AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Del Skrevet 5. mars 2018 Lurer rett og slett på om jeg spiser mat jeg ikke tåler. Etter nesten hver eneste middag får jeg kraftige magesmerter og diaré, gjerne etter bare en halv times tid etter middagen er inntatt. I går hadde vi lasagne til middag, og jeg ble kjempedårlig, og var på do flere ganger i løpet av de neste timene. Kjenner jeg fremdeles er noe dårlig, men mer kvalm enn noe annet. Vet liksom ikke hvordan jeg skal gå frem her. Har lurt på om det kan være melk jeg reagerer på, men det har liksom aldri vært noe problem å drikke melk/spise mat med melk da jeg var yngre. I tillegg blir jeg heller ikke dårlig av å drikke et glass melk, eller spise grøt (tror jeg, er en stund siden jeg hadde grøt til middag sist). Kan man utvikle intoleranse for det? Eventuelt for for eksempel ost? Og om man spiser noe som inneholder melk, reagerer man da med å få diaré? Jeg har virkelig ikke peiling, og kjenner meg skikkelig rådvill. Ønsker ikke å ha det slik, med smerter og diaré hver dag. Noen som har tips? Anonymkode: e3ef9...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #2 Del Skrevet 5. mars 2018 Forstoppelse. Inntak av mat setter i gang tarmbevegelsene, og bevegelser på full tarm gjør vondt. Det presser også forbi det som er løst, slik at det virker som du har diare (men du er egentlig så full i magen at det eneste som kommer forbi er det løse). En full tarm vil kunne presse på magesekken og gjøre deg kvalm, samtidig som at smerter/ubehag gjerne utløser kvalme. Forstoppelse kan være grusomt vondt! (Tarmen er veldig følsom for strekk). Intoleranse for melk er stort sett et mengdespørsmål, dvs spiser man mer enn det kroppen klarer å bryte ned så får man symptomer. Lasagne er jo full av raske karbohydrater, og det gir gjerne luft i magen (mer mat til bakteriene i tarmen). Ta deg en tur til legen. Hold deg i bevegelse, aldri hold deg når du må på do. Anonymkode: 6216c...c79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #3 Del Skrevet 5. mars 2018 Man kan være intolerant ovenfor melkeprotein også. Ost, feks Norvegia. inneholde jo ikke laktose men er rik på melkeprotein. Tror det også kan resultere i diarè, hvis man ikke tåler det. Hørtes ikke godt ut, og det kan nok være lurt å ta en tur til legen. De finner det vel fort ut om du er intolerant ovenfor noe. Eventuelt prøve å kutte melkeprodukter for en periode og se om det blir bedre? Anonymkode: 715db...e9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #4 Del Skrevet 5. mars 2018 Kanskje du spiser for mye? Anonymkode: 911f8...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #5 Del Skrevet 5. mars 2018 Jeg har det også slik, og jeg har crohns. Anonymkode: 3f20a...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #6 Del Skrevet 5. mars 2018 Sånn startet det med meg også, bare med iskaffe. Satt oppe en hel natt og dreit minst en gang i timen, etter å ha drukket en iskaffe. I noen år trodde jeg at det var laktoseintoleranse, uten at jeg gadd å sjekke det opp noe videre. Nå reagerer jeg på det aller meste, melkeprodukter(spesielt oppvarmet), pasta, poteter, alle typer kjøtt og noen grønnsaker. Dro til legen til slutt, og fikk konstantert at det er IBS. Kanskje det kan være det du har? Anonymkode: ddaf9...f0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #7 Del Skrevet 6. mars 2018 Har IBS og lasagne var en typisk rett som gå fullt utslag på magen for meg. Tror det er kombinasjonen gluten, melk og tomatsaus. Nå spiser jeg gluten og laktosefritt og det hjelper mye. I tillegg har jeg funnet ut at proteinene i melk endres når de varmes/smeltes, så selv om Norvegia er laktosefri tåler jeg den ikke smeltet, mens Jarlsberg går helt fint. Skikkelig kjedelig å ikke vite hva man ikke tåler. Du bør starte med å gå til lege for alle tester før du eventuelt begynner å eliminere og se. God bedring og lykke til. Anonymkode: b401e...8b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå