Gå til innhold

Rimelige og sunne middager.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker tips til rimelige og sunne middager, men jeg har ikke fryser eller mulighet til å kjøpe det eller plass for den del. Så jeg vil ha tips som ikke krever tilgang til fryser.

Jeg er student og må derfor spare mer enn jeg gjør nå. Akkurat nå så prøver jeg å lage middag til flere dager, men tror jeg bruker ingredienser som er litt "luksus" og det drar opp prisen.

Anonymkode: e11eb...d32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmelaget tomatsuppe og løksuppe er greie, billige og sunne alternativer. :) Med kyllingkjøttdeig f.eks, da det er mye billigere enn vanlig kjøttdeig, evt lage kjøttboller selv. Supper og gryter blir ofte bedre når de får stått i kjøleskapet en dag, og er derfor ypperlig som restemat, synes jeg.

Anonymkode: 110f0...616

AnonymBruker
Skrevet

F.esk linse/kikertboller, lager en stor porsjon og de tåler fint å stå i kjølekap 4-5 dager.  Da spiser jeg dem en dag med tomatsuppe, en dag stekt opp på panne med litt diverse wok grønnsaker,  kalde med salat til lunsj, med pasta og rester av tomatsuppen som saus. 

Jeg lager dem av 2 bokser kokte kikerter blandet med kokt ris av 1 dl ris eller cous cous. Har i litt krydder, f.eks hvistløk og chili. Som bindemiddel bruker jeg kikertmel og litt vann.  hvis du ikke er vant til å lage slikt anbefaler jeg veganmisjonen for tips og andre oppskrifter. 

Jeg ville også satset på supper.  Emkelt å lage og det holder fint i kjøelskap i flere dager. Jeg lager ofte tomatsuppe med boksetomat, ketchup, løk, gulrot, stangselleri og har i en boks med bønner i tomatsaus. Krydrer med f.eks bare lit thvitløk, chili og buljongterning.  Høres litt kipt ut, men med et kokt egg og en grovskive til er det mettendende middag og passer fint å ta med rester til lunsj. 

Anonymkode: ca3ef...384

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv veldig glad i å lage minestronesuppe og curry, gjerne vegetar som presser prisen enda mer ned. Lager for 3-4 dager, og suppleres med knep brød eller ferdigkjøpte rundstykker (de i vakuum). Vegetarbloggen.no har en god del oppskrifter! 

Du kan også bruke pasta i suppene og ris sammen med curryen :) 

Anonymkode: 8ed27...281

AnonymBruker
Skrevet

Frossen torskeblokk i tomatsaus, ulike supper og gryter med kikerter, linser eller bønner, indisk daal, grønnsakssuppe med kjøttpølse, retter med pasta, purre- og potetsuppe, osv. Det fins mye god og billig mat. 

Anonymkode: 8390d...910

AnonymBruker
Skrevet

Supper som nevnt eller bønne/linsegryte. Og legg handlingen til internasjonale grønnsaksbutikker :)

Anonymkode: 84f5a...635

Skrevet

Supper er en slager og du må se pp litt spennende oppskrifter,ikke bare toro tomstsuppe...

Selvom du ikke har fryser så ble du kjøpe alt du kan av tørrvarer,da trenger du bare tilsette ferske grønnsaker og kjøtt/kylling/fisk.

Kjøp inn en god del krydder. Kjøp sånn at du har for "all slags mat", ferdiglagde pasteer (feks rød curry,sataysaus,grønn curry,oliven osv...dette kjøpes på grønnsaksbutikker) hermetiske varer feks kikerter,tomater,tunfisk,kokosmelk osv) og andre tørrvarer som diverse pasta,ris,couscous,bulgur  m.m

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...