Gå til innhold

Ville DU latt barnet ditt konfirmeres i en sparkjøp-drakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd, men ønsker ikke avspore den. Ville du latt din 15åring gå til konfirmasjonen med en "simpel" sparkjøp-drakt til 1499? Mens hennes venninner stod rundt henne i Hardangerbunad, Nordlandsbunad eller Rogalandsbunad med tilhørende skinnende nypusset sølv og broderte skjorter i ekte lin? Ville du selv gått rundt i det?

Personlig ville jeg aldri tatt på hverken meg selv eller barn over 12 noe slikt. Da ville jeg kjøpt en billig kjole på Cubus istedet. Vil faktisk dra det så langt at jeg ville heller gått i jeans og t-skjorte på 17.mai og stått for det, istedet for å "late som" jeg har på meg et flott festplagg. Noe en sparkjøp-drakt ikke er... Jeg vil ikke kalle det snobbete, for jeg ville ikke hatt problemer med en bluse og et skjørt fra cubus til 299 til sammen.

Kjør debatt!

Anonymkode: 54144...44c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er et flott alternativ dersom man ikke har råd eller ønsker å ta seg råd til bunad eller en dyrere festdrakt. Sikkert flott dersom man har barn/tenåringer som fremdeles vokser noe enormt. 

Anonymkode: 32628...2c8

• Liker 24
Skrevet

Hvis budsjettet tilsier 1500 til penklær og det er kjolen jenta vil ha så ja. 

• Liker 47
Skrevet

Jeg må være så ærlig å si at Sparkjøp drakt hadde ikke konfirmanten min fått. Da heller en pen kjole.

Men jeg hadde gjort en iherdig innsats for å skaffe en lånebunad hvis ungdommen hadde ønske om å bruke det. 

• Liker 11
Gjest Dorey
Skrevet

Hadde heller brukt pengene på en pen kjole.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det ville jeg da glatt "latt henne". Hadde selvfølgelig sørget for at hun også hadde "skinnende nypusset sølv". Jeans og t-skjorte på 17-mai derimot, det får ingen i familien lov til å ha.

Anonymkode: 7eaa9...41d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Om ungen vil det så. Men det finnes mange festdrakter som er fine og litt dyrere, f.eks pascal sine. 

Anonymkode: 41bad...361

• Liker 3
Gjest N-Nøff
Skrevet

Hva er greia mot å ikke synes en kjole fra spar kjøp er greit, men at en kjole fra Cubus er greit?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde garantert heller kjøpt en fin kjole til kr 1500,-

Det er mye lekkert til den prisen :)   

Anonymkode: d16a4...d60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg ville heller brukt de pengene på å leie en ordentlig bunad den dagen.

Hvis hun insisterte på å gå med slik drakt ville jeg ikke nektet henne, men det ser jeg på som et helt usannsynlig scenario. Ser bare ikke for meg noen 14-åring som ville ønsket en sånn drakt.

Jeg synes de masseproduserte draktene er helt greie til barn, men ikke til voksne. Jeg ville ikke anbefalt matroskjole heller til en konfirmant for å si det sånn.

Anonymkode: 4df6a...1f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi er blitt et folk av snobber.  Penga rår

Anonymkode: 241ad...132

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Neinøff skrev:

Hva er greia mot å ikke synes en kjole fra spar kjøp er greit, men at en kjole fra Cubus er greit?

tror du misforsto. De fleste ville heller kjøpt en vanlig kjole fra sparkjøp eller Cubus, enn en festdrakt fra de samme butikkene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Neinøff skrev:

tror du misforsto. De fleste ville heller kjøpt en vanlig kjole fra sparkjøp eller Cubus, enn en festdrakt fra de samme butikkene.

AnonymBruker
Skrevet

Ville heller lånt eller brukt pengene på å leie bunad av noen. 

Anonymkode: 35515...4bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så absolutt!

Hvis jenta ville hatt en festdrakt fra Sparkjøp til konfirmasjonen hadde jeg ikke vært av dem som hadde sagt nei til det.

Hadde hun derimot ville hatt en "mus-i-kant"-kjole hadde jeg nektet det.  En festdrakt er et passende plagg for anledningen, en utfordrende kort-kort kjole er det ikke.

For meg handler dette om å kle seg for anledningen, ikke om smak og behag.

Anonymkode: c5bc7...16e

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så absolutt!

Hvis jenta ville hatt en festdrakt fra Sparkjøp til konfirmasjonen hadde jeg ikke vært av dem som hadde sagt nei til det.

Hadde hun derimot ville hatt en "mus-i-kant"-kjole hadde jeg nektet det.  En festdrakt er et passende plagg for anledningen, en utfordrende kort-kort kjole er det ikke.

For meg handler dette om å kle seg for anledningen, ikke om smak og behag.

Dette handler ikke om smak og behag. Det handler om penger og status. Hadde festdraktene fra Sparkjøp kostet 10 000 og oppover, hadde de nok vært stas.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av en annen tråd, men ønsker ikke avspore den. Ville du latt din 15åring gå til konfirmasjonen med en "simpel" sparkjøp-drakt til 1499? Mens hennes venninner stod rundt henne i Hardangerbunad, Nordlandsbunad eller Rogalandsbunad med tilhørende skinnende nypusset sølv og broderte skjorter i ekte lin? Ville du selv gått rundt i det?

Personlig ville jeg aldri tatt på hverken meg selv eller barn over 12 noe slikt. Da ville jeg kjøpt en billig kjole på Cubus istedet. Vil faktisk dra det så langt at jeg ville heller gått i jeans og t-skjorte på 17.mai og stått for det, istedet for å "late som" jeg har på meg et flott festplagg. Noe en sparkjøp-drakt ikke er... Jeg vil ikke kalle det snobbete, for jeg ville ikke hatt problemer med en bluse og et skjørt fra cubus til 299 til sammen.

Kjør debatt!

Når jeg leser dette tenker jeg først og fremst at du må ha et litt trist liv? Er du så opptatt av fasade? Lager du ofte problemer ut av ting som ikke er problemer? Ser du ned på andre pga. slike bagateller? 

For å svare på spørsmålet ditt: Klær er bare klær. En flott festdrakt passer fint til en konfirmant. Selv har jeg ikke bunad, og kunne gjerne gått i en slik drakt. Men nå er ikke jeg så opptatt av fasade. 

Anonymkode: 43686...7fe

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør debatt!

Jeg synes du har helt forkastelige holdninger og bryr meg midt bak på ryggen hva du ville latt datteren din gå med og ikke. Du viser null forståelse for at folk har ulik økonomi og ulik smak og det er slettes ikke din som er den gjeldende. Din smak er ikke hakket bedre enn noen andres. I beste fall er du sidestilt. Du bør utvise respekt for andre mennesker og ikke være så simpel at du ser ned på en konfirmant og hennes familie om de har valgt en festdrakt fra Sparkjøp denne dagen. Det er snobberi og det er mobbing! Det er en like stor dag for alle og alle gjør så godt de kan med det de har. Synes folk som deg burde stå på utsiden av kirken eller lokalet denne dagen og ikke forpeste den for andre med giftige blikk og stygge kommentarer. Det er en så dårlig oppførsel at det er til å bli kvalm av!

Anonymkode: 50d36...4a6

• Liker 32
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om smak og behag. Det handler om penger og status. Hadde festdraktene fra Sparkjøp kostet 10 000 og oppover, hadde de nok vært stas.

Jeg er til dels enig.  Jeg tror også det handler om status, men jeg tror ikke det handler om penger.

Som TS sier, hun vil heller ha en billig kjole fra Cubus enn en festdrakt fra Sparkjøp.  Det er fremdeles snobberi, selv om det ikke er snakk om kostnad.

Men som jeg sa, det viktigste for meg var at hun var passende kledd for anledningen, ikke hvor det var kjøpt, eller om jeg syntes det var fint eller ikke.

• Liker 4
Skrevet

Nei datteren min hadde fått låne en av mine bergensbunader som er håndsydd og brodert av mormor som datteren min skal få arve med tiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...