AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1 Skrevet 5. mars 2018 Jeg har et barn på seks år. Jeg sitter inne hos barnet til det sovner. Jeg ønsker ikke å gå inn på hvorfor jeg gjør det (blir lett gjenkjennelig for noen), men jeg ønsker noen tips til hvordan jeg kan hjelpe barnet til å roe seg ned og til å kunne nyte å legge seg. Barnet har mye tanker og jeg legger i god tid slik at vi har tid til lesing og masse prat. Når det er tid for å legge seg til å sove så sparer vi prat til dagen etterpå, ellers kunne barnet ligge i lang tid å spørre og prate om ting som dukket opp. Jeg sitter på en stol på rommet til barnet og det settes på lydbok. Noen kvelder sovner baret raskt (i løpet av 5-10 minutter), mens det andre dager kan ligge å vri seg lenge og bruke opptil en time på å sovne. Det virker til å være motorisk urolig og vanskelig å finne seg en god ligge/sovestilling de kveldene det tar lang tid. Har noen noe tips til hvordan barnet kan hjelpes de dagene det er kroppslig urolig ved leggetid? Anonymkode: 3c226...5b7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #2 Skrevet 5. mars 2018 Det eneste som fungert for oss var ingen skjermtid (inkl tv) 1 time før "kveldsstell". Kveldstell var kveldsmat, fin varm bad, tørke håret , pysj, tannpuss og seng. Da blir mine (som var super hyperaktive barn) mye mer rolig og ofte sov veldig fort. Anonymkode: 26529...48b
Fanteria Skrevet 5. mars 2018 #3 Skrevet 5. mars 2018 Vi roer ned før leggetid, har fast rutine på pussing av tenner, vask og skifte bleie. Så går vi inn på rommet hvor vi leser bok. Rommet har vi jobbet med at skal være et trygt sted. Ved trass/sinneutbrudd blir han aldri sendt på rommet. Han får selv bestemme om han skal ha lys på og/eller døra oppe. Han vet også at en av oss hører han om det er noe. En walkie talkie kan være et alternativ mtp at han er seks. Hva med sovemusikk i stede for lydbok? Vi har en spilleliste «lullaby baby» på Spotify som vi liker.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #4 Skrevet 5. mars 2018 Tips: Nok aktivitet på dagtid. Ingen ipad to timer før legging. Ingen TV en time før legging. Ta en del av praten før kveldsstell. Ikke legge seg for tidlig. Max en halvtime i senga før ønsket sovetid. Jeg satt også hos mitt barn til det sovnet. Sikkert fram til det var syv år. Syntes det var helt greit. Anonymkode: 624ad...c5b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #5 Skrevet 5. mars 2018 Og tror dere burde droppe lydboka Anonymkode: 624ad...c5b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå