Gå til innhold

Har jeg som ektefelle 'krav' på hans barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min man har dessverre et alkoholproblem, og har nå innsett at han trenger behandling. Han skal legges inn i noen uker, og hans barn ønsker og ikke minst trenger å være her med meg da mor ikke er sjikket til å ha han over tid. Far har hele foreldreansvaret, men mor vil kreve han i de ukene har hun sagt. Kan jeg som oppegående ektefelle ha krav på å ha hans barn hjemme hos meg når far er under behandling. Er det ikke sånn at når vi er gift at far kan sette barnet sitt til meg? 

Anonymkode: 60eab...f89

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vet ikke de formelle reglene for dette. Hvor skal hun sette frem krav om å ha dem??

I og med at han er alkoholiker så er de vel pr definisjon uskikket begge to nå? Der han har best odds pga deg og at ungene bor permanent(?) hos dere (?). Hvor mye samvær har mor til vanlig? Og hvor gammelt er barnet ca? 

Tror jeg ville forhørt meg med bv og hva de tenker er fornuftig. 

Endret av Blackbird
  • Liker 4
Skrevet

Kjenner en som ble fosterfar alene når hans narkomane eks forsvant ut av bildet. Men da var BV involvert. Ingen har krav på andres barn, men her kan det være nødvendig at en som kjenner barna kan hjelpe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet bor permanent hos oss ja, og samvær med mor annenhver helg. Før var det mindre. Det er veldig store grunner til at hun ikke kan ha barnet over lenger tid, men jeg ønsker ikke å skrive noe personlig om mor her. Men jeg kan si såpass at mor mest sannsynlig ikke vil klare å få barnet på skolen en gang. 

Jeg håper virkelig at jeg kan ha barnet, for barnet ser på meg som en trygg omsorgsperson, og som gir en stabil hverdag med trygge rammer. Barnet ønsker også selv å være med meg. Og jeg er glad i hans barn som mitt eget, og ønsker å være barnets støtte mens far er borte. 

Ts.

• Liker 3
Skrevet

Et barn i skolealder skal høres, og meningen vektlegges økende etter alder.

Hvor har mor fremsatt kravet? Er barnevernet innblandet eller har vært med tanke på at mor er blitt vurdert uskikket til lengre samvær? Kan du kontakte fagperson som har vurdert mors omsorgsevne?

Høres ut som barnets beste er å være hos deg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min man har dessverre et alkoholproblem, og har nå innsett at han trenger behandling. Han skal legges inn i noen uker, og hans barn ønsker og ikke minst trenger å være her med meg da mor ikke er sjikket til å ha han over tid. Far har hele foreldreansvaret, men mor vil kreve han i de ukene har hun sagt. Kan jeg som oppegående ektefelle ha krav på å ha hans barn hjemme hos meg når far er under behandling. Er det ikke sånn at når vi er gift at far kan sette barnet sitt til meg? 

Huff, hvordan fant du disse to uegnede foreldre...? Hva sier det om deg...?

Her bør muligens noen i familien deres, tanter/onkler etc. ta over - hvis de er skikket og barna trygge på de?

Hva tror du selv da...er barna trygg på deg..? 

Hva mener du gjør deg så egnet her...? 😳

Anonymkode: ff6dc...c0a

• Liker 3
Skrevet

Er barnevernet inne i bildet? Hvis far skal legges inn og du er bekymret for omsorgen barnet vil få hos mor (jeg antar mor har foreldreansvar og en samværsavtale), ville jeg tenkt at du bør koble inn barnevernet, om de ikke allerede er inne. Jeg ville i utgangspunktet tro du hadde en dårlig sak, med mindre du har støtte fra en instans som kan vurdere deg som bedre egnet enn mor. I tillegg kan det være greit å få notert et sted hva barnet selv ønsker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet bor permanent hos oss ja, og samvær med mor annenhver helg. Før var det mindre. Det er veldig store grunner til at hun ikke kan ha barnet over lenger tid, men jeg ønsker ikke å skrive noe personlig om mor her. Men jeg kan si såpass at mor mest sannsynlig ikke vil klare å få barnet på skolen en gang. 

Jeg håper virkelig at jeg kan ha barnet, for barnet ser på meg som en trygg omsorgsperson, og som gir en stabil hverdag med trygge rammer. Barnet ønsker også selv å være med meg. Og jeg er glad i hans barn som mitt eget, og ønsker å være barnets støtte mens far er borte. 

Ts.

Tilspsisser dette seg, så tar du kontakt med barnevernet og får dem til å hjelpe til her. 

Anonymkode: 43b6d...e14

AnonymBruker
Skrevet

Hva er årsaken til at mor ikke er skikket til å ha barnet over tid? Er det fysisk eller psykiske problem? 

Anonymkode: 7222d...065

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet bør permanent hos dere er det vel ingenting til at endre samvær kun fordi får blir borte . Hverdagen til barnet må jo gå så normalt som mulig!

Anonymkode: 05582...06d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Behandlingsklinikken sender automatisk bekymringsmelding til Bv når en forelder er innlagt.Så sikkert greit å få det avklart før innleggelsen hvem som skal ha ansvaret for barnet,da bør den som er mest skikket til å ha barnet ha omsorgen så det ikke havner i fosterhjem.

Anonymkode: 3f3d9...f41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nei, du er stemor og har ikke krav på noen ting. Du skal bare se på at foreldrene ødelegger barnet sitt

Anonymkode: bdb11...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Om barnet bor fast hos far så er det vel han som bestemmer utenom den tiden hun har samvær? Om hun vil endre samvær eller gå for hovedomsorg, så må hun vel gå til retten om far ikke går med på det.

Anonymkode: eae71...970

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Behandlingsklinikken sender automatisk bekymringsmelding til Bv når en forelder er innlagt.Så sikkert greit å få det avklart før innleggelsen hvem som skal ha ansvaret for barnet,da bør den som er mest skikket til å ha barnet ha omsorgen så det ikke havner i fosterhjem.

Anonymkode: 3f3d9...f41

Det gjør de automatisk ikke. Det er noe som heter kommunikasjon. Altså man prater med apparatet rundt barnet, omsorgspersoner osv.

Anonymkode: 7222d...065

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet har bosted hos far, er det ingen grunn til at barnet skal flytte bare fordi far er borte. Så lenge det er noen der som kan ta seg av barnet selvsagt. (Og det virker det jo som at det er) 

Hvor tenker mor hun skal kreve barnet fra? Familievernkontoret har lange ventelister der jeg bor iallefall, så innen hun hadde kommet inn her, hadde oppholdet til far vært ferdig... samværsavtalen er gjeldende så lenge det ikke blir gjort endringer begge er enige i...

Anonymkode: ceca5...f9c

AnonymBruker
Skrevet

Ville uten tvil kontaktet barnevernet pga barnets trygghet, så det kan være hos deg!!!ring!!! 💕 

Anonymkode: 814d5...402

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...