Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst til å jogge regelmessig fordi det er en god og billig måte å trene kondisjon og komme seg ut i naturen. Men jeg vet ikke om det er for meg? Har aldri vært noe særlig god på det selv som tenåring. 

Feks. Forrige uke bestemte jeg og en venninne for å jogge en liten runde på 4 km. Selv om vi begynte rolig måtte jeg gi opp og begynne å gå etter kun 5 min! Venninnen min hadde mye mer og gå på så jeg, og noen dager senere fortalt hun at hun hadde jogget hele runden. Hun klarte altså å jogge 4 km sammenhengende på en god tid den andre gangen i sitt voksne liv hun prøvde. Føler at jeg er langt unna det. (Vi er i slutten av 20-årene og normalvektige)

Lurer på om jeg skal innse at jeg aldri vil bli noen løper og heller velge en annen treningsform eller prøve et program. Noen som har klart å bli flink med et så labert utgangspunkt som meg?

Anonymkode: 53255...f18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, alle har ikke gener til å bli gode løpere, MEN MEN MEN, på mosjonsnivå så kan alle bli gode!

Du har rett og slett dårligere kondisjon enn venninna di, ikke noe mer avansert enn det. Så du må bare fortsette så blir du bedre skal du se :)

Pass på å ikke starte for hardt nå, både for å unngå skader og for motivasjonen. 

Anonymkode: a321a...b9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nesten alle kan jogge, men nesten ingen klarer å jogge 4km i strekk uten pause når de er nybegynnere. Jeg klarte heller ikke å løpe 5 min sammenhengene i begynnelsen, nå løper jeg mila på nesten en time og skal løpe halvmaraton i vår.

Hvis du ønsker å forsøke på nytt med jogging så anbefaler jeg å lete opp et godt løpeprogram for nybegynnere. Couch to 5k er et veldig greit sted å begynne. Det er kjempeviktig å ta det rolig i starten og øke distansen gradvis, hvis ikke legger du opp til belastningsskader. 

Anonymkode: e5eb8...b34

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løp 7,5 min på mølla for første gang på veldig veldig lenge i går og er fornøyd med det. Jeg vet det tar tid å komme i form igjen, men jeg er i gang. :)

Anonymkode: cc2b5...109

Skrevet

Hvis du vil brukt jogging som trening kan det lønne seg å betale for en privat treningstime. Da får du hjelp til å finne riktig løpeteknikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går mye på fjellet og i motbakker men prøver jeg å jogge i mer en 5min så holder jeg på å daue

Anonymkode: 64e66...e0a

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lyst til å jogge regelmessig fordi det er en god og billig måte å trene kondisjon og komme seg ut i naturen. Men jeg vet ikke om det er for meg? Har aldri vært noe særlig god på det selv som tenåring. 

Feks. Forrige uke bestemte jeg og en venninne for å jogge en liten runde på 4 km. Selv om vi begynte rolig måtte jeg gi opp og begynne å gå etter kun 5 min! Venninnen min hadde mye mer og gå på så jeg, og noen dager senere fortalt hun at hun hadde jogget hele runden. Hun klarte altså å jogge 4 km sammenhengende på en god tid den andre gangen i sitt voksne liv hun prøvde. Føler at jeg er langt unna det. (Vi er i slutten av 20-årene og normalvektige)

Lurer på om jeg skal innse at jeg aldri vil bli noen løper og heller velge en annen treningsform eller prøve et program. Noen som har klart å bli flink med et så labert utgangspunkt som meg?

Som sagt over her, alle kan jogge, men ikke alle kan bli gode joggere.  

Jeg er et veldig godt eksempel på det.

Etter nesten 4 år som jogger klarer jeg fremdeles ikke å holde følge med andre. Jeg er av de som ikke får bedre kondis av trening.  (Det finnes et ord for det, men det husker jeg ikke i farten) Mannen min går (!) ved siden av meg når jeg jogger i 7-8 km/t.

Men jeg startet med 3-4 minutter av gangen til å kunne jogge sammenhengende i flere km av gangen, så litt fremskritt er det jo.  Og så lenge jeg liker å jogge, og ikke har behov for å sammenligne meg med andre, gir jeg egentlig blaffen i fremgang og tempo.  Jeg jogger for velvære og helse, ikke for resultater og pokaler.  :)

Anonymkode: 7d1e4...e1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å jogge for noen år siden. Utgangspunktet var som ditt, jeg hadde aldri vært "god" på jogging.

Måten jeg gjorde det på, var å melde meg på en slags utfordring via Facebook (husker ikke navnet på gruppa). I denne gruppa begynte de med intervalltrening 3 ganger i uka. De først øktene var slik: Jogg rolig i 1 min, gå i 2 min. Gjenta 5 ganger. Etter 2 uker økte joggeøktene til 2 min, uka etter annenhver 2 og 3 min, mens pausene var like lange. Etter hvert ble pausene redusert til 1 min.

Etter noen uker skulle vi teste oss ved å jogge 3 km og ta tida. Da klarte jeg faktisk å jogge hele 3 km og var så fornøyd! Dette var ny rekord for meg. Etter noen nye uker var det ny 3 km test for å måle framgang.

Etter hvert kuttet jeg ut Facebook gruppa og trente på egenhånd, og økte til en runde på 5 km. Jeg klarte også å jogge en hel mil i strekk uten gå-pauser etter en tid (bare for å teste formen), så det er håp for alle :)

Nå er jeg ute av trening igjen, da jeg ikke har prioritert jogging på lenge, men har planer om å begynne med intervaller igjen snart.

Anonymkode: cd7ac...365

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Føler meg litt bedre og mer motivert når jeg leser at dere andre hadde samme utgangspunkt som meg som nybegynnere. Får lyst å prøve dette, kanskje nettopp fordi det virker så umulig. Tenker at det vil gi enorm mestringsfølelse når jeg en eller annen gang i overskuelig framtid klarer å løpe 5 km sammenhengende. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor "god" jeg har vært på å jogge kommer helt an på hvor mye jeg jogget. Man kan ikke begynne jogge en dag og tro man kan løpe 10 km i strekk, liksom. Man jogger det man kan, og det blir bedre. I noen tilfeller kan man gjøre det veldig dårlig de første gangene, men så plutselig blir kroppen vant til det og det er lettere å løpe lenger.

Personlig har jeg også merket at dess bedre trent jeg er,og dess mindre jeg veier, dess lettere er det å bære og løpe med kroppen. Det er lettere å jogge når man er litt lettere, enn om man er litt lubben

Anonymkode: 7f1f6...d1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...