AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Samboeren min og jeg er på husjakt og bor derfor midlertidig i leid leilighet. Vi har begge solgt og ønsker å finne noe vi kan kjøpe sammen. Vi leier halvparten av en tomannsbolig. Eierne er i utgangspunktet greie, men har ved flere anledninger låst seg inn i leiligheten vår for å ordne med praktiske ting. En list, persienne osv. De sender sms (mens vi er på jobb) og informerer om at de låser seg inn. Jeg har gitt beskjed om at jeg gjerne vil ha beskjed en dag i forveien. Nå sist handlet det om at dusjhodet skulle byttes til sparedusj. Fikk sms fredag kl. 11. Tilfeldigvis hadde jeg hjemmekontor og var i dusjen da meldingen kom. Kom ut av dusjen, lettere antrukket, leste meldingen og like etterpå står huseier i stua mi. Jeg ble mektig irritert og så at hun ble flau. Sa at det ikke passet akkurat nå og da strøk hun på dør. Hvilke rettigheter har jeg i en sånn situasjon? Er inneforsått med at de må få tilgang til huset når noe skal fikses, men jeg synes det er ugreit at de låser seg inn når det passer dem. Det føles invaderende. Det kan være litt mer rotete enn jeg liker, skittent undetøy på badegulvet, privat post som ligger fremme, ja hva som helst. Føler ikke at jeg bør ha en god grunn i det hele tatt- det er en selvfølge slik jeg ser det. Eller..? Anonymkode: 23e3a...c7c 1
Trolltunge Skrevet 5. mars 2018 #2 Skrevet 5. mars 2018 (endret) Jeg er utleier, og jeg synes at det skal gis beskjed i god tid dersom jeg må i utleieenheten, så lenge det ikke er et kritisk behov. Det står i kontrakten at jeg kan gå inn uten varsel dersom brannalarm går (Og melder at det er i hybelen det brenner. Vi har slike seriekoblede, som forteller hvor det brenner.) , eller jeg må stenge hovedvannkran. Dette selv om leieboer ikke er hjemme, og jeg ikke får svar av henne. Dette er kritiske ting, som haster. Ellers avtaler jeg tid, og får bekreftet at det passer, før jeg kommer. Det er uhørt å bare låse seg inn, før det er bekreftet ok. Endret 5. mars 2018 av Trolltunge 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #3 Skrevet 5. mars 2018 Nei,vet du hva! Det der har de ikke lov til. De kan ikke bare sende sms og si at de låser seg inn og så bare gjøre det. Du har krav på å få melding om dette minst et døgn i forveien. Eneste gang de har lov til å låse seg inn ved kort eller ingen varsel er hvis det er en "nødsituasjon" som vannlekasje osv. Dette hadde ikke jeg funnet meg i og ville helst vært til stede når de var i leiligheten. De har ikke lov til å bare låse seg inn i hytt og pine, jeg ser nesten på det som innbrudd. Utrolig ubehagelig at folk skal være i leiligheten når du ikke har forberedt noe "besøk". Jeg hadde gitt klar beskjed om at dette måtte det bli en slutt på og drit i om de blir fornærmet, dere skal sikkert ikke bo der så lenge uansett. Anonymkode: 27569...ee9
MissLucy Skrevet 5. mars 2018 #4 Skrevet 5. mars 2018 (endret) https://www.huseierne.no/boligbloggen/2017/utleiers-adgang-til-leieobjektet/ kortversjonen: I utgangspunktet ikke, men der er noen unntak. Utleier har plikt til å varsle i rimelig tid, som det antydes er 14 dager i artikkelen her. Endret 5. mars 2018 av MissLucy 1
Gulleplutt Skrevet 5. mars 2018 #5 Skrevet 5. mars 2018 (endret) Feiltasting Endret 5. mars 2018 av Gulleplutt Feiltasting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå