har man mulighet til å si opp før, men må tilbakebetale en andel av hva arbeidsgiver har bekostet for videreutdanningen. 

Anonymkode: 6a0f7...d06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg jobber riktignok i bofellesskap på fjerde året, men det kan ikke sammenlignes. Jeg har et kolleganettverk og et fagmiljø som man ikke har som BPA. Pluss at lønna er langt bedre. Det skiller over 100K i året på hva jeg tjener i bofellesskap vs BPA, ettersom BPA ikke krever at man har 3-årig relevant høgskoleutdanning.

Anonymkode: 981d6...542

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Pipaluk skrev:

Plikttid er ikke uvanlig mot at man får dekket utdannelse f.eks. Det er likevel en vei ut, man betaler tilbake investeringen bedriften har gjort. Dette står tydelig i kontrakten som inngås.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg jobber riktignok i bofellesskap på fjerde året, men det kan ikke sammenlignes. Jeg har et kolleganettverk og et fagmiljø som man ikke har som BPA. Pluss at lønna er langt bedre. Det skiller over 100K i året på hva jeg tjener i bofellesskap vs BPA, ettersom BPA ikke krever at man har 3-årig relevant høgskoleutdanning.

Anonymkode: 981d6...542

Har selv også jobbet i bolig. Lønna kan ikke sammenliknes. Dessuten er kontrakten klarere i en institusjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...