AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Ifølge Forbrukerkjøpsloven kan man ikke kreve å få angre (returnere) et kjøp i fysisk butikk, men ifølge Forbrukerrådet er dette så vanlig at man kan forvente det likevel. Og i Forbrukerkjøpsloven står det at man skal kunne reklamere på produkter innen 2 eller 5 år, avhengig av hvor lenge produktet er ment til å vare. Selger kan forsøke å rette feilen på varen, men reklamasjonsretten gjelder etter to forsøk på retting. I dag har jeg vært borti to tilfeller der jeg har stusset litt på selgernes service. Jeg hadde kjøpt en dosett på apoteket som jeg overhodet ikke hadde brukt. Hadde ikke bruk for den likevel, så tenkte jeg skulle høre om jeg fikk returnere den og få pengene tilbake. Først virket kassadamen veldig negativ til det, men spurte en kollega som sa at det var helt i orden. Deretter ville ikke kassadamen gi meg pengene tilbake, for det var jo ikke det samme apoteket (men samme kjede), og sa hun helst ville at jeg skulle kjøpe noe annet. Det var ikke noe jeg trengte, og jeg sa derfor at jeg heller kunne ta den med til apoteket jeg hadde kjøpt den av. Da var det liksom greit, da fikk jeg tilbake pengene mine. I ettermiddag var jeg innom en klesforretning som også selger smykker, for å returnere et armbånd. Før jul hadde jeg kjøpt et armbånd med noe greier med strass på, og før jeg hadde rukket å komme hjem med varen (den var altså helt ubrukt), så hadde en sten falt av. Så da tenkte jeg at dette måtte være greit å reklamere på. Men nei, der kunne de ikke gjøre noe gitt. De argumenterte med at varen var kjøpt for tre måneder siden og at den var kjøpt på salg (eh, hva har det med saken å gjøre?). Jeg tenkte javel, og gikk ut av butikken. Men så tenkte jeg meg litt mer om, det er vel jeg som kjøper som har retten på min side her? Og det er ikke det at de 70 kronene jeg brukte på det er så sinnsykt mye i seg selv, men det er mye for en student som meg når det er 10 dager igjen til stipendet. Og så er det liksom prinsippet at du skal kunne reklamere på noe sånt. Så da gikk jeg tilbake til butikken, nevnte dette med lovverket og da måtte de selvsagt gå bak og "snakke med sjefen", som hadde vært med på å si nei til reklamasjonen i første omgang. Da de kom ut igjen sa de plutselig at de "kunne gjøre et unntak denne gangen", og jeg fikk tilbake pengene mine. Hvilket unntak? Er det ikke sånn at lovverket alltid skal gjelde, eller kan man gjøre unntak fra lovverket? Virkelig? Jeg mener jo selvfølgelig ikke at alle selgere er sånn, dette er ingen generalisering. De fleste jeg møter på er veldig hyggelige og serviceinnstilte. Og det var jo forsåvidt fint at jeg fikk tilbake pengene mine til slutt. Men denne "servicen" stussa jeg litt over, for å si det sånn. Hva tenker dere? Anonymkode: 0f485...37e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #2 Skrevet 5. mars 2018 Og ja - nå kom jeg på ett tilfelle til. Kjøpte en sort LEVIS (dyrt merke)-bukse på Carlings før jul. Hadde vasket den én gang, etter vaskeanvisningene, og fargen var allerede blass. Særlig i sømmene, nærmest mørkeblå der den skulle være sort. Gikk tilbake til butikken med buksa for å reklamere, da fikk jeg bare til svar at det der var helt vanlig, ikke noe å reklamere på. Men at de skulle høre med ledelsen og ringe meg opp igjen om et par dager for å gi meg et svar. Den telefonen fikk jeg aldri.... Vurderer å dra tilbake igjen og forlange reklamasjon, men er så lei av å krangle med butikkansatte. Anonymkode: 0f485...37e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #3 Skrevet 5. mars 2018 I første saken så var dem grei med deg. At du har kjøpt noe du ikke har bruk for, gir deg ikke returrett. Du har heller ikke rett til å få levere i en annen butikk enn der du kjøpte. Om man leverer tilbake, eller bytter noe, så har butikk all rett til å gi tilgodelapp istedet for penger tilbake, så her har du fått god service. I andre saken, så har du ikke reklamert i rimelig tid, du har ventet 3 måneder. Det er tiden fra kjøpet som gjelder, ikke hvor ofte produktet er brukt. Så for butikken er dette da ett armbånd som potensielt er brukt i 3 måneder. Og det er helt vanlig at salgsvarer ikke byttes. Her igjen kan du heller ikke kreve penger tilbake, men om dem godkjenner reklamasjon kan du få nytt produkt. Anonymkode: 43f5b...c99 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #4 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I første saken så var dem grei med deg. At du har kjøpt noe du ikke har bruk for, gir deg ikke returrett. Du har heller ikke rett til å få levere i en annen butikk enn der du kjøpte. Om man leverer tilbake, eller bytter noe, så har butikk all rett til å gi tilgodelapp istedet for penger tilbake, så her har du fått god service. I andre saken, så har du ikke reklamert i rimelig tid, du har ventet 3 måneder. Det er tiden fra kjøpet som gjelder, ikke hvor ofte produktet er brukt. Så for butikken er dette da ett armbånd som potensielt er brukt i 3 måneder. Og det er helt vanlig at salgsvarer ikke byttes. Her igjen kan du heller ikke kreve penger tilbake, men om dem godkjenner reklamasjon kan du få nytt produkt. Anonymkode: 43f5b...c99 Om du leser lovverket vil du se at du tar feil - TS Anonymkode: 0f485...37e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #5 Skrevet 5. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du leser lovverket vil du se at du tar feil - TS Anonymkode: 0f485...37e Foreslår at du leser nevnte lovverk igjen. Ev viser til hvor du har funnet andre regler. Anonymkode: de2ca...894 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #6 Skrevet 6. mars 2018 Ikke enig med deg TS. Apoteket har alt rett på sin side, og ga deg god service. Armbåndet: Du må reklamere innen rimelig tid. Det spiller ingen rolle at det bare har "ligget der". Buksen: Helt normalt at jeans mister farge de første gangene etter vask, spesielt helt mørke. Jeg har kjøpt sorte jeans som har blitt nesten mørke grå etter vask. Forstår at det er surt, men mørke farger har vanskelig for å sette seg helt. Det samme har du kanskje opplevd ved kjøp av en f.eks. rød genser? Så jo, TS, les lovverket på ny. Du kan jo eventuelt ta kontakt med forbrukerrådet angående disse nevnte sakene for å høre. De er veldig behjelpelige synes jeg Anonymkode: b5d43...b9b 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Skrevet 6. mars 2018 På 5.3.2018 den 18.34, AnonymBruker skrev: Og ja - nå kom jeg på ett tilfelle til. Kjøpte en sort LEVIS (dyrt merke)-bukse på Carlings før jul. Hadde vasket den én gang, etter vaskeanvisningene, og fargen var allerede blass. Særlig i sømmene, nærmest mørkeblå der den skulle være sort. Gikk tilbake til butikken med buksa for å reklamere, da fikk jeg bare til svar at det der var helt vanlig, ikke noe å reklamere på. Men at de skulle høre med ledelsen og ringe meg opp igjen om et par dager for å gi meg et svar. Den telefonen fikk jeg aldri.... Vurderer å dra tilbake igjen og forlange reklamasjon, men er så lei av å krangle med butikkansatte. Anonymkode: 0f485...37e Jobber og med å selge jeans (ikke på Carlings 😆) Tap av farge gir ikke reklamasjonsrett hos oss heller Anonymkode: 09afe...2a7 1
puppi Skrevet 6. mars 2018 #8 Skrevet 6. mars 2018 On 3/5/2018 at 7:04 PM, AnonymBruker said: Om du leser lovverket vil du se at du tar feil - TS Anonymkode: 0f485...37e Tufs, du er jo helt på bærtur. Du har hengt deg helt opp i Forbrukerrådets uttalelser om «kan forvente», hvor har du egentlig lest dette? Jeg tviler sterkt på at Forbrukerrådet har brukt nøyaktig disse ordene - og har de mot formodning gjort det, så gir det deg likevel ingen rettigheter. Du kan forvente å kunne prute på bruktbilkjøp, loppemarked osv, men det er jo likevel ingen regel! For det andre, vil jeg si du på armbåndet ikke har reklamert innen rimelig tid. Du kan ikke når du leser en lov, kun lese til du finner en paragraf/boktav som passer din sak, og så slutte lese videre. Du må også se litt på lovens forarbeider, rettspraksis etc, for å se hva som egentlig menes med lovverket. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #9 Skrevet 6. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber og med å selge jeans (ikke på Carlings 😆) Tap av farge gir ikke reklamasjonsrett hos oss heller Anonymkode: 09afe...2a7 Tap av farge gir ikke returrett? Jeg kjøpte en jeans til 799 for 3 uker siden. Vasket den før bruk, og to ganger etter bruk. Da hadde den mistet farge. Gikk til butikken, og leverte den.De prøvde seg der også. Løsfarve kalte de det. Har vasket den to ganger. Det står ikke noe opplyst om det. De måtte ta den tilbake Anonymkode: 07d8b...361
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå