Gjest making.a.mess Skrevet 5. mars 2018 #21 Skrevet 5. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere lagt merke til at det ikke er en eneste person av farge i disse filmene ? Anonymkode: 3c7db...4b9 Jeg blir matt. Må en film inneholde en person av hver farge for ikke være rasistisk? .... Tror du det er en blåøyd nordmann i alle Bollywood filmene fra India?
Tøytigern Skrevet 5. mars 2018 #22 Skrevet 5. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har dere lagt merke til at det ikke er en eneste person av farge i disse filmene ? Anonymkode: 3c7db...4b9 Det er ikke til å stikke under en stol at Disney står for å ta ibruk mange rasistiske stereotypier opp gjennom tidene. Men jeg skjønner ikke hvorfor de skulle plassere karakterer med andre hudfarger inn i et plot der det ikke er naturlig. Det ville være et krampeaktig forsøk på å unngå rasisme, som slår ut andre veien og blir nedsettende på den måten. Sånn som med alle sit-coms fra USA der gruppen med hvite venner har med én mørkhudet venn, bare for å demonstrere at de ikke er rasistiske. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #23 Skrevet 5. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke i noen av de 4 film versjonene av Tarzan jeg har sett. Tarzan er sønne til den britiske Lord Greystoke. I den første novellen av Tarzan sommble publisert; Tarzan of the Apes. Forfatter: Richard Rice Burrows. Ble det gjort klart at Tarzan er sønnen til lord Greystoke fra England. I samme bok blit det sagt at Lord Greystoke, gans kone og sønn la ut på en reise i 1888. Tarzan vil da være i voksen alder tidlig 1900-tallet. Lurer virkelig på i hvilken versjon han er fra Tyskland på slutten av 1700 tallet? For de 4 filmene jeg har sett er han fra England. Nå er det vistnok 20++ bøker og historier om Tarzan som eksisterer da. Men den første boken vil jo alltids være rett (enn om jeg liger veldig godt Disney versjonen med sang og musikk). Anonymkode: cdb38...881 Tror du må lære deg å lese. Det står TANGLED ikke Tarzan Anonymkode: 3c7db...4b9 1
Tøytigern Skrevet 5. mars 2018 #24 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Jeg blir matt. Må en film inneholde en person av hver farge for ikke være rasistisk? .... Tror du det er en blåøyd nordmann i alle Bollywood filmene fra India? Det er nettopp det. Hvis man på død og liv må ha med en hvit person i alle vennegjengene med fem seks svarte personer i serier fra USA, feks. Da ville folk begynt å føle at dette skurret. That 70's Show,- hvite amerikanere med en utenandsk venn. Big Bang Theory,- hvite amerikanere med en utenlandsk venn... Om det var motsatt, ville ikke det sett merkelig ut? Ville ikke hvite begynt å reagere? Det er ikke noe poeng å ta med en svart/mørkhudet bare for å gjøre det. Det må være en naturlig del av handlingen. Scrubs; et sykehus der folk er hvite, svarte, asiater, you name it. Der er det naturlig. Men i en film som Frozen... Er det nødvendig å forvirre unger? Er det farlig å vise at det ikke var noen svarte/mørkhudede der? Heldigvis har de begynt med mørkhudede Disney-prinsesser og prinser. Jeg vil si det veier opp for at man ikke putter inn mørkhudede i et plot der det ikke er naturlig, bare for å ha dem der. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #25 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror du må lære deg å lese. Det står TANGLED ikke Tarzan Anonymkode: 3c7db...4b9 haha, må kanskje det. Var litt trøtt når jeg leste tråden, har jobber 3x12 timers nattevakter i helga 😅 Anonymkode: cdb38...881
Gjest Tom Bäcker Skrevet 5. mars 2018 #26 Skrevet 5. mars 2018 Kan det være fordi Elsa er lesbisk? http://fantheories.wikia.com/wiki/Frozen
Tøytigern Skrevet 5. mars 2018 #27 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: haha, må kanskje det. Var litt trøtt når jeg leste tråden, har jobber 3x12 timers nattevakter i helga 😅 Anonymkode: cdb38...881 Rapunzel. Men det visste du kanskje.
Tøytigern Skrevet 5. mars 2018 #28 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, Tom Bäcker skrev: Kan det være fordi Elsa er lesbisk? http://fantheories.wikia.com/wiki/Frozen Dette er jo en site der folk lanserer en masse teorier og ikke noe Disney har sagt eller mener.
Tøytigern Skrevet 5. mars 2018 #29 Skrevet 5. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere lagt merke til at det ikke er en eneste person av farge i disse filmene ? Anonymkode: 3c7db...4b9 Tangled er en film som er basert på et tysk eventyr. Det var ingen karakterer med i det eventyret som filmen er basert på, som er beskrevet sånn at de kunne ha aner til land og verdensdeler der mørk hud er dominerende. Det er ganske enkelt ikke en del av eventyret. Hvorfor skal man da ha med personer som har mørk hud? Det ville fått barna til å fokuserer på hvorfor det er en med mørk hud der og det er ikke poenget med filmen.
Freesia97 Skrevet 5. mars 2018 #30 Skrevet 5. mars 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du mener prinsessen og frosken er det flere hvite i den filmen. Anonymkode: aaf25...52b Ja, jeg mener prinsessen og frosken men tror ikke det er mange hvite i den filmen.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #31 Skrevet 5. mars 2018 10 minutter siden, Tøytigern skrev: Rapunzel. Men det visste du kanskje. Mhm, stor fan! Elsker filmen! Følte bare det ble logisk å lese Tarzan (som sagt litt vel trøtt etter lange jobb-vakter i helgen). En film som er satt til Afrika og det er hvite folk i hovedrollen. Ble litt logisk at folk reagerer. Elsker Tangled, elsker også såklart at de dukket opp i Frozen! Elsker disney filmer! Anonymkode: cdb38...881
Tøytigern Skrevet 5. mars 2018 #32 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mhm, stor fan! Elsker filmen! Følte bare det ble logisk å lese Tarzan (som sagt litt vel trøtt etter lange jobb-vakter i helgen). En film som er satt til Afrika og det er hvite folk i hovedrollen. Ble litt logisk at folk reagerer. Elsker Tangled, elsker også såklart at de dukket opp i Frozen! Elsker disney filmer! Anonymkode: cdb38...881 Nettopp. Men i Tarzan kunne Disney gjort det bedre ved å la mørkhudede ha rollene i filmen. Noe som ville latt være å forvirre unger- som nå tror Tarzan kun kan ha vært hvit, midt i svarteste Afrika.... Der var Disney rasistiske, for tegneren valgte å illustrere helten med en hvit mann...
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #33 Skrevet 5. mars 2018 6 minutter siden, Tøytigern skrev: Nettopp. Men i Tarzan kunne Disney gjort det bedre ved å la mørkhudede ha rollene i filmen. Noe som ville latt være å forvirre unger- som nå tror Tarzan kun kan ha vært hvit, midt i svarteste Afrika.... Der var Disney rasistiske, for tegneren valgte å illustrere helten med en hvit mann... Tarzan i seg selv er jo såklart hvit, med en viss solbrun farge ja, men han er jo opprinnelig fra England. Det er jo en del av hele historien, sønnen til en lord, lost i jungelen. Jane og teamet som reiser dit er også fra England (som jrg skrev usikker på hvorsan likestillingen var på det tidspunktet i England på det tidspunktet, men ser ikke for meg at det var mye bedre enn i USA), så logisk nok er Jane og Co også hvite. Men hadde ikke vert feil om de hadde hatt noen fra lokalbefolkningen med. Noe som gjør at jeg liker veldig godt den nyeste Tarzan filmen med Alxander Skarsgård, det har vi faktisk lokale mennesker med (og sjønner at en fakisk er i Afrika, men mulig noen vil krangle på at de er portretert som veldig steriotypisk Aftikanere (tribal-mennesker)). Men disney versjonene er nå bra med masse sang og musikk, blir en litt mer feel-good film enn den nyeste versjonen Men helt ærlig har jeg alltid trodd at Tarzan var i jungelen i Amazonas var "nylig" (med frozen-tangled-tarzan teorien) at jeg fant ut at det var afrika. Anonymkode: cdb38...881
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå