AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Hei, alle! Vi har en gutt på 10 år som sliter veldig med å lese og å skrive. Han har ADHD, så konsentrasjonsproblemene kommer sannsynligvis fra det. Han har ikke noen problemer med å sitte i ro. Han kan sitte i mange timer i strekk å leke med kinetisk sand, male og lignende. Han bor mest hos moren sin, og hun legger dessverre ikke nok vekt på læring (etter min mening). Det gjør ikke faren hans heller, for den saks skyld. Begge mener at "det kommer seg". Og det gjør det jo en gang, men jeg vet hvor mye dette tar på selvtillitten hans og at han er mindre populær i klassen fordi han sliter med dette. Jeg ser mye av meg selv i han. Å tvinge han til å lese i bøker, gjøre ekstra lekser ol. er ikke veien å gå. Han blir demotivert og mestringsfølelsen synker. Dessuten kan han kun lese blokkbokstaver. Derfor vil jeg gjerne blande læringen inn i noe han faktisk liker - spill og film. Han bruker mye tid på Youtube og er derfor ikke så verst i engelsk. Har dere tips til noen spill som gjør en bedre i å lese og skrive? Spillene kan altså ikke handle om lesing og skriving, men et underholdningsspill som utvikler disse ferdighetene. Vi har Playstation, men PC-spill er ikke en hindring. Eventuelt annet som kan gjøre en bedre i det? Da jeg var lita lærte jeg mye av dette via BabyBorn. Man måtte jo lese hvordan man lagde grøten, fikk dukka til å tisse ol. Læring kamuflert i underholdning Anonymkode: 7b74f...c45
Burgunder Skrevet 5. mars 2018 #2 Skrevet 5. mars 2018 Har du sjekket ut Poio? Mulig det passer best for yngre som er helt i starten av leseopplæringen, men... https://poio.no/
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #3 Skrevet 5. mars 2018 Bruker Poio i undervisning med barn som er 8-9 år gamle, og som har gått glipp av mye av den helt grunnleggende lese- og skriveopplæringen. De liker det godt i alle fall. Appen koster 200 kroner, tror jeg, men det kan jo være vel anvendte penger! Er han interessert i å lese tekst i det hele tatt? Kan man finne emner han interesserer seg for, eller lese tegneserier? Anonymkode: 6be5b...3fa
Gjest PeleWasShite Skrevet 5. mars 2018 #4 Skrevet 5. mars 2018 Tenker umiddelbart på sånne litt old school rollespill med mye skriftlige dialoger hvor du må velge hva du svarer. Banner Saga eller Pillars of Eternity eller noe sånn. Men samtidig tenker jeg at mye skjermtid kanskje er det siste et barn med ADHD trenger. Det er allerede mye som tyder på at ADHD kan være forbundet med alt for mye skjermtid fra tidlig alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå