AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Hei Jeg har tenkt å studere sykepleie til høsten, men vet ikke helt hvor jeg vil studere. Er fra Bergen, og tenker jeg vil komme meg litt vekk og oppleve noe nytt. Akkurat nå står det mellom UiA Kristiansand, ntnu Gjøvik og ntnu Trondheim. Noen som anbefaler noen av disse stedene eller har andre forslag? For meg er studentmiljøet veldig viktig, at det er mye som skjer/man kan finne på. Jeg ønsker å ha mulighet til å drive med idrett på fritiden (studentlag). Tenker også det hadde vært greit med et miljø der man lett kan bli kjent med folk fra andre studieretninger også. Kvaliteten på undervisningen er selfølgelig også viktig, og utstyr de har osv. Anonymkode: bfaa1...084
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #2 Skrevet 5. mars 2018 Skulle du finne på å bli i Bergen, IKKE begynn på VID. Går selv på VID, ubrukelig skole - kan nesten ikke vente til jeg er ferdig med dritten. Har gått på flere ulike skoler før, og denne tar kaka på ubrukelighet, dårlig faglighet og null respekt for studenter har hørt mye positivt om student- og fagmiljøet på både i Gjøvik og i Trondheim. Førde er vel også en av skolene som er kjent for å være gode på sykepleie Anonymkode: 8ad90...f18
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #3 Skrevet 5. mars 2018 NTNU. Hørt at Gjøvik er bra Anonymkode: f9203...2c3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #4 Skrevet 5. mars 2018 UiA! Trives VELDIG. Vet ikke hvordan det er med treningsaktiviteter men vet noen av vennene mine er med på blant annet håndball og sang. Veldig godt miljø. Mer enn nok utstyr og tror så godt som alle er veldig fornøyde med kvaliteten på studiet. Anonymkode: cfa11...67a 1
Serafin Skrevet 5. mars 2018 #5 Skrevet 5. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg har tenkt å studere sykepleie til høsten, men vet ikke helt hvor jeg vil studere. Er fra Bergen, og tenker jeg vil komme meg litt vekk og oppleve noe nytt. Akkurat nå står det mellom UiA Kristiansand, ntnu Gjøvik og ntnu Trondheim. Noen som anbefaler noen av disse stedene eller har andre forslag? For meg er studentmiljøet veldig viktig, at det er mye som skjer/man kan finne på. Jeg ønsker å ha mulighet til å drive med idrett på fritiden (studentlag). Tenker også det hadde vært greit med et miljø der man lett kan bli kjent med folk fra andre studieretninger også. Kvaliteten på undervisningen er selfølgelig også viktig, og utstyr de har osv. Anonymkode: bfaa1...084 Høgskolen i Sørøst-Norge - Tønsberg, Drammen eller i Porsgrunn?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 På 5.3.2018 den 16.30, AnonymBruker skrev: Skulle du finne på å bli i Bergen, IKKE begynn på VID. Går selv på VID, ubrukelig skole - kan nesten ikke vente til jeg er ferdig med dritten. Har gått på flere ulike skoler før, og denne tar kaka på ubrukelighet, dårlig faglighet og null respekt for studenter har hørt mye positivt om student- og fagmiljøet på både i Gjøvik og i Trondheim. Førde er vel også en av skolene som er kjent for å være gode på sykepleie Anonymkode: 8ad90...f18 Går også på VID, og har det helt motsatt enn deg. Eneste jeg reagerer på er det enormt dårlige miljøet på 2017 kullet. Lærerene på Campus Betanien er det store forskjeller i, men de fleste er virkelig dyktige. Hvilket kull er du i? Anonymkode: 3d201...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Går også på VID, og har det helt motsatt enn deg. Eneste jeg reagerer på er det enormt dårlige miljøet på 2017 kullet. Lærerene på Campus Betanien er det store forskjeller i, men de fleste er virkelig dyktige. Hvilket kull er du i? Anonymkode: 3d201...3e0 2016 kullet hører jeg til miljøet er supert - men det er det eneste som er bra. Var fornøyd i fjor på Betanien, men i år på Haraldsplass er det ingenting positivt å finne. Dårlige lærere, mobbing av studenter, det er liksom ingen som vil oss vel. De tar ingen hensyn til at vi faktisk har et liv utenom skolen, mange har jo barn osv. Null forståelse, total mangel på informasjon osv. Elendig kommunikasjon. Jeg er veldig misfornøyd, og er langt fra den eneste i mitt kull Anonymkode: 8ad90...f18 1
vscare Skrevet 8. mars 2018 #8 Skrevet 8. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Går også på VID, og har det helt motsatt enn deg. Eneste jeg reagerer på er det enormt dårlige miljøet på 2017 kullet. Lærerene på Campus Betanien er det store forskjeller i, men de fleste er virkelig dyktige. Hvilket kull er du i? Anonymkode: 3d201...3e0 Jeg går også på VID, 2017-kullet, og har også tenkt at studentmiljøet er dårlig! Trodde det bare var jeg som var litt sær jeg Men er enig i at lærerne stort sett er dyktige! Trist å høre at det ikke er så bra på Haraldsplass
vscare Skrevet 8. mars 2018 #9 Skrevet 8. mars 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2016 kullet hører jeg til miljøet er supert - men det er det eneste som er bra. Var fornøyd i fjor på Betanien, men i år på Haraldsplass er det ingenting positivt å finne. Dårlige lærere, mobbing av studenter, det er liksom ingen som vil oss vel. De tar ingen hensyn til at vi faktisk har et liv utenom skolen, mange har jo barn osv. Null forståelse, total mangel på informasjon osv. Elendig kommunikasjon. Jeg er veldig misfornøyd, og er langt fra den eneste i mitt kull Anonymkode: 8ad90...f18 Å Gud, dette! Jeg er veldig fornøyd på Betanien, men praksislæreren min er faktisk helt ekstrem på dette med å ha null forståelse for at selv om studiene er førsteprioritet for de fleste (for de av oss som ikke har barn selvsagt), så har vi andre forpliktelser også, har blitt litt gal av det til tider 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 42 minutter siden, vscare skrev: Å Gud, dette! Jeg er veldig fornøyd på Betanien, men praksislæreren min er faktisk helt ekstrem på dette med å ha null forståelse for at selv om studiene er førsteprioritet for de fleste (for de av oss som ikke har barn selvsagt), så har vi andre forpliktelser også, har blitt litt gal av det til tider Altså jeg må bare spørre, men hva mener du med andre forpliktelser som skolen/lærer burde ta hensyn til? At skolen skal la dere komme seinere i praksis? Slippe unna undervisning? Legge listen lavere for de med barn? Anonymkode: b130d...05a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: 2016 kullet hører jeg til miljøet er supert - men det er det eneste som er bra. Var fornøyd i fjor på Betanien, men i år på Haraldsplass er det ingenting positivt å finne. Dårlige lærere, mobbing av studenter, det er liksom ingen som vil oss vel. De tar ingen hensyn til at vi faktisk har et liv utenom skolen, mange har jo barn osv. Null forståelse, total mangel på informasjon osv. Elendig kommunikasjon. Jeg er veldig misfornøyd, og er langt fra den eneste i mitt kull Anonymkode: 8ad90...f18 Min søster går i 2016 kullet, så at det var vært ekstremt mye rot med dere fikk jeg med meg. Gruer meg til Haraldsplassåret kjenner jeg Anonymkode: 3d201...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #12 Skrevet 8. mars 2018 Trondheim såklart. Men der er vel også snittet høyest for å komme inn. Anonymkode: 67250...256
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #13 Skrevet 8. mars 2018 1 time siden, vscare skrev: Jeg går også på VID, 2017-kullet, og har også tenkt at studentmiljøet er dårlig! Trodde det bare var jeg som var litt sær jeg Men er enig i at lærerne stort sett er dyktige! Trist å høre at det ikke er så bra på Haraldsplass Ja, kjekt å være en av de som fikk beskjed om at hun ikke fikk være i en av de randome 1030 eksamensgruppen 😕. Aldri følt meg så alene i en gruppe mennesker før, noe som er utrolig trist på et slikt studie! Anonymkode: 3d201...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #14 Skrevet 8. mars 2018 Hvis du vil ha godt studentmiljø med mye som skjer ville jeg gått for Trondheim Anonymkode: e67ed...708
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #15 Skrevet 8. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså jeg må bare spørre, men hva mener du med andre forpliktelser som skolen/lærer burde ta hensyn til? At skolen skal la dere komme seinere i praksis? Slippe unna undervisning? Legge listen lavere for de med barn? Anonymkode: b130d...05a Vel, vi fikk beskjed som følger «dette er et fulltids studium, det betyr at dere skal være klare til å stille opp når VI sier at dere skal det». Dette var beskjeden når vi uttrykket misnøye over at forelesning ble fremskyndet på 2 timers varsel. I tillegg i forhold til praksisturnus, har mange etterspurt turnusen (i dag får vi den når vi møter opp første dag) sånn at de kan koordinere vaktene med jobb, barn og familie - men får igjen slengt i fleisen at vi skal stille opp når skolen ber oss om det. Altså ingen forståelse for at vi har forpliktelser utenom skolen. Og merk: det er ingen som har bedt om tilrettelagt turnus pga jobb - de har bare bedt om INFORMASJON slik at de kan planlegge/koordinere vakter. De færreste har råd til å leve på lånet... 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min søster går i 2016 kullet, så at det var vært ekstremt mye rot med dere fikk jeg med meg. Gruer meg til Haraldsplassåret kjenner jeg Anonymkode: 3d201...3e0 Jepp, det er komplett texas. Savner Betanien. Var mange av de samme åndsvake reglene/rutinene der - men det var hvertfall litt forståelse og medmenneskelighet å finne. Anonymkode: 8ad90...f18 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #16 Skrevet 8. mars 2018 Jeg går selv siste semester nå i Porsgrunn (høgskolen i sør-øst Norge) og stortrives! Har en venninne som går på uia og hun trives også der nede :-) Anonymkode: d8887...8ad
vscare Skrevet 8. mars 2018 #17 Skrevet 8. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså jeg må bare spørre, men hva mener du med andre forpliktelser som skolen/lærer burde ta hensyn til? At skolen skal la dere komme seinere i praksis? Slippe unna undervisning? Legge listen lavere for de med barn? Anonymkode: b130d...05a Nei, selvsagt ikke. I mitt tilfelle gjelder dette i hovedsak at avtaler blir flyttet på i siste liten (typ én til tre timer før), og at lærer har null forståelse for at det kan medføre problemer for studentene med tanke på turnusoppsett, planlegging av arbeidsdag, reisevei, osv.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #18 Skrevet 8. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, vi fikk beskjed som følger «dette er et fulltids studium, det betyr at dere skal være klare til å stille opp når VI sier at dere skal det». Dette var beskjeden når vi uttrykket misnøye over at forelesning ble fremskyndet på 2 timers varsel. I tillegg i forhold til praksisturnus, har mange etterspurt turnusen (i dag får vi den når vi møter opp første dag) sånn at de kan koordinere vaktene med jobb, barn og familie - men får igjen slengt i fleisen at vi skal stille opp når skolen ber oss om det. Altså ingen forståelse for at vi har forpliktelser utenom skolen. Og merk: det er ingen som har bedt om tilrettelagt turnus pga jobb - de har bare bedt om INFORMASJON slik at de kan planlegge/koordinere vakter. De færreste har råd til å leve på lånet... Jepp, det er komplett texas. Savner Betanien. Var mange av de samme åndsvake reglene/rutinene der - men det var hvertfall litt forståelse og medmenneskelighet å finne. Anonymkode: 8ad90...f18 Det er helt vanlig å ikke få turnus før først dag i praksis, ofte er det en kabal helt til siste stund å finne veiledere som er nok på dagtid til å kunne gi studentene en grei oppfølging. Jeg har nettopp ferdig spesialsykepleier (ikke fra VID), og ingen av mine 7 praksissteder på 3 sykehus fikk jeg turnus før første dag i praksis. Heller ikke i grunnutdanningen fikk jeg det (annen skole enn spesialutdanningen). Det meste går an å ordne i dialog med praksisstedet, hvis man f.eks trenger fri tredje hver helg pga arbeidshelg eller for å følge barn til tannlegen. At forelesninger blir flytte på kort varsel er selvfølgelig ikke bra, spesielt om man ikke allerede er på skolen pga andre ting, men det er sånt som skjer. Anonymkode: b130d...05a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #19 Skrevet 9. mars 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er helt vanlig å ikke få turnus før først dag i praksis, ofte er det en kabal helt til siste stund å finne veiledere som er nok på dagtid til å kunne gi studentene en grei oppfølging. Jeg har nettopp ferdig spesialsykepleier (ikke fra VID), og ingen av mine 7 praksissteder på 3 sykehus fikk jeg turnus før første dag i praksis. Heller ikke i grunnutdanningen fikk jeg det (annen skole enn spesialutdanningen). Det meste går an å ordne i dialog med praksisstedet, hvis man f.eks trenger fri tredje hver helg pga arbeidshelg eller for å følge barn til tannlegen. At forelesninger blir flytte på kort varsel er selvfølgelig ikke bra, spesielt om man ikke allerede er på skolen pga andre ting, men det er sånt som skjer. Anonymkode: b130d...05a Men hvis det skjer hele tiden eller at det gjøres uten grunn så er det irriterende. Går ikke på VID men merker også den greien en del på skolen at lærerne har hengt seg voldsomt opp i det der med at dette er et fulltidsstudium og sykepleiestudiet er det hardeste i verden og praksis er hellig, og de liksom setter sin ære i å være mest mulig rigide på helt meningsløse ting tror det er noe som er på pensum for å bli lærer på sykepleien! fikk f.eks en gang turnus når jeg begynte i praksis i starten av uken, og i følge den skulle jeg jobbe den kommende helgen. Hadde min faste jobbehelg da, men jobbet annerledes helger enn kontaktsykepleieren så hadde fri på hennes neste helg og foreslo at jeg kunne jobbe denne i stedet for. Rablet da fullstendig for praksislærer fordi jeg ikke prioriterte praksis høyt nok, og jeg måtte sette i gang et salig styr for å bytte jobbehelgen min på sånn fire dagers varsel i stedet for å bytte praksishelgen som var helt uproblematisk ifht. alle sin turnus. Jeg prioriterer absolutt studier og forventer ikke å få praksis tilrettelagt opp og i mente men det er og frustrerende med lærere som skal være minst mulig fleksible just for the sake of it. Det må være lov å irritere seg litt over uten at man liksom skal være en vanskelig student som stiller helt urimelige krav og ikke skjønner at sykepleierstudiet ER hardt pga. blablabla og Florence Nightingale Anonymkode: a444f...693 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #20 Skrevet 9. mars 2018 Tusen takk for gode svar! Det er mye til hjelp. Jeg tror jeg har gode muligheter for å komme inn i Trondheim, men bare lurer på om sykepleie utdanningen der er bra, jeg vet jo at ntnu er veldig bra på teknologi osv, men har liksom ikke hørt så mye om sykepleien der. Akkurat nå står det mellom Trondheim og Kristiansand Anonymkode: bfaa1...084
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå